1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

P0139d obd-2 fout focus 1.5 tdci ecoblue

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dvds, 13 jun 2021.

  1. Hallo allemaal,

    Sinds afgelopen vrijdag ben ik een hele blije eigenaar van een 1.5 tdci ecoblue Ford Focus uit 2019 en voor de zekerheid heb ik de auto uitgelezen met een obd-2 scanner van bol.com aangezien er nog garantie en bedenktijd op de auto zit.

    Tijdens de scan kwamen er een foutmelding omhoog:

    Car Scanner ELM OBD2
    DTC report
    Selected brand: Ford Focus
    VIN: WF0NXXGCHNKL41055
    ============1==============
    P139D(00)
    Raw code: 139D00
    ECU: Engine control unit[Archive (inactive)]
    Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle

    Na wat Googlen lijkt het te maken te hebben met de O2 sensor, maar ik ben hier niet zeker van.
    Heeft iemand hier ervaring met de fout hierboven? En heeft iemand meer informatie over deze fout? Moet ik mij zorgen gaan maken?

    Bedankt alvast.

    Groetjes,
    Derrick
     
  2. P139D Engine Trouble Code
    Meaning of P139D engine trouble code is a kind of powertrain trouble code and theoretically you can drive for a few weeks or even months with a broken MAF sensor. You will notice a decrease in gas mileage and over time the car will eventually start stalling a lot. At a shop, the replacement cost is between $240-$400 depending on the car, but that's usually the cost of parts because the labor is relatively simple.

    P139D Fault Symptoms :
    1. Check engine light comes on
    2. Engine stalling or misfiring
    3. Engine performance issues
    4. Car not starting
    If one of these reasons for P139D code is occuring now you should check P139D repair processes.
    Now don't ask yourself; What should you do with P139D code ?
    The solution is here :
    P139D Possible Solution:


    Gasoline engines use spark plugs to cause an explosion of fuel within the cylinder. In a properly timed engine, this explosion occurs at the proper moment to send the piston to the bottom of the cylinder and provide power to the drive shaft. If the plug wires are out of sequence, the explosion occurs at the wrong time. The improper timing of the explosion sometimes pushes the cylinder the wrong direction or interferes with the turning of the crank. As a result, the engine stutters or backfires, if it runs at all.



    P139D Code Meaning :
    P 1 3 9 d
    OBD-II Diagnostic Powertrain (P) Trouble Code For Engine Fuel And Air Metering Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Intermittent Crankshaft Position Sensor A Circuit Malfunction
    The poor running symptoms are consistent with a MAP sensor malfunction. In addition, in some cases, a bad MAP sensor will not throw a code. Again, the ELD code likely represents a separate wiring issue.

    P139D OBD-II Diagnostic Powertrain (P) Trouble Code Description
    P139D engine trouble code is about .
    Main reason For P139D Code
    The reason of P139D OBD-II Engine Trouble Code is Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Intermittent.
    P139D code on vehicles with electronically controlled automatic transmissions, the 3-4 shift solenoid is responsible for actuating the hydraulic circuits to activate clutches or bands that change gears inside the automatic transmission.
     
  3. Bedankt voor de snelle reply!

    Als je stukje goed begrijp (ben maar een technisch geïnteresseerde leek), aangezien dit een handgeschakelde diesel is, dan kan deze fout te maken hebben met een kapotte MAF- of een MAP-sensor?

    Heb je misschien tips hoe dit te troubleshooten en te verhelpen?

    Gr,
    Derrick
     
  4. Maf sensor is de luchtmassameter.
    Map sensor is druksensor.
    Alleen wat is de rede van de storing.
    Kan zijn dat luchtmassameter(lmm) heeft gemeten dat er meer/minder lucht naar de motor gaat dan werkelijk is. Dit kan komen door luchtlekkage van een slang. Dit wil vaak zeggen dat iets anders als lmm het probleem veroorzaakt. Lmm wordt dan ook soms onterecht ervoor vervangen, ivm ze denken dat deze kapot is.

    Echter dan ga ik even uit van wat hierboven staat. Kijk je naar storingen p0xx dan staat het vast wat moet zijn. P1xx wil vaak soms per merk verschillen.
     
  5. #5 Dvds, 14 jun 2021
    Laatst bewerkt: 14 jun 2021
    Om het iets duidelijker te maken heb ik vanochtend wat plotjes gedraait van de MAP druk (rood) tegen MAF volume stroom (groen) en de O2 meting door de lambda sensor (groen).

    Tijdens het meten heb ik wat gas gegeven.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     

Deel Deze Pagina