1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 TDCI 140pk Overweging vanwege pk's

Discussie in 'Performance' gestart door WOS, 7 dec 2015.

  1. #1 WOS, 7 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
    Hallo,

    Zoals de meeste mensen weten heb ik een ford focus 1.6

    Nu wil ik eigenlijk een st kopen,
    Maar ik wil een trekhaak houden ivm mijn boot.

    Nu heb ik verachillende focussen gezien waaronder deze 2.0 diesel [​IMG] kwa pk's is het een stuk beter en de trekhaak kan ik dan ook houden.

    Zou dit een goeie keuze zijn?

    Kan ik deze diesel dan ook nog weer laten chippen?

    Mvg wesley
     
  2. Met een diesel heb je in ieder geval een hoop trekkracht onderin. Chippen lukt volgens mij gewoon met deze diesel. Als het dezelfde diesel is die in mijn Mondeo zat, dan weet je niet wat je mee maakt. Die had uiteindelijk 187 pk en 424 Nm onder de motorkap.

    Probleem met de ST liep ik ook tegenaan. Had een mooie mk3 ST gezien, maar trekgewicht helaas 0 kg.
     
  3. 424Nm lijkt mij wel genieten:kwijl:
     
  4. Als je eerst naar een St zocht, rijd je dan niet veel te weinig voor een diesel?
     
  5. St170 geen optie meer?
     
  6. [MENTION=15605]Davendre[/MENTION] oke dat is dus wel een hele sprong naar boven. Alleen weet weet niet wat een diesel maandelijks meer kost als benzine. Ik kan bij ons op de zaak voor inkoopsprijs tanken dus dat is altijd goedkoper
    [MENTION=317]kolere[/MENTION]
    Het probleem is ik denk dat ik teveel rijd voor een st. Als ik de boot erachter heb hangen maak je toch snel 300 km op een dag na het werk is dan wat mij minder maar km's maken vind ik mooi dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
    [MENTION=1802]hoomer[/MENTION]
    Heb toch liever dit model. Vind ik zelf net iets mooier. Dan denk ik wel dat ik er een st bumper op gooi. Want deze rs bumper past niet zoals het zou moeten.

    Bedankt voor het meedenken allemaal!!
     
  7. 20.000 km of meer per jaar ? Dan zou ik gebruikt een diesel kopen. Indien je nieuw koopt is het al minder rendabel. Dan ga je al richting de 30k per jaar wil het uit kunnen.

    Kwestie van even doorrekenen.. Is wel ergens op het forum een excel sheetje voor te vinden staat me bij.
     
  8. De PowerShift kan max 450NM aan. Zou daar wel (ruim) onder blijven. Nadeel is dat de PowerShift om de 60k olie en filter vervangen moet worden (dealer = 300 euro). Voordeel is dan weer dat de PowerShift 2.0 tdci altijd een cDPF hebben en dus geen roetfilter onderhoud en additief systeem.
     
  9. [MENTION=7135]jjonkie[/MENTION] dat zal misschien heel iets minder zijn maar scheelt het zoveel kosten dan met een benzine zit niet ver van de aantal kms af

    Maar bij een 2.0 benzine kun je hem niet laten chippen met reaultaat en bij een diesel wel..
    [MENTION=3422]antig01[/MENTION]
    Bedankt voor de informatie dit is een automaat ja zo heel veel staan ze niet op internet maar die olie is te overzien. Alleen weet ik niet of het leuker rijden is met automaat. Kwestie van wennen denk ik.
     
  10. Je moet flink wat kilometers maken om een diesel rendabel te krijgen. Ik betaalde € 140,- wegenbelasting per maand. Qua kilometers kom ik ergens rond de 13.000 per jaar uit.

    Was voor mij dus een redelijk makkelijke overweging.
     
  11. Het omslagpunt is makkelijk te berekenen. Neem hier ook de verzekering in mee, die wil voor een diesel soms iets hoger uitvallen.
    Ondanks de hoge MRB is een diesel zo rond de 16.000 a 17.000 km voordeliger door de lagere brandstofprijs icm het gunstigere verbruik tov benzine.
     
  12. ik denk voor Wesley nog minder omdat hij voor inkoopsprijs kan tanken op de zaak ;)
     
  13. Destijds lag het omslagpunt bij mij op 32000 km. Dat kwam vooral door de hoge verzekeringspremie. Mijn leeftijd en een turbo diesel gaan niet samen. De premie is inmiddels wel hard gedaald
     
  14. Hou wel rekening met het feit dat MRB in de nabije toekomst verder omhoog gaat. niet te rooskleurig rekenen....
     
  15. Dat zijn variabelen die nu niet bekend zijn en daarom kun je er ook niet mee rekenen.
     
  16. Je hoeft er ook niet mee te rekenen, dat zeg ik niet.

    Je kunt er wel rekening mee houden. Dat, wanneer je dicht tegen het omslagpunt aan zit, je jezelf een keer achter de oren kunt krabben of het wel verstandig is om diesel te gaan rijden.
     
  17. #17 nctnico, 8 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
    Die variabelen zijn al lang bekend. Op Europees niveau wordt er een ontmoedigingsbeleid gevoerd voor dieselauto's. Nu merk je er nog niet zoveel van maar dat de belastingen op diesel brandstof en auto's sterker omhoog zullen gaan dan die van benzine is een vaststaand feit. Daarnaast kun je verwachten dat je op steeds meer plekken alleen met een relatief nieuwe diesel mag rijden (neem bijvoorbeeld de Duitse milieuzones en die in Utrecht). Alle voortekenen zijn er!

    De moderne Ford benzinemotoren met turbo doen overigens niet onder voor een diesel motor qua vermogen bij lage toerentallen (leg de vermogen/toeren grafieken maar eens naast elkaar). Kijk niet naar het koppel; de versnellingsbak regelt dat je ongeacht de motor genoeg kracht op de wielen krijgt.
     
  18. Heb nagevraagd voor verzekering en wegen belasting. Verzekering blijt het zelfde en belasting word rond de 337 ipv benzine 123 in het kwartaal. Aangezien ik in mijn ogen best wat gereden had was dit maar rond de 12000. (doordeweeks staat hij vaak stil) omdat ik in het buitenland zit. Denk dat ik dus gewoon op deze weg verder ga en het nog ffn moet doen met mijn 1.6

    Misschien dat er nog n 2.0 benzine ergens staat maar die zijn in de ford wereld jammer genoeg schaars.

    Iesereen bedankt voor de tips en het meedenken!!

    Gr wesley
     
  19. Schaars??
    Ik heb er 3
     
  20. :rofl:
     

Deel Deze Pagina