1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oververhit melding, Volle reservoir koelvloeistof verdwenen!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HocusFocus87, 27 sep 2022.

  1. Het zou belachelijk zijn dat Ford USA alles keurig onder garantie afhandeld en in Europe worden de klanten met kosten opgezadeld. Klanten die overigens (wellicht niet alle) in de toekomst geen klant zullen blijven.

    Ook al zou Ford mij coulance aanbieden, dan nog vind ik dat Ford de mensen onrecht aandoet.
    Ford ontwikkeld een ondeugdelijk product en de klant moet (mee)betalen om het op te lossen.

    Ik wacht nu al 2 weken, heb diverse malen Ford NL gesproken, als je al iemand aan de lijn krijgt want ze zijn zeer slecht bereikbaar, en ze hebben nog geen beslissing genomen of en hoeveel coulance ze willen bieden.
    Wellicht is dat de strategie, lang wachten dan geeft de klant het misschien op en repareert de auto alvast in afwachting van de coulance uitkomst.
    Dan kan Ford achteraf makkelijk beslissen dat ze geen of 10% geven. De auto is toch al gemaakt. Hebben ze weer geld verdient....
    Het draait namelijk niet om een tevreden klant, maar om eigen winst. En of je hier als consument tegen op kunt??
     
    HocusFocus87, Aloha en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Nee zover is het niet gekomen, we hebben de auto op tijd weg gedaan denk ik.
    Onder garantie hebben ze de waterpomp vervangen. Door de constructie moeten ze dan wel de multiriem en ook de distributieriem verwijderen. We hebben dus onder garantie een waterpomp, distributieset en multiriem gekregen.
    Daarnaast natuurlijk ook wel wat kleine dingen die onder garantie zijn vervangen.

    De auto was 3 jaar oud toen de waterpomp ging lekken. Dus de reguliere garantie was inmiddels verlopen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Overigens kan het lonen om het hogerop te zoeken bij Ford. Ik heb een keer contact opgenomen met Ford Duitsland in Keulen en toen gingen er ineens allerlei deuren open. Via, via had ik toen het email adres van iemand gevonden die heel hoog in de boom zat en die heeft Ford Nederland de wacht aangezet.
     
  4. Wellicht een idee indien Ford NL niet thuis geeft, maar ik wacht op antwoord van Ford NL, ik hoop komende week iets te horen, want het kan zo moeilijk niet zijn.
     
    Edgar Focus en meeder vinden dit leuk.
  5. Precies dat dus inderdaad!
    Intussen krijgen we nog altijd geen goed blok gevonden want deze zijn schaars.. hoe zou dat nou komen? :shrug:
    Wat je vind (online) blijkt er of eigenlijk niet te zijn of het zijn slechte blokken met waterschade in Duitsland die iedereen die verstandig is links laat liggen.
    Ook geprobeerd een nieuwe motor te bestellen bij Ford maar deze komt in backorder en daarbij hiervan is de levertijd onbekend..

    Zit je dan met je Ford Fiasco.
    3 jaar terug 16.000 euro betaald voor een 2016 Ford Focus met 54K. Nu 40K verder zit ik met een waardeloos product. Nou ja waardeloos we hebben een carrosserie welke voor een opkoper kennelijk wel 5400,- euro waard is. Onacceptabel maar wellicht de enige uitweg.

    Ik was best een beetje trots op ons sportieve rode wagentje, we waren er zuinig op, expres officieel Ford dealer onderhouden net als onze voorgaande Fiesta trouwens. Beurten altijd ruim op tijd gedaan, nergens op bespaart en dan dit. Tsja ik ben er goed ziek van eerlijk gezegd.

    Wij kunnen simpelweg niet langer zonder auto dus voor de korte termijn zie ik eigenlijk geen andere keus als de auto naar de opkoper te sturen en dan maar met tegenzin iets anders aan te schaffen.
    Ruim 10.000 euro in 3 jaar tijd, pure kapitaalvernietiging bleek de keuze om Ford te rijden met deze Ecoboost motor. En dan te bedenken dat ik van de zomer overwoog te upgraden naar een RS met hetzelfde open deck cooling systeem!

    Ik ben alle documentatie en nadere onderbouwing aan het verzamelen en zal proberen hier een zaak van te maken. Morgen overleg met de rechtsbijstand en hopelijk kan ik onder dwang en/of desnoods gerechtelijk toch nog iets forceren maar gezien de immobiliteit welke wij nu al 4 weken ervaren zal het mijn auto niet meer redden vrees ik..

    R.I.P Rode Raceauto, zoals mijn zoontje van 4 onze auto liefkozend benoemde. :( :sleeping:

    [​IMG]
     
  6. Ik heb vandaag dus mijn Ford dealer gesproken. Ik vroeg hem hoe het kan dat de vraag naar een gereviseerd motorblok zo groot is en daarom de levertijd zolang is? Dat zal toch ook niet toeval zijn. Volgens hen hadden ze nog niet eerder een auto binnen gehad met dit probleem. Ik zeg, maar dan moet er een overschot aan gereviseerde motorblokken zijn.....

    Hij gaf aan dat een Ford motorblok vanuit Engeland moet komen en er binnen 3 dagen kan zijn. Kosten voor het vervangen bedragen +/_ € 11500,-!
    Ik vroeg naar een gereviseerd blok en kreeg als reactie; "dit is een gereviseerd blok".
    Dan kun je zo'n dealer toch niet meer serieus nemen. Ik zeg op internet koop je dat voor € 3000,- incl BTW. Met inbouwen mss € 5000,- kwijt. Waarom moet dat bij Ford zo duur zijn, voor dat geld verwacht is een geheel nieuwe.

    Leveren ze al een slecht product en willen ze ook nog over de rug van de klant dikke winst maken. Ik hoef echt geen gouden schroeven hoor.

    Ik zit net als jij behoorlijk met deze kwestie in de maag en vanuit Ford hoef je niets te verwachten. Na weken is de situatie nog steeds hetzelfde. Auto rijdt niet, niemand geeft thuis en in de tussentijd heb je geen vervoer.

    er zijn twee opties; ik kan de auto met grof verlies verkopen of met een grove investering maken, maar in beide gevallen ben ik financieel zwaar benadeeld. Dacht je Deutsche grundlichkeit in huis te hebben.
     
  7. Ze staan niet voor niets bij de minst betrouwbare merken.
     
  8. Zeer vervellend om te horen dit
    Motor is bij dealer rond de 5000euro gok ik
    2 a 3 dagen werk. wat dus tot 3000euro brengt. (24x120euro arbeidsloon).
    Dus ja dan kom je dichter tegen de 8000euro , ex btw is dat 6700euro en dat heb ik als garantie wel voorbij zien komen met soortgelijke motoren.
    Als het uit engeland komt verwacht niet dat garage ook invoerrechten op het blok moeten betalen invoerrechten op onderdelen is maximaal 4.5% met 21% belasting zit je nog op 3800euro voor blok ex transport
    @Spiderman
    geloof niet echt in gereviseerde blok. want uit ervaring konden we nieuwe motor bestellen en gereviseerde motor. ene was 4500 andere 5500euro. Ene idd backorder niet leverbaar, maar gereviseerde wel leverbaar. Navraag kom je achter dat nieuwe motor als gereviseerd werd verkocht. En ja gereviseerde motor was ook op alle vlakken nieuw. kon geen indicatie zien dat deze ooit gemonteerd is geweest

    Voor beide moet je helaas weten bij welke deur je moet aankloppen om dit verhaal goed opgelost te krijgen.
    Dat is nu net het probleem die is er niet echt. In geval van Hocus pocus, auto is 8jaar oud. Zelfs als het een Kia was met 7jaar fabrieksgarantie had je nog geen nieuwe motor als coulance/garantie gekregen.
    spiderman auto is 4 jaar oud, dan zou een coulance mogelijk nog zijn. Als de auto met verlengde garantie gekocht was, dan was het onder garantie al opgelost. Maar ja dat is helaas achteraf
    Alleen de kosten van 12.000euro voor nieuwe motor te plaatsen. best absurd, kan me wel herinneren met peugoet 107 waar nieuwe motor duurder was als nieuwe peugeot 107 kopen. lease maatschappij koos voor laatste.
    las elders dat focus rs motor vervangen voor niet veel meer ging. Terwijl ik juist van die verwacht dat het meer zal kosten

    Dankzij alles wat op een auto zit, steeds luxer, milieu bewuster en alles moet zijn. Zijn ook helaas de kosten gestegen voor het maken ervan.
    Hoe dan ook is het duimen voor alle andere rijders dat ze lang genoeg plezier aan de auto hebben.
     
  9. Voor de getroffen mensen, hebben jullie dit al bij jullie rechtsbijstandverzekering neergelegd? Dat zou ik in dit geval zeker doen.
     
  10. goed plan.
    en de verzekeraars onderling ook in contact brengen.
     
    meeder en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Dat heb ik al gemeld, echter kunnen ze pas iets doen als de motor uit elkaar ligt en het probleem zichtbaar is, maar dat koste mij € 1000,00 volgens mijn dealer aan werkuren. En dan?
    Dan heb je een auto die uit elkaar ligt en ben je gedwongen om het te laten maken of voor € 1000,00 weer in elkaar laten zetten zonder reparatie.
    Ford geeft namelijk geen reactie op coulance verzoeken.
     
  12. Ik heb vandaag een rondje naar Ford dealers in Nederland gebeld.
    En wat schetst mijn verbazing; diverse dealers gaven mij aan dat dit een bekend probleem is met de 1.5 ecoboost motoren. Er werd zelfs het woord fabricagefout genoemd en dat er een update is geweest van deze motor. Tevens werd er verteld dat Ford hier niets mee doet qua coulance.
    Dit is dus willens en wetens de kwestie in de doofpot stoppen.

    Dit is onacceptabel en dit heb ik mijn dealer ook laten weten.
    Een nieuwe motor kost bij mijn Ford dealer dik € 11000,00.
    Dit zijn kosten welke ontstaan door een ontwerpfout/ fabricagefout van Ford, daar mag een consument niet voor opdraaien, dat is niet eerlink. Een terugroepactie voor deze motoren is dus op zijn plaats, maar hoe krijg je dit voor elkaar.

    Mijn Ford dealer is nu met Ford NL in contact over coulance, maar ik vind dat hier geen sprake kan zijn van coulance, maar van garantie. Het betreft namelijk een Non Conformiteit. Het probleem zat er al in vanaf dag 1.
    En onderhoudsbeurten wel of niet door een Ford dealer laten doen hebben hier geen invloed op.

    Ik wacht nu af waar Ford mee komt!
    Wordt vervolgd.
     
    HocusFocus87 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Ik neem maar even aan dat je deze informatie ook heb doorgespeeld naar de rechtsbijstand? Ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen maar ik hoop voor jou (en anderen met hetzelfde probleem) dat het netjes opgelost wordt.
     
    meeder vindt dit leuk.
  14. Dat moet je zeker bij de verzekering melden. Het beste ook met namen van de betreffende dealers en als je ze hebt de namen van de personen die je gesproken hebt.
     
  15. Een nieuw los 1.5 ECOboost onderblok van het gemodificeerde type (onderdeelnummer DS7G-6011-JB) kost op dit moment al €4650,- (inclusief €400,- statiegeld welke je retour ontvangt bij terugleveren van het defecte onderblok).

    Een complete 1.5 ECOboost servicemotor kost op dit moment al €9100,- (inclusief €800,- statiegeld welke je retour ontvangt bij terugleveren van de defecte motor).


    Dit zijn Duitse adviesprijzen welke normaal gesproken wel redelijk gelijk zijn met de Nederlandse prijzen. De prijzen zijn helaas zo'n 40% gestegen in de laatste 2 jaar. Ervan uitgaande dat de Ford dealer een servicemotor aanbiedt is de door de Ford dealer opgegeven €11500,- dus wel verklaarbaar.

    Mijns inziens moet het wel goedkoper kunnen door alleen het onderblok te vervangen. Dit is echter aanzienlijk meer werk waardoor de arbeidskosten hoger uit zullen vallen.
     
  16. In mijn geval gaat het om een revisiemotor 1.6 Ecoboost (koelvloeistofverlies-uitlaatgassen in de koelvloeistof). Samen met mijn rechtsbijstandverzekering ben ik bezig om mijn Ford dealer te overtuigen dat het non-conform is, een blok dat na slechts 23.000 km alweer vervangen moet worden. Mijn Ford dealer gaf nauwelijks coulance en ik heb mijn auto in overleg met de verzekering elders laten repareren. Vandaag heb ik schriftelijk contact gehad met mijn contactpersoon van de verzekering en aangeven dat er mogelijk meer gedupeerde ecoboost eigenaren zijn die overwegen zich bij hun verzekering te gaan melden of dat inmiddels al gedaan hebben.

    Mijn revisiemotor is extern ingekocht door de dealer. Als het ingekochte onderdeel niet goed functioneert dan zou de dealer in overleg moeten gaan met het motorrevisiebedrijf. Als ik bijvoorbeeld als groenteboer per ongeluk rotte appels verkoop dan kan ik mijn klant niet twee keer laten betalen voor hetzelfde fruit. Dan moet ik terug naar de toeleverancier/veiling/kweker om die partij(en) erop aan te spreken om kwaliteit te leveren.

    De hiervoor genoemde issues over de 1.5 ecoboost zijn niet helemaal hetzelfde met mijn kwestie. Echter zijn er wel overeenkomsten in de manier waarop de Ford dealer meent met zijn klanten om te moeten gaan. Beschamend.

    Sinds 2018 ben ik nu met mijn derde (!) Ecoboost 1.6 motor aan de rit. Of hier bij de 1.6 ook sprake is van een productgebrek/fabricagefout/botte pech weet ik niet. Het zijn wel telkens aanzienlijke reparatiekosten. Ik heb een eigen topic aangemaakt voor deze zaak ( https://www.focusclub.nl/index.php?...t-revisieblok-2.120333/page-4#post-1821913798). Ik zal daarin ook proberen regelmatig een update te geven.

    Wees dus alert met de overweging van het monteren van een revisiemotor. In mijn geval waren het, ik moet het wel toegeven, een leuke 23.000 kilometers zonder problemen. Nu hoop ik dat mijn rechtsbijstandsverzekering samen met de Ford dealer tot een goede oplossing kan komen.
     
  17. coulance of terugroepactie op de motor gebeurt niet zo snel. Ja als er vroegtijdig bekend probleem is, direct na start productie. Het gebeurt later als blijkt dat er gevaar tot brand of dergelijk kan komen.
    denk aan terugroepactie 1.6ecoboost over koelvloeistofniveau sensor. Want de kans is dat de kop zonder koelvloeistof krom kan trekken en dan olie op warme uitlaat brand kan veroorzaken. Dat laatste geloof ik niet. want heb uitlaten flink zien roken met alle olie die erop kwam. Wel met lekke benzine leiding dat er brandje was ontstaan.
    Maar controle en vervangen van blok komt er niet aan. vooral als JW ook zegt dat prijzen 40% gestegen zijn. Betreffende motor die onder terugroepactie bij peugeot werd vervangen werd juist flink in prijs verlaagt. Puur om zo voor stakeholders een lage kosten te hebben voor garantie of terugroepactie kosten. Motor was toen 1100euro inc kabelboom,bougies,vliegwiel. in 3.5 uur was mogelijk om motor te vervangen.

    terugkomen op dit probleem. we zijn niet amerika waar je via een weg met groep klanten dit kan eisen bij leverancier.
    Deze issue is ook niet puur ecoboost, want bij andere merken heb je zelfde motor techniek en zijn ook issues mee of andere (tfsi olieverbruik, thp vervuillende kleppen en ketting dat te lang wordt)
    Dit is ontwerpfout wat na productie van blok pas naar voren is gekomen.

    Hoe krijg je dit bij ford goed vermeld dat klanten er niet mee eens zijn is door met alle gedupeerden mensen bij saarlouis voor de deur alle autos te parkeren als demonstratie. media vindt dat geweldig om te coveren en daarna ook nog aandeel dat door zulke actie zakt. Direct weten de hoogste personen dat er frustratie is en dat ze iets moeten doen. Want als ze dat doen is er geen demonstratie, media rapporteert dat het goed opgelost is en aandelen gaan weer omhoog. maar ja dat werkt niet met 2 man daar natuurlijk.


    Hoe vervellend het ook is voor hocus focus en spiderman. Op basis van leeftijd en gereden km's is het niet gek dat je weinig krijgt. Pas als er druk uitgeoefend is bij ford dat ze betere coulance moeten regelen ivm dit een bekend probleem is. Dan zal er pas coulance regeling opgebouwd worden. Alleen daar zit dan leeftijd en km-stand in verwerkt.
    Kans is alsnog dat je bij 100.000km en 8jaar op 0% uitkomt, als voorbeeld.

    @Aloha
    3.5jaar en 23.000km heeft het vol gehouden. Had je 23.000km in 1 jaar dan was er wel verplichte garantie op reparatie. Hoe vervellend het nu ook is.
    revisiemotor extern ingekocht lees ik meer als ruilmotor van de sloop. Dat is altijd de vraag hoeveel het blok van te voren elders al heeft gelopen. want dat moet je erbij optellen bij de 23000km.
    en ja ruilmotor van sloop heb ik ook issues mee gezien na montage. Dan was het goedkoper om nieuwe blok te monteren ivm je dan zekerder weet dat het allemaal goed moet zijn.

    Uiteidenlijk is auto een van de slechtste investeringen die je kan doen. Auto is wat dat betreft goedkoop om te kopen maar duur op te repareren helaas.
    auto kost altijd geld
     
  18. Aan de Ford dealer heb ik gevraagd wat de herkomst was van het revisieblok. Dat wilde ze niet aan mij vertellen. Bij de reparatie is een revisieblok geplaatst met kilometerstand 0 naar hun zeggen. Zou de Ford dealer een motor van de sloop hebben gebruikt dan lijkt me dat niet heel handig voor hun reputatie mocht dat uitkomen. Kan dat inmiddels ook niet meer controleren, revisiemotor II is al geplaatst. Die is afkomstig van Rhenoy. De onafhankelijke garage die de reparatie heeft overgenomen heeft nog geïnformeerd naar beschikbaarheid van nieuwe 1.6 ecoboost motoren. Die zijn helemaal niet leverbaar op dit moment. Een maand geleden was een nieuwe 1.0 ecoboost motor nog wel bij Rhenoy beschikbaar. Maar de 1.0 en 1.6 zijn niet eenvoudig uitwisselbaar.


    Het gaat mij niet om aanspraak maken op garantie. De garantietermijn is helaas verlopen. Binnen het consumentenrecht bestaat er ook nog het begrip van non-conformiteit.

    BOVAG: "Non-conformiteit houdt in dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben"

    Ik had meer kilometers verwacht na mijn reparatie. Ik kan nergens exact vinden hoeveel kilometers een 1.6 ecoboost motor mee hoort te gaan. Dat is het grijze gebied waarover ik nu samen met mijn rechtsbijstandverzekering in discussie ben met mijn Ford dealer. Wat vind jij acceptabel als kilometerstand voor een revisieblok? Daarbij vermeldt dat alle servicebeurten op tijd zijn uitgevoerd, E5 brandstof tanken, geen softwaretuning, geen korte ritten en fatsoenlijk gebruik (koude motor niet vol belasten- na een lange rit rustig uitrijden etc.)
     
  19. Tja, hoelang moet een1.6 ecoboost mee kunnen gaan. Ik weet het niet, maar de focus die ik 3 maanden geleden ingeleverd heb uit 2013 had 170.000 km gelopen zonder problemen en kreeg 1 keer per jaar onderhoud thuis.

    en hij/zij rijdt nog is me vrijdag nog gepasseerd bij Den Bosch
     
    Aloha vindt dit leuk.
  20. Je mag toch bij goed onderhoud wel verwachten dat een motor 200k mee gaat bij normaal gebruik.
    Bij veel korte ritten zal het korter zijn en bij veel lange snelweg ritten zal het misschien wel langer zijn.
    Ik zou eigenlijk ook liever een urenteller zien naast de kilometer teller zien. In sommige Amerikaanse auto's zit dat en zelf een urenteller die het aantal uren stationair draaien aangeeft.
     

Deel Deze Pagina