1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Originele Xenonlamp springt niet aan.

Discussie in 'Electronica' gestart door wetnose, 16 apr 2009.

  1. Vorige week heb ik mijn originele af-fabriek xenon lampen vervangen door lampen met een hogere Kelvin waarde. De originel D1S lampen waren van Osram (4300 K) die ik nu vervangen heb door Pilot (6000 K). Ik loop nu tegen het probleem aan dat mijn linker koplamp af en toe niet wil aanspringen. Na overleg met de leverancier heb ik twee nieuwe lampen gekregen maar blijf het probleem houden dat linker koplamp af en toe niet wil aanspringen. Ik heb dit alleen als de auto een tijd heeft stilgestaan. :mad:
    Vermoedelijk ligt het probleem bij een te lage opstartspaning. Heeft iemand van jullie een oplossing om dit probleem te verhelpen. Ik zelf zit er aan te denken om koplampen direct op de accu aan te sluiten en te schakelen dmv. een relais. Ik heb zo ook mijn mistlampen aangesloten aangezien ik hierbij het zelfde probleem had. Ik vindt het vreemd dat ik bij Osram geen problemen heb maar wel met Pilot lampen. Trekken vermoedelijk toch meer spanning weg of een slechte massa verbinding.

    Alvast bedankt voor jullie ideeën en opmerkingen, Martin :bye:
     
  2. Idd direct aansluiten op de accu zal de beste oplossing zijn...

    Toevallig vandaag ook nog gelezen bij een lage accuspanning:
    Toeren maken tot 2.500 en dan de lampen aanzetten. Al ben ik hier geen fan van.
     
  3. Ik ken de bedradingsschema's van de focus 2 zo niet, maar
    het zou me niet verbazen als deze standaard al vrij rechtstreeks van de accu komt (via een relais).
    De kans bestaat dat een ballast niet fris is, je zou ze eens om kunnen wisselen naar de andere koplamp.

    Dutchguy
     
  4. De xenon betreft wel een Af-Fabriek systeem volledig van Osram, lampen en voorschakelapparaat. Wat mij alleen verbaast is dat ik bij de Osram lampen geen probleem heb maar wel met de vervanginslampen van Pilot. Je zou denken dat deze precies op elkaar zijn afgestemd. Ik weet zo niet de exacte specificaties.
    Ik denk zelf niet dat ze rechtstreeks op de accu zitten aangesloten. Is opzich een kleine aanpassing om te maken.
    Ik ga eerste eens even alle aansluitingen nakijken of ik ergens een slecht contact kan vinden en dan inderdaad de voorschakelapparaten eens omwisselen.
     
  5. Ik heb even gekeken naar de schema's van een focus1, hier zitten de lampen rechtsreeks aan de accu, met slechts een relais ertussen. De schakelaar schakelt dan het relais, maar de voeding kom dus wel rechtstreeks van de accu.
    De kans is dus zeer aanwezig dat dit bij de focus2 net zo werkt.
     
  6. In het schema van de C-max staat ook dat er alleen een relais (en zekeringen) tussen de accu en de koplampen zit. Ik neem aan dat het bij de focus 2 hetzelfde zit als bij de C-max.
    [​IMG]
     
  7. Heren bedankt voor de informatie. Heeft dus weinig zin om voeding te gaan aanpassen. Ik zal eerst de koplamp eens nakijken of alles stekers intern goed vast zitten. Alles even loshalen en weer vastklikken, misschien geen goede massa (is op te lossen door koplamp even tijdelijk te voorzien van een extra massadraadje). Als dit niet helpt dan voorschakel apparaten omwisselen. Dan wordt het in ieder geval een stuk duidelijker waar het probleem zit. Het is wel vreemd dat het probleem zich alleen voordoet in de linker koplamp. Vanavond nog even getest. Eerst auto starten dan pas de lichten aan, geen probleem. Probleem doet zich alleen voor in stand auto waarbij starten en verlichting aan gelijktijdig gebeurd. Je ziet dan even de linker lamp aanspringen en meteen weer uitgaan.
    Dit probleem doet zich dus alleen maar voor met de Pilot lampen, Osram lampen geven geen problemen.

    Wordt vervolgd, Martin
     
  8. Ik heb alles nog eens nagelopen maar helaas, ik krijg de lampen niet goed werkend. :( De lampen zijn inmiddels terug naar de leverancier. Als je de site van Osram goed doorleest staat er een specifieke melding dat alleen lampen geplaats mogen worden van Osram in combinatie met het Osram voorschakelapparaat. Blijkbaar communiceren de lampen en voorschakelapparaat met elkaar. Kan ook gewoon een leuk verkoop praatje zijn. We moeten het maar doen met wat minder blauw in de koplampen, was leuk geprobeerd.:rolleyes: Osram levert helaas geen lampen met een hogere Kelvinwaarde. D1S zijn alleen te leveren in 4100K.
    Het viel mij wel op dat de lichtopbrengst minder was dan met de originele Osram lampen. Komt grotendeels door het verschil in kelvinwaarde.
     
  9. Bij de focus II fase 1 is alles van philips bij mijn weten maakt het niks uit wat er in stopt als het type lamp maar klopt. Niet goed aanspringen ligt meestal toch aan een ballast die niet deugt. Ik zou de osram lampen anders inhouden als je dan nog gezeur mee krijgt heb je garantie. Op de lampen zelf heb je ook 2 jaar garantie.
     
  10. Ik heb mijn originele Osram lampen ook weer terug geplaats. Hierna geen problemen meer gehad. Ik denk ook inderdaad dat het aan het voorschakelapparaat ligt.:confused:
     
  11. Probeer eens Philips, Pilot is niet meer wat het geweest na de overname;)
     

Deel Deze Pagina