Orgineel alarm vraag

Discussion in 'Electronica' started by Focus-013, Apr 29, 2012.

  1. Wie kan mij vertellen waar de originele alarm sirene van een Focus 2 gemonteerd zit ?

    Ik ben aan het uitzoeken ik een origineel alarm kan laten werken op mijn auto, moet alleen nog weten waar de sirene zit om te kijken of de stekker aanwezig is.

    Alvast bedankt,

    Gr. Perry
     
  2. was het niet zo dat bij je plafond verliching een bepaalde stekker aanwezig moet zijn om orgineel alarm in te bouwen
    http://www.european-parts.net/catalog/product_info.php?manufacturers_id=1&products_id=969
    als je de specifieke stekker hebt kun je deze set inbouwen
    het gaat dan om je ultrasoon sensoren in je plafondverlichting

    dacht dat je plafondverlichting de bedrading communicatie draden bevat
    bij mij is dit niet dus optie valt helaas af
     
  3. Hoi,

    Ja klopt die heb ik ook en ook de stekker bij de motorkap sluiting, zoek alleen nog de stekker voor de sirene maar geen flauw idee waar ik die moet zoeken.

    Gr. Perry
     
  4. #4 trucker0werner, Apr 30, 2012
    Last edited by a moderator: Apr 30, 2012
    zoals ik de advertentie goed begrijp zit alle kabels in begrepen die je nodig moet hebben
    enige wat wel moet is dat je computer er geschikt voor moet zijn
    bij mij zit de kabel in de hemel niet dus was het ook niet geschikt als ik het zo goed heb begrepen

    toevallig dat ik microcat heb van vorig jaar
    daarin staat dezelfde module dus het is ook te bestellen bij de dealer
    moet alleen navragen of de bekabeling ook bij zit
    finis code 1582254 169.61euro
     
  5. is het niet zo dat bij een focus 2 de alarm computer links of rechts in je achterbak hangt?
    achter de bekleding
    dacht n comp met 3 stekkers.
     
  6. Gaat het geluid van het alarm niet over de claxon?
    De vraag van TS word niet echt beantwoord geloof ik;)
     
  7. Nee alarm gaat via een extra toeter/sirene en idd nog geen antwoord op mijn vraag ;)
     
  8. Zoals sommigen hier al weten ben ik sinds enige tijd ook bezig om uit te zoeken wat er voor het originele alarm allemaal benodigd is. Hieronder de info die ik tot nu toe gevonden heb.

    Voor zover ik heb kunnen vinden heb je voor het originele alarm nodig:

    *Interieurverlichting met sensoren.
    *Motorkapslot met schakelaar.
    *Alarmsirene. Dit is voor zover ik heb kunnen vinden een sirene met ingebouwde batterij.


    Ik ben uitgegaan van het volgende schema.

    [​IMG]


    Hieruit maak ik op dat het alarm volledig wordt geregeld door de GEM module/zekeringkast en er geen externe alarm module benodigd is. Op de motorkapschakelaar, interieursensoren en alarmsirene na zijn alle benodigde onderdelen al aanwezig.

    Nu ben ik enige tijd geleden al op zoek geweest naar de locatie van de alarmsirene. Op internet heb ik hier bar weinig van kunnen vinden. Uit onderstaande afbeeldingen maak ik op dat de sirene in het midden van de auto achter of onder de paravan behoord te zitten.

    [​IMG]


    Bij mijn auto is de bedrading van de interieursensoren en motorkapschakelaar aanwezig. De bedrading voor de sirene heb ik nergens kunnen vinden. Later deze week wil ik eens kijken of de benodigde pinnen op de GEM moduele/zekeringkast wel aanwezig zijn. Als de GEM op deze punten bedraad is ben ik van plan om op zoek te gaan naar de benodigde onderdelen.

    Als alle benodigde onderdelen zijn ingebouwd kan het alarm worden geactiveerd met een gemodificeerde ELM327 interface en het programma ELMconfig.

    [​IMG]
     
  9. @ jw
    Als ik op European-parten kijk lijkt het te gaan om complete set. Deze is ok te koop als accessoires voor de focus heb nu gevraagd bij hem en ford dealer hoe dit nu zit. Zoals ik de advertentie lees heb je verder niks extra nodig
     
  10. De Ford alarm accessoire set die je bij de dealer en european parts kan bestellen is niet hetzelfde als het alarm dat af fabriek wordt geleverd. Bij het accessoire alarm wordt het alarmsysteem geregeld door een externe module en niet door de GEM. Ook werkt het accesoire alarm met een eigen interieursensor en niet zoals het af fabriek alarm met de sensoren in de binnenverlichting.


    Momenteel heb ik al een submarine interieurverlichting met sensoren. Voor zover ik het nu heb gezien heb ik alleen nog een sirene nodig, een ander motorkapslot met schakelaar en de bedrading (deze maak ik eventueel zelf). Hierbij is het motorkapslot in eerste instantie nog niet eens noodzakelijk. Je kan de draad vanaf de GEM naar de schakelaar aan massa leggen. Dan wordt alleen de motorkap niet door het alarm gecontroleerd.

    In mijn geval is het dus een stuk goedkoper om het originele alarm werkend te krijgen (als dit lukt) als dat ik het accessoire alarm aanschaf.
     
  11. dan zit daar het verschil
    mij maakt niet uit of ik accessoires alarm heb of submarine met ultrasoon sensor

    met die alarm set zit je op dezelfde klasse als een set universeel van 500euro
    dus dat scheeld veel en je hebt hetzelfde en beter
    denk dan aan de sleutel, bij universeel krig je ook een andere sleutel ivm ze niet van de normale ford sleutel kunnen/mogen pakken
     
  12. Een beetje wijzer geworden, ik heb vandaag de zekeringkast en connectors gecontroleerd of de desbetreffende draden aanwezig zijn.

    Gelet op het schema van JW en de bijhorende nummers, zitten op de connector C95 bij mij geen rode draad op positie 17 dit zou een dubbele draad moeten zijn, de rode zit er niet.

    Connector C96 is ook de oranje/zwarte draad op pin 27 niet aanwezig dus de desbetreffende connector naar de sirene is er dan ook niet bij mijn Focus.

    Wel heb ik nog een schema gevonden met een simpelere sirene zonder backup en die draad kom op connector C100 op pen 12 en die oranje/groen draad is er wel.

    Nu is dus weer de vraag waar die oranje/groene draad uit komt.

    Misschien verschil van fase 1 en fase 2 dat daar verschillende sirenes inzitten.

    Er stond een sirene op ebay die uit een sloop st 2010 gehaald is en die wist mij te vertellen dat die dus inderdaad onder de paravanplaat bij de ruitenwissermotor zat.

    Conclusie bij mijn auto, de sirene met backup gaat niet lukken er moet een simpele extra claxon geplaatst worden. Tja maar waar :nocheer:

    Gr. Perry
     
  13. #14 Johoo_NL, May 1, 2012
    Last edited by a moderator: May 1, 2012
    Er is nog een andere manier om te kontroleren of je bedrading compleet is. Boven de interieurverlichting zou een stekker kunnen liggen. Dit is met een zwarte, gele en witte draad. Als je de rechter afdekking van de a-stijl verwijderd zie je onderaan een grijze stekker. Kijk of die 3 draden daar stoppen of doorlopen.

    Kan je me even aangeven wat de C95 en C96 connector is, waar die zitten. de benamingen van de stekkers weet ik nooit.
     
  14. Dat zijn stekkers die op de zekeringkast zitten aan de passagierskant.
     
  15. Weet jij misschien een tekening te staan waar al die stekker sop de zekeringkast benoemd zijn?
     
  16. Front -1 = C96
    Front -2 = C95
    Roof -1 = C98
    Floor -2 = C99
    Floor -1 = C100
    Cockpit -1 = C102
    Cockpit -2 = C103

    Als je goed kijkt staan in de buurt van de stekkers de benamingen ( front, roof enzo ) in het plastic huis van de zekeringkast.

    Gr. Perry
     
  17. Hieronder de afbeeldingen waarop je kan zien welke stekkers C95 en C96 zijn. Deze afbeeldingen zijn van het oude model GEM module zekeringkast dat in de vroege fase 1 modellen zat (voor zover ik weet tot begin 2007). Van de late fase 1 en fase 2 modellen heb ik helaas geen tekeningen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Heb je toevalig gekeken of er wel een zekering zit op de positie waar de sirene met backup zou moeten zitten? Het zou positie 137 kunnen zijn.
     
  19. Pos. 137 zit niet op mijn Fase 1 bij een Fase 2 zou het de voeding van het achteruitsignaal zijn.
     

Share This Page