1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

oplossing: Niet werkende voetverlichting

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door oost2400, 4 mrt 2009.

  1. hallo
    ik heb een trend uit 2008 en ik heb ook wel de vittingen zitten ook de draden zitten er op maar niets deed het
    ik ben gaan zoeken
    als je de stekken links (grote blauwe) loshaald en kijkt op positie 35 en 41 dan zie je daar de draden die naar de lampjes gaan 2x per aansluiting (orange/wit 35) (zwart/wit 41) maar als je dan verder kijkt dan zit er op de print van de zekeringkast geen pin die de stekker voed van spanning
    ik denk dat er een andere zekeringkast ik de andere modellen zitten
    maar ok
    dit kan je oplossen door
    je moet de 2 zwart/wit draden en de 2 orange/wit draden 10 cm terugtrekken uit de draad boom
    als je boven de stekker die je heb losgehaald kijkt (grote blauwe) dan zie je daar een vierkante zwarte stekker zitten 2x2cm ongeveer haal je deze van de zekeringkast af dan gaat je binnen verlichting uit
    op deze stekker zitten 5 draden
    en dan moet je de orange/wit draden bij de orange/wit draad zetten op het zwarte blokje
    en de zwart/wit draden bij de zwart/geel draad zetten op het zwarte blokje

    en als je het goed heb gedaan heb je licht
    bij mij heb ik 2 hele mooie lampjes nu
     
  2. Re: oplossing voor voetverlichting die het niet doen

    He dat klinkt als goed nieuws. Gaan we maar eens proberen. Heb ik nog wel een paar vraagjes:

    bedoel je de draden los maken van de blauwe stekker? of de draad 10 cm terugvolgen en daar doorknippen?

    hoe heb je ze bij elkaar gezet? kan dat ik dezelfde zwarte stekker? Of heb je de aders blootgelegd en dan bij elkaar verwerkt?

    En nog een algemeen vraagje, wat gaat er eigenlijk allemaal uit als je de blauwe en zwarte stekkers losmaakt? Alles werkt weer prima als je de stekkers er weer instopt?

    Ben zeer benieuwd en wordt een lange dag wachten voor ik thuis ben om dit te proberen. Zou me een hoop draden-trek-werk schelen.
     
  3. Re: oplossing voor voetverlichting die het niet doen

    Ik ben zeker geen electro specialist dus vraag ik het liever nog een keer....
    Je moet de grote stekker van de zekering kast los halen achter de strekker de oranje/witte en de zwart/wit draden los halen en deze verbinden met de oranje/wit en zwart/geel draden van de stekker die nog op de zekeringplaat vast zit...... ???

    Of lees ik het helemaal verkeerd.....

    Jeffrey
     
  4. Re: oplossing voor voetverlichting die het niet doen

    Er staat ook:
    Dit gaat over de zwarte stekker (die zit boven de blauwe stekker). Die moet er dus eerst uit anders kun je de draden er niet bij stoppen.

    Volgens mij komt het neer op het losmaken van de blauwe en zwarte stekker en het verplaatsen van de 2 zwart/wit draden en de 2 orange/wit draden van de blauwe naar de zwarte stekker.

    Mijn vraag was daar nog bij, hoe haal je de draden uit de blauwe stekker ?(klikken/doorknippen/etc).
    En hoe stop je ze weer in de zwarte stekker? kun je ze erbij steken? Of moet ik mijn soldeerbout met krimpkousjes meenemen?

    En werkt alles nog als je de stekkers losmaakt en weer vast? Ik gok van wel omdat je ook de accu moet kunnen vervangen zonder dat er grote problemen ontstaan.
     
  5. Zo de klus is geklaard. De lampjes branden. :D
    Oost2400, hartelijk dank voor je beschrijving.
    Ik wil alleen wel melden dat bij mij de draden van het zwarte blokje andere kleuren hadden.
    De draden die in het zwarte blokje zitten zijn bij mij niet oranje/wit maar oranje/geel en zwart/geel.

    Maar verder begreep ik niet wat je bedoelde het de draad 10 cm terughalen. Ik heb geprobeerd die stekkertjes uit de blauwe houder te halen, maar dat lukte niet. Heb dus maar de kabels doorgeknipt en bij elkaar gesoldeerd. 8)

    Zou ook niet weten hoe je die metalen connectoren in elkaar kan prakken.. ;)

    Oh ja en ik kan morgen de dealer even bellen.. de radio is met het losmaken van de blauwe stekker spanningsloos geweest, dus die vraagt nu om een code. Wordt dus een ochtendje zonder radio. :(

    Maar goed ik ben zeer tevreden dat dit is gelukt.. op naar de volgende aanpassing.
     
  6. Kan iemand foto's plaatsen van deze workaround? dan voornamelijk over waar de bekabeling zit, hoe het er uitziet, etc...
     
  7. code

    heb je geen code bij je radio gekregen deze staat op een kaartje die in de map van je auto zit.
     
  8. Ik had in het boekje gezocht, maar kon geen code vinden. Net de dealer gebeld en die had genoeg aan mijn kenteken om de code te geven. Dus... we hebben weer muziek.

    Jaromir: Het wijst zich best vanzelf. je kunt ook gewoon even kijken hoe het zit zonder de boel overhoop te halen. Maak met de twee draaipennen de zekeringplaat los en kijk links onder, daar zit een grote blauwe connector met een zwarte kap. Die kap is een hefboom om de stekker los te krijgen. Haal de stekker eruit, draai hem om en je ziet aan de zijkant nummers. zoek de nummers 31 en 41 op, dat zijn de kleuren die oost2400 heeft omschreven. Ik heb met een multimeter nog even doorgemeten of dit inderdaad de draden naar de lampjes waren, en dat bleek zo te zijn.
    De zwarte stekker erboven heeft de twee draden zoals omschreven direct naast elkaar zitten. Er zijn misschien mooiere oplossingen, maar het was donker gisteravond en ik had geen andere optie dan de draden los te knippen en bij elkaar te solderen. Wellicht hebben automateriaal zaken betere verbindigsblokjes.

    voor foto's, hiermee moet je een eind komen:
    http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5748
    gaat over iets anders, maar je kunt vrij duidelijk de blauwe connector zien op de eerste foto en de zwarte op de tweede foto. Op die tweede staan in de middelste (vertikale) rij onderaan de twee draden waar het om gaat (zwart/geel (pen 13) en oranje/geel).

    En zoals gezegd, zodra de blauwe stekker los gaat, zal de radio om de code vragen en ben je ook je verbruiksgegevens uit je boordcomputer kwijt. (daar gaat mijn zuinigrijden-record)

    Ik vraag me momenteel ook af welke draad dan weer afgetapt kan worden voor de dashboardverlichting, die kan ik dan weer doorvoeren naar de submarine lights. ;) Maar goed dat is weer een ander onderwerp.
     
  9. Re: oplossing voor voetverlichting die het niet doen

     
  10. Ik ben zeker geen electro specialist dus vraag ik het liever nog een keer....
    Je moet de grote stekker van de zekering kast los halen achter de strekker de oranje/witte en de zwart/wit draden los halen en deze verbinden met de oranje/wit en zwart/geel draden van de stekker die nog op de zekeringplaat vast zit...... ???

    Of lees ik het helemaal verkeerd.....


    je kan op de grote stekker kijken daar zie je de 2 orange/witte zitten en de zwart/witte
    deze kunnen van de grote stekker af
    die koppel je met de gene die op de kleine zwarte stekker zitten en klaar
     
  11. Maar verder begreep ik niet wat je bedoelde het de draad 10 cm terughalen. Ik heb geprobeerd die stekkertjes uit de blauwe houder te halen, maar dat lukte niet. Heb dus maar de kabels doorgeknipt en bij elkaar gesoldeerd.

    Zou ook niet weten hoe je die metalen connectoren in elkaar kan prakken..


    je haalt de orange/witte en de zwart/witte van de grote stekker af en trekt deze 10 cm terug uit de kabel boom dat is er voor dat je de draden dan netjes lang de andere draden kan laten lopen van het kleine zwate blokje

    ook heb ik nieuwe aansluit connectoren gehaald zodat ik ze netjes in het zwarte blokje kon maken vandaar
    maar las je de kabel soldeert kan ook
     
  12. Ik vraag me momenteel ook af welke draad dan weer afgetapt kan worden voor de dashboardverlichting, die kan ik dan weer doorvoeren naar de submarine lights. Maar goed dat is weer een ander onderwerp.


    kan wel dan moet je net als mij een hoog frequent tracer op de draad zetten dan kom je er achter
    ik heb nog niet gekeken als ik een keer tijd heb kijk ik wel even
     
  13. En nog een algemeen vraagje, wat gaat er eigenlijk allemaal uit als je de blauwe en zwarte stekkers losmaakt? Alles werkt weer prima als je de stekkers er weer instopt?

    JA alles werkt dan wel weer alleen de spanning is van alles af geweest
    let dus op bij code van je radio en geheugen dagteller
     
  14. ik wil er nog wel aan toevoegen dat momenteel mijn leeslampjes niet meer na 30 minuten uit gaan. ik weet niet of dat komt door de herbedrading of omdat de boardcomputer twee keer spanningsloos is geweest.
    weet even niet hoe ik dat kan herstellen, vond het wel een veilige optie.

    Wat ik me ook afvroeg, is er een manier om nog wat lampjes aan te sluiten? Ik wil graag nog een lampje boven de achterbank aansluiten en misschien nog wat leds in de spiegels. volgens mij zijn de draadjes waar alles nu op vast zit (bij mij gesoldeerd) 0,75 mm, wat inhoudt dat ik er 1,33 ampere door heen kan krijgen volgens deze tabel..
    En dat heb ik nu met 2x 5 Watt en 1x 6 Watt. Dus nog een 6 Watt erbij wordt lastig..
    Iemand een ideetje?
     
  15. Jammer dat nog niemand een howto heeft gemaakt incl. foto's, oftewel een heel mooi visueel stappenplan...

    Als die er nog niet is, dan maak ik em wel zodra als ik de focus wagon binnen heb
     
  16. We zijn benieuwd. Volgens de info is je wagon binnen ;)
     
  17. Tsja het spijt mij zeer, maar ben iets voorzichtiger sinds ik deze aanpassing heb gedaan. De voetverlichting werkt perfect, dat is het probleem niet, maar sinds ik de stekkers los heb gehad en een beetje aan het knutselen ben geslagen, gaat mijn binnenverlichting niet meer na 30 minuten uit (na het op slot zetten van de auto uiteraard).
    Is op zich geen groot probleem, maar weet niet wat er nog meer gaat stoppen met werken als ik het zooitje nog een keer loshaal.
     
  18. hmmz, nog geen definitief goede oplossing dus???
     
  19. Misschien werkt het wel goed als de accupool er eerst afgehaald wordt, vervolgens alles gefikst wordt en aan elkaar geknupt.... de stekkers weer op de juiste plek en dan de accupool er weer op! :)

    Al klinkt het misschien ook wel dat je de verkeerde draad hebt gepakt! :think:
     
  20. Nee dat zeker niet, heb me echt alleen aan de beschrijving hier gehouden en de te gebuiken draden doorgemeten voor ik ze aan elkaar soldeerde. Qua bedrading zit het helemaal goed, denk zelf eerder dat de boardcomputer (die ook spanningsloos wordt met het loshalen van de stekkers) een beetje chagrijnig is geworden. Verder stond alleen de dagteller op 0.

    Maar ik moet voor de dagrijverlichting de electronica toch weer helemaal uitspitten, dus ik zal dat van die accupool volgende keer wel proberen.
     

Deel Deze Pagina