1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(Opgelost) Wat veroorzaakt dit gierend geluid?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Plukkert, 13 feb 2020.

  1. Het gierende geluid was dus niet de spanrol, maar de dynamo die aan het hemelen was.
     
  2. Het zal dan idd je dynamo geweest zijn ..., voor alle zekerheid kun je nog even de spanning op je accu meten met draaiende motor, deze moet ca 14v zijn, is het duidelijk lager dan dat zal je dynamo stuk zijn.
    Gelukkig maar dat je een ‘ouderwetse’ spanrol hebt ;)
     
  3. Misschien en en. Geluid leek bij spanrol vandaan te komen en na vervanging van de spanrol was het gierende geluid gelijk weg. Maar ik zal voltage eens meteen bij een draaiende motor. Dynamo ook makkelijk zelf te vervangen?
     
  4. Dan zou het wel een bijzonder toeval zijn, maar kan altijd natuurlijk.
    Niet per ongeluk iets van de bedrading losgetrokken bij je reparatie ?
    Als je dynamo stuk is is deze ook zelf te vervangen, wel je rechter koplamp en onderste afdekplaat weghalen.
    De dynamo is niet echt duur, iets meer dan 200€ voor een goede Bosch dynamo bij bijv winparts.
     
  5. Eventueel is revisie een goedkopere optie :)
     
  6. Ik ging vroeger in Beek (L) altijd naar een revisiebedrijfje voor dynamo's en startmotoren. Auto daar neerzetten, uurtje gaan winkelen in de Makado 150 meter verderop en dan de auto weer ophalen. Was ook nog eens zeer schappelijk van prijs.
     
  7. Dan heb je wel een hele slechte accu als die al binnen de minuut uitgaat maar je wel genoeg startstroom hebt. Draait de dynamo wel de juiste kant op? Maw heb je de riem correct terug gemonteerd?

    Ik zou de accu gewoon nog een keertje opladen, riem eraf laten en dan starten en kijken of die het dan langer vol houdt.

    Brand het dynamo lampje ook als die nog wel loopt?
     
  8. Hoi

    Bij mij was het een lekke slang van de stuurpomp, had ook zo'n jankend geluid
     
  9. Het lijkt me bijna onmogelijk om de riem er zo op te leggen dat de dynamo de andere kant op gaat draaien, er vanuit gaande dat je de juiste riem hebt gekregen.
     
  10. Accu was bijna leeg getrokken doordat dynamo niet werkte en ik er nog mee rond reed. Accu is verder prima in orde. Ik heb voltage gemeten met een draaiende motor en dat was maar 10,2 volt. Daarom viel de motor ook snel weer uit. Riemen heb ik goed gemonteerd. Ik heb inmiddels een nieuwe dynamo besteld en gemonteerd en Ford rijdt alweer paar dagen als een zonnetje. Wel toevallig dat dynamo het net nu begaf, of misschien wel niet toevallig. Misschien dat de kapotte spanrol ervoor gezorgd heeft heeft dat de dynamo ook stuk ging. Hoe dan ook, hij rijdt weer prima en de hoeveelheid werk en moeilijkheid vielen me mee. Maar als iemand nog een digitaal Haynes werkplaatshandboek heeft, dan hou ik me aanbevolen.
    Bedankt voor alle reacties en tips!
     

Deel Deze Pagina