1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Opgelost] Uitlaat steun afgebroken/doorgeroest

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door petar, 24 nov 2013.

  1. #1 petar, 24 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 nov 2013
    Vandaag hoorde ik ineens rare uitlaat geluidjes bij het wegrijden. Even onder de auto gekeken en blijkbaar is de laatste steun van de uitlaat aan de achterkant compleet doorgeroest en afgebroken (zie foto).

    Ik heb hem weer een beetje stabiel gemaakt met wat kopper draad maar alleen als een tijdelijke oplossing (hoop ik).

    Het rubber stukje (hoeft volgens mij niet vervangen te worden) heb ik online kunnen vinden, maar ik vermoed dat het gedeelte die bij mij afgebroken is niet apart verkrijgbaar is. Of weten jullie de FINIS code ervan?

    Edit: Ik heb de pijp met FINIS 1364161 gevonden, maar die zou boven de €100,- zijn en dat zonder montage... een beetje te duur voor slechts een nieuwe steun die ik nodig heb. :(

    Die is origineel aan de uitlaat gelast en dat kan ik helaas niet zelf doen (ik heb geen toegang tot een lasmachine of ervaring om het netjes te doen). Is er misschien iemand in de regio Dordrecht/Rotterdam die het voor mij zou kunnen doen voor een redelijke prijs? :)

    [​IMG]
     
  2. De beugel is inderdaad onderdeel van de uitlaat en niet los verkrijgbaar.

    lassen is een optie maar dan moet de uitlaat wel in goede staat zijn. Als de uitlaat al redelijk dun is ter plaatse waar de beugel moet worden vast gelast is de kans heel groot dat er tijdens het lassen gaten in vallen.
     
  3. Als je Mig last geen enkel probleem. als je de beugel aan het rest deel wat nog aan de uitlaat zit last ook goed te doen met elektrode.
     
  4. #4 petar, 25 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2013
    Bedankt voor het meedenken! De beugel is naar mijn mening niet meer te redden. Op de foto is het niet zo makkelijk te zien, maar je kunt hem gewoon met je hand afbladderen.

    Eerst wil ik een nieuwe klem-beugel zelf proberen te maken. Iets minder OEM maar waarschijnlijk goedkoper en ook sneller dan lassen. Wordt vervolgd...
     
  5. #5 kolere, 25 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2013
    Oke dan moet tig-lassen:P. Zoek gewoon een ijzeren staaf (beton bewapening oid) met dezelfde diameter en kijk of je de oude eruit kan krijgen. Zoek daarna gewoon even iemand op of een goedkope garage daar lassen ze het in 10 minuten voor je (schoonslijpen uitlaat en dan nieuwe staaf eraan lassen). Zelf las ik niet andermans bezit, maar dit is prima te lassen zolang de uitlaat nog in redelijke staat is. Al is het zelfs dan nog wel te lassen maar is het de moeite niet waard;).
     
  6. Zo, €5,- en een uurtje later en hij zit weer vast. Niet de mooiste maar wel een oplossing voor de winter en wie weet - misschien veel langer. Mocht 'ie ooit gaan piepen of zoiets dan ga ik verder zoeken.

    [​IMG]
     
  7. Mooi opgelost :thumbs:
     
  8. Lijkt mij een prima oplossing!
     
  9. Als de pijp heel erg klem zit lijkt mij het een goede oplossing, zit er ook maar een klein beetje speling op dan niet. De uitlaat trilt behoorlijk, als er dan een minuscule beweging in zit kan je rekenen op een gat/scheur in je uitlaat op die plek naar verloop van tijd.
     
  10. Ik was toch al bezig... een korte ritje naar de automaterialenzaak voor een uitlaatklem (€2.50) en uiteindelijk heb ik de permanente oplossing gefabriceerd. Ziet er veel beter uit, is muurvast en misschien het belangrijkste aspect - ik ben er blij mee. :mrgreen:

    De eerste versie zat niet helemaal vast en ik was al bang dat dit tot grotere problemen zou kunnen lijden (zoals kolere ook zei).

    [​IMG]
     
  11. :thumbs:

    Goede creabea oplossing :rock:
     
  12. #12 steelmaster, 26 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 nov 2013
    das wel een mooie oplossing
    al had ik hem ff laten lassen denk ik
    gewoon ff na een universele garage
     

  13. tig lassen op een verotte uitlaat?
    denk toch dat ik voor mig/mag zou gaan
     

Deel Deze Pagina