1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

OPF regelgeving benzineauto's (APK)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kludrex, 29 dec 2023.

  1. Heel het OPF verhaal voor benzineauto's is totaal langs mij heen gegaan eigenlijk en na wat speurwerk op internet kom ik veel tegenstrijdige berichten tegen. Mijn Mk4 blijkt er één te hebben, maar weet iemand hier hoe het nou precies zit qua regelgeving? Is een OPF filter verplicht voor BENZINEmotoren of kan deze worden verwijderd zonder problemen te krijgen met de APK?

    Eventuele foutmeldingen zijn dan weg te programmeren, maar moet het filter echt fysiek aanwezig zijn?
     
  2. Deze, en soortgelijke sites ben ik inderdaad ook tegengekomen. Maar deze bedrijven verkopen dit soort spul, dus vraag me dan ook af of ze wel de (hele) waarheid vertellen...
     
  3. Het zal in de toekomst wel gecontroleerd gaan worden met apk net als bij de diesels nu.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  4. Ik kom er op de website van de RDW niets over tegen.
    Wel over de roetmeting die daadwerkelijk wordt uitgevoerd op de diselmotoren, maar vooralsnog wordt het inderdaad niet getest.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor het kijken. Dat idee heb ik ook. Volgens mij wordt er alleen gemeten als je een foutmelding hebt. Vraag me nog wel af wat er gebeurt als de monteur onder de auto fysiek geen OPF ziet zitten...
     
  6. Goede vraag, durf ik je eigenlijk ook niet te zeggen.
    Nu waren er ook al wel diesels met een roetfilter voor deze verplicht werden gesteld, en er dus roetmetingen werden gedaan.
    Geen idee hoe daar toen mee om werd gegaan.
    Tegen de tijd dat een OPF-test verplicht gaat worden bij de APK, merk je dat dan vanzelf.
    Ga er eigenlijk wel van uit dat je tegen die tijd ook de mogelijkheid krijgt dat filter uit te schrijven, net als bij je roetfilter.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  7. Bij diesels is het inderdaad een ander verhaal.
     
  8. dat is wel even wat anders indd.

    tegen de tijd dat ze dit gaan controleren voor een APK zal er ongetwijfeld een overgangsperiode komen.
    even ter info, toen ze de roetdeeltjes teller hebben geïntroduceerd (jaar geleden geloof ik) kwam er een 'overgangsperiode' voor diesels gebouwd tot 2017, deze kunnen het DPF weg laten halen (of was al weggehaald) en daarmee hoeven ze niet gemeten te worden door de deeltjesteller tijdens de APK
    daarentegen geeft dat dan weer een BPM verhoging van zo'n 15%
     
  9. Ja, exact Gerard, zo bedoelde ik het ook.
    Als het al verplicht gaat worden voor benzineauto's, zal er ongetwijfeld een regeling/overgangsperiode zijn.
    Maar het zal er inderdaad zeker niet goedkoper op worden nee.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. #11 TWA, 29 dec 2023
    Laatst bewerkt: 29 dec 2023
    Via RDW site dit gevonden

    [​IMG]

    RDW apk handboek personenauto's .

    Als dus op kenteken staat, dan moet ie er zitten...

    Edit: bij benzine is het als de waarden kloppen en er geen storingslamp brand of foutcode voorkomt :think:

    [​IMG]

    Greetz Emiel
     
    Kludrex, Paul_U en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. #12 TWA, 29 dec 2023
    Laatst bewerkt: 29 dec 2023
    Edit, zie bericht hierboven
     
    Paul_U en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Dat kentekenverhaal slaat alleen op diesels begrijp ik (verbrandingsmotoren met compressieontsteking). Verder hebben ze het over een EOBD procedure, maar die wordt lijkt mij alleen gestart als er een foutmelding is (storingslampje dashboard). Of wordt bij de APK de auto standaard uitgelezen via OBD? De readiness is ook alleen te zien bij uitlezen...
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina