Onregematige vermogensopbouw

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door zeeuwse wagon, 18 nov 2016.

  1. Beste Zwiers en Blaak, dank voor de reactie, ik ga bij de volgende tankbeurt voor de 98 benzine en/of de octaan verhoger.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  2. Hou dat even een paar tanken vol voordat de hele verdunning met ethanol eruit is
     
  3. Ga ik doen ;)

    Vandaag overigens, net een stukje van 1 km gereden. Auto heeft daarna 10 minuten stilgestaan. Daarna weer gestart, het probleem is er nu niet meer... dit is eerder een keer zo geweest, volgende dag was het toen weer terug :( Kijken hoe t morgen gaat. En eerst deze tank 95 maar eens leeg rijden en paar tanken 98 er in...

    Nogmaals dank voor de tips, ik laat weten wat t vervolg is.
     
  4. Goedenavond,

    Het leek mij goed jullie, na bovenstaande tips een terugkoppeling te geven.

    Allereerst, ik heb twee (bijna drie) volle tanken leeg gereden met de bp98 benzine. De eerste tank inclusief een "systeemcleaner"). De motor loopt beter. Het "probleem" is niet (geheel) weg, maar iets minder merkbaar geworden.

    Ondertussen is de computer van de auto uitgelezen op foutcodes. Die zijn er niet, wat dat betreft "geen spoor" naar een oorzaak.

    Zelf heb ik vervolgens een bluetooth obd2 lezer gekocht om "live data" te bezien tijden het rijden, en te proberen het probleem te kunnen reproduceren. Het lijkt er op dat het "reproduceren" lukt, al is dat niet consistent.

    Wat ik zie/merk en in de data zie is het volgende. Als ik, met name bij gelijkblijvende snelheid en ook gelijke positie gasklep, een bocht instuur, dan verhoogt het voltage met een klein "piekje" en tegelijkertijd verandert de glaskleppositie, die opent ook iets meer (vergelijkbaar) piekje. Het lijkt er op dat in de bocht - wanneer de stuurbekrachtiging vermogen vraagt - het piekje in de spanning ontstaat, en de auto kort versnelt.

    Vandaag nog een simpel testje gedaan, eerste versnelling, recht uit (bewust even geen bocht), en de elektrische ramen open gedaan. Opnieuw zie ik in het voltage een piekje (omhoog) en ook meteen de reactie op het gas (gaskeppositie). Nb. Ik weet niet wat eerst/laatst is, lijkt gelijktijdig plaats te vinden.

    Is dit voor iemand een "bekend" verhaal, of te beredeneren waardoor dit wordt veroorzaakt? Ik hoop hiermee dichter bij "de oplossing" te komen.
    Nb. De wisseling in voltage is maar minimaal (sprongetje van 14,5 naar 14,8), dat geldt ook voor de verandering van de gaskleppositie, maar, zeker in bochten, in 1e/2e/3e versnelling voelbaar/merkbaar, in hogere versnelling is het er wellicht ook, maar merk in het niet/minder.

    Ik ben (opnieuw) benieuwd naar jullie reactie, vrgr.
    Hotze
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  5. Hi Hotze. Ik zou de accu laten doormeten en de bevestiging ervan controleren. Daarnaast de massa punten even nakijken en schoonmaken. Ook controleren naar de bevestiging van de dynamo en motor steunen.
     
  6. Omdat je stroom gebruikt zakt de spanning in.
    Dynamo compenseert dat. Echter vraagt ook vermogen. Dus motorcomputer verhoogt gaspedaalstand.

    Verklaarbaar alleen niet verklaarbaar waarom je het merkt. Dit gebeurt normaal zonder dat je iets van merkt
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. @Edgar Focus dank voor de reactie. Ik ga mij daar maar eens op richten. Een snelle blik vanavond, de massakabel, van de accu naar t chassis ziet er grijs/wit uitgeslagen uit en het lijkt erop dat het punt op het chassis verplaatst is (zit een oud boutgat), waar naast de kabel nu zit vastgemaakt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. @trucker0werner dank voor de reactie, klinkt idd logisch, ook dat je er niks van zou moeten merken... :D
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Goedenavond,

    Even een terugkoppeling op bovenstaande. De accu lijkt prima. Ik heb de massapunten - onder het luchtfilter, 4x - schoongemaakt. Ook de aansluiting (massakabel) vanaf de accu op het frame, de aansluiting schoongemaakt. Allen waren wat wittig uitgeslagen. Ik was dus hoopvol dat dit het was

    Even lijkt het dan goed, maar na 10 minuutjes is het probleem terug (als de accu los is geweest lijkt het eerst even over te zijn). Echter, het blijft merkbaar in de bochten, als de stuurbekrachtiging(pomp) wat meer vermogen vraagt. Bij stilstand ook merkbaar als ik aan het stuur draai, of gewoon "tegen de weerstand" houd. De pomp "zoemt" dan wat meer en de motor toert lichtjes op, zonder dat ik het stuur "doordraai".

    Zou de pimp het probleem kunnen veroorzaken??

    @Edgar Focus wat bedoel je precies met de controle van de motorsteunpunten? Die lijken er prima uit te zien, maar ik weet niet wat je bedoelt om naar te kijken :-)

    Wellicht inmiddels tijd maar eens de Fordgarage te gaan bezoeken. Een logische oplossing - door mijzelf te vinden / op te lossen - weet ik ff niet meer te vinden.

    Allen in ieder geval dank voor het meedenken, wordt gewaardeerd!

    Vrgr. Hotze
     
  10. De steunen waarin de motor hangt aan het chassis/subframe maar als die er goed uitzien en niet uitgedroogd of doorgeroest zijn kun je die uitsluiten.
    Dynamo bekabeling even controleren op roest/aanslag en eventueel ook opschuren. Geen garantie dat dat het is maar alle beetjes helpen.
     
  11. Als je alles achter elkaar doorleest zoals ik dus net deed, dan springt er 1 ding tussen uit wat een verbetering heeft opgebracht,
    en dat is 98 tanken en injectiereiniger.
    Ik vermoed ook dat je je nu blind staart op die piek/dip in je spanning, je geeft aan dat je je klep hebt vervangen door een 2e hands,
    daarna wel 10 min je accu los gehad om weer vanaf 0 in te kunnen leren? (denk dan wel even aan je radio code als dat nodig is)
    En hoe smerig was de oude klep? dat is al een indicatie hoe smerig de rest van het inlaattraject is, er bestaan ook inlaat reiniger
    die je bij de klep inspuit om de boel iets te reinigen, en ja het is natuurlijk niet de juiste manier van reinigen, maar het kan wel helpen.

    Maar mijn gevoel zegt dat je motor te fanatiek bij regelt door vervuiling
     
  12. @DexterXL lol, een over het "blindstaren"! Ik kan mij goed iets voorstellen bij je gedachte "fanatiek bijregelen" van de motor. De gasklep die er af kwam was naar mijn mening niet heel vies. Ik heb ook met de gedachte gespeeld die je schetst, ik dacht eerst aan een egr die "blijft hangen", maar ik kan nergens een egr-klep vinden op de motor. Ik kan jouw tip altijd nog proberen, baat het niet, schaadt het ook niet
     
    Edgar Focus en DexterXL vinden dit leuk.
  13. @DexterXL ik heb een bedrijf gevraagd om het inlaattraject te reinigen. Ik kreeg als reactie terug dat - omdat de motor een "indirect" ingespoten motor is - het niet effectief is en reiniging onnodig. Dat is volgebs het bedrijf alleen een probleem bij direct ingespoten motoren. Ondertussen zelf maar wel een spuitbus reiniger gekocht die bij de luchtinlaat moet worden ingespoten. Dat probeer ik alsnog, kijken of het iets helpt.
     
  14. @Hotze
    Juist omdat het een direct ingespoten motor is, heeft elke toevoeging/reiniger aan je brandstof geen effect op je (lucht) inlaattraject, het brandstof gaat niet meer
    door je inlaatspruitstuk, en dus ook niet meer langs je kleppen.
    Vandaar dat je dat dus wel kunt reinigen, de officiƫle methode is reinigen met een granulaat behandeling, maar zoals je zelf al ontdekt hebt, gewoon eerst zelf eens
    proberen met zo'n spuitbusje.

    Vroeger heb ik een Mitsubishi Carisma 1.8 GDi gehad.....dit was dus 1 van de eerste direct ingespoten benzine motoren, daar werd geadviseerd om 1x per jaar
    met een "speciaal" middel van Mitsubishi het inlaattraject te reinigen, dit bleek dus ook gewoon uit een spuitbusje te komen.
    Het was een schuim wat je erin spoot, 15 min laten intrekken, en dan de auto starten en gelijk op 2000 tpm houden, daarna wist de buurt aan de hand van
    rooksignalen dat ik weer bezig was.....overigens had dat "speciale" middel wel een enorm hoog ammoniak geur.
    Daarna liep het blok weer wat rustiger, heb dit ook eens toegepast op andere merken auto's, leek wel een verbetering te geven
     
  15. Lol... zag idd op YouTube dat er wat rook bij komt kijken... ;-) maar ik begreep dat mijn motor een indirect ingespoten motor is ipv direct. Hoe dan ook, van het weekend maar eens kijken wat het effect is.
     
  16. @DexterXL
    Direct ingespoten motor heeft wel degelijk boordeel van inlaat reinigen. Sterker nog deze vervuilen velen malen meer dan indirect ingespoten motor.
    Rede is benzine die wordt ingespoten bij indirect je kleppen nat houden en dus ook schoon
    Bij direct ingespoten motor heb je ook geen injector meer maar verstuiver. Door interne egr komt uitlaatgas terug de inlaat in. Met gevolg dat dit zich vastkoekt op de inlaatklep. Deze kun je alleen reinigen met granulaat of korrels. Dan zandstraal je de klep schoon.

    Elk ander spul is alleen voor compleet inlaattraject en de vervuiling op de klep gaat er niet mee vanaf. Je ziet dan idd rook uit de uitlaat komen.maar de echte vervuiling zit nog steeds vast op de kleppen.
    link naar google, geen betrekking op deze motor ivm foto alleen geldig is bij directe ingespoten motor

    @Hotze
    Stuurbekrachting zal altijd ook een load bieden op de motor.
    Ene kant lijkt erop dat je stationaair toerentalregelaar niet goed oppakt. Maar bij electrische gasklep zit dat erin

    De rede dat na starten issue minder was, is dat toerental altijd ff iets hoger wordt gehouden om de motor wat sneller op te warmen.

    Rook uit uitlaat bedoel je wanneer ze de inlaat aan het reinigen zijn. Dat is voornamelijk het spul dat je ziet roken en veel vuil komt er nooit uit.
    Ja op de grond zie je zwarte vlek. Maar uit ervaring 2 a 3 spuitbussen leeg spuiten en de vastte troep zat er nog. Alleen oppervlakkig vuil was weg

    Meeste melden ook bij direct ingespoten motor dus met verstuiver moet je keer met warme motor ff goed door trekke zodat alles goed warm keer is en door de luchtsnelheid vuil beter wordt mee geteokken.
    Praktijk liet me zien dat bij de mensen die zo reden nauwlijks tot nooit issue hadden met vervuilde kleppen.
    Degene die altijd bij 2500rpm schakelen raakten velen malen sneller vervuilt. Zelfs binnen 20.000km al.
    Geld dan wel alleen voor indirecte i gespoten motor
     
  17. Naar aanleiding van bovenstaande: ik heb een reiniger voor het inlaattraject gebruikt. De motor vond het niet echt lekker... wat gehoest, gerochel, bokken en gesputter, maar de hele 500ml spuitbus is er in gegaan...

    Daarna ff bijkomen..., en hij draait weer normaal. Circa 30 km gereden zodat alles weer oke is. De storing is minder, en anders! Nu meer onregelmatig ipv "schokjes vooruit". Maar, het lijkt stabieler...

    @DexterXL het lijkt dat jouw richting zinvol is. Daarom ook nog maar een reiniger in de tank gedaan.

    Verder de olie van de stuurbekrachtiging zojuist ververst. Die was zwart... lijkt mij niet een goed teken...

    nu eerst vakantie, dan staat deze auto ff stil. Daarna maar eens zien hoe t gaat. Allen mooie zomer gewenst, ik update als t opgelost lijkt!
     
    DexterXL en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Het probleem lijkt opgelost
    De afgelopen periode bleef het bij het rijden van bochten het haperen of juist "schokken in vermogen" van de motor aanhouden. Maar wat er bij kwam was dat zo nu en dan - merkbaar bij inparkeren - de stuurbekrachtiging leek uit te vallen. Met name bij grotere stuuruitslag. Daarop heb ik zelf eerst de olie van de stuurbekrachtiging ververst. Die was donker grijs/zwart. Dat leek mij niet goed Verversen maakte niets uit, de stuurbekrachtiging viel nog steeds soms uit. Daarom naar de garage gegaan. Met de garage besproken eerst de servopomp vervangen van de stuurbekrachtiging. En eventueel als dat onvoldoende blijkt ook het stuurhuis. De nieuwe pomp zit er op. Schokjes bij bochten zijn weg en, bij inparkeren ook gewoon goede bekrachtiging. Stuurhuis was wel heel "vettig/zwart" kreeg ik teruggekoppeld. Vooralsnog die niet vervangen, een nieuw stuurhuis is (ook) kostbaar... op onderdelenlijn alleen met flinke kilometers... dus bij deze, het probleem lijkt opgelost te zijn. Nogmaals dank voor het meedenken hier!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina