Onderhoudschema/intervallen MK2.1

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Boekenplank, Sep 9, 2020.

  1. #1 Boekenplank, Sep 9, 2020
    Last edited: Sep 9, 2020
    Zoals de titel suggereert, ik ben eigenlijk op zoek naar onderhoudsintervallen/schema's. Ik heb het Haynes boek voor mijn MK2.1 en heb ooit een keer iets op etis.ford.com tevoorschijn kunnen toveren maar ik krijg tegenwoordig allemaal server errors e.d. als ik op Etis probeer te kijken.

    Op zich is voor regulier onderhoud de info van Haynes prima. Maar ik ben eigenlijk ook benieuwd naar zaken zoals bijvoorbeeld kleppen stellen (als dat al moet?) en ik zie ook in de onderhoudsgeschiedenis van deze auto dat ie (toen is nog niet in mijn bezit was) preventief een keer een nieuwe koppakking heeft gekregen, misschien ook iets wat ze elke X KM aanraden?. Ik rij tegen de 46000KM per jaar dus wil er een beetje bovenop zitten.

    Heb laatst zelf motor en kantelsteun vervangen, dat soort zaken zal daar allemaal niet in staan. Maar de auto begint wel op een leeftijd en KMstand (+-250000) te komen dat ik iets meer klusjes verwacht (correct me if i'm wrong). Misschien sws wel een interessant discussiepuntje, hoe veel KM gaat de 2.1 eigenlijk mee als ie netjes z'n oliebeurtjes krijgt? Gaat 300.000+ lukken? Ben wel benieuwd :)

    Ik heb op het forum al proberen te zoeken naar deze info maar het mocht niet baten, als iemand mij de goede kant op kan sturen, graag! Bedankt.

    (gaat voor de duidelijkheid om 2006, 1.6 benzine, HWDA)
     
  2. Op etis is het idd wat lastiger geworden.
    Boekje staat het ook niet.

    Flexfuel en diesel elk 20.000 en rest 30.000 of een jaar is goeie maatstaaf.
    46000 per jaar gok dat je diesel hebt.

    Kleppen zijn tegenwoordig zelf stellend. Dit hoeft niet te gebeuren.
    Oudere motoren hadden het wel. Vaak werd de interval gelijk getrokken met distributieriem.

    Voor de rest is moeilijk te zeggen, als je de motor niet weet wat het is
     
    Boekenplank likes this.
  3. Nee afteraf gezien beter geweest diesel te nemen ja. Wist van te voren niet dat ik zoveel moest gaan rijden. Toen ik hem kocht reed ik nog 20km per dag.
    Maar het is dus een 1.6 benzine

    Sent from my moto g(6) plus using Tapatalk
     
  4. In ETIS kun je voor dit model focus een onderhoudslijst genereren tot 400.000 km, met stappen van 20.000 km, met het reguliere onderhoud (dit staat op het tabblad 'Voertuigoverzicht' en dan 'Controlelijsten"). Deze kun je uitbreiden met de volgende items;

    Remsysteem - Elke 2 jaar - Remvloeistof verversen
    Airconditioning - Iedere 3 jaar: Temperatuur bij de uitlaatleiding van de verdamper controleren. Airconditioningleidingen controleren op beschadiging en lekkage
    Koelsysteem - Elke 4 jaar - Dop schoonmaken / controleren. Wanneer de afdichting niet meer geheel in orde is, moet de dop vervangen worden
    Koelsysteem - Iedere 10 jaar - Oranje/roze koelvloeistof aftappen, doorspoelen en vullen met paarse Super Plus
    Koelsysteem - Iedere 10 jaar - Aftappen, doorspoelen en vullen met paarse Super Plus
    Distributieriem - Elke 160 000 km / 10 jaar. Vervangen - (Zetec met automatische riemspanner)
    Hulpaandrijfriemen - Elke 150 000 km / 10 jaar: Voorste aandrijfriem vervangen
     
    Boekenplank likes this.
  5. Dank pd3jcw, ik heb het nou uiteindelijk voor elkaar gekregen om er zonder allemaal server errors in te komen. Ook met een account aanmaken krijg ik wat meer info te zien, ik ga het eens doorspitten! Thanks :)
     
    pd3jcw likes this.
  6. #6 nctnico, Sep 11, 2020
    Last edited: Sep 11, 2020
    De rubbers van de draagarmen kun je binnenkort verwachten. Aan de achterkant is het een dure klus en er is speciaal gereedschap voor nodig. Verder monteer ik iedere 150k km nieuwe schokbrekers. Onze MK2.1 heeft inmiddels 320k km op de teller staan. Het wordt nu een beetje de sport of 'ie de 4 ton ook haalt. :dance:
     
    Boekenplank and montagne like this.
  7. #7 montagne, Sep 12, 2020
    Last edited: Sep 12, 2020
    Ik hou de olie en filter interval op 15.000 km. Deed ik met alle motoren.

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk

    PS met de PSA 1.6 TDCI was dat nog niet voldoende.
     
    Boekenplank likes this.
  8. Zoiets heb ik tot dusver ook aangehouden. Haynes zegt 10k en Ford 20k. Beetje middenin zal wel goed zijn. Het scheelt me gewoon een bak geld om het zelf te doen. Stel ik zou die 10k aanhouden komt het er op neer dat ik elke 10 weken de olie zou verversen met mijn dagelijkse KMs haha.
    Super dat zijn het soort tips waar in naar zoek :) regulier onderhoud lukt me maar ben nog aan het leren wanneer andere 'grotere' dingen moeten gebeuren!

    Ik herken het gevoel wel, de auto komt ook uit de familie dus er zit ook nog een stukje gevoel bij. Liefste zo ik m ook zo lang mogelijk doorrijden :D Nette stand overigens 310k
     
  9. Hier een benzine 1.6 en 300.000 km gereden. :P
     
    Boekenplank likes this.
  10. Dan kan ik hoop ik ook nog ff door :dance: Mooie wagen op je profielfoto overigens Henk :)
     
  11. Die staat te koop #Boekenplank
     
  12. Mijne 1.6 staat ondertussen op 315k, binnenkort tijd voor distributie en uitlaatkleppen stellen. Rijd ook minimaal 30k per jaar, wel op gaz! en iedere 15-20k een oliebeurt. Kijken hoelang die het dan nog volhoud!
     

Share This Page