Onderhoudsbeurt nodig?

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Schoon01, Sep 25, 2011.

  1. Mijn Focus is nu 3 jaar oud (ruim 40000 km gereden) en is dus volgens planning toe aan de 3-jaars beurt. Hij rijdt echter prima en er zijn geen problemen. Daarom vraag ik me af of ik niet gewoon even een kleine beurt kan doen bij een lokale garage of beter naar de Ford garage kan gaan waarbij ik waarschijnlijk 2 keer zoveel betaal. In het serviceschema zie ik ook geen bijzondere zaken staan behalve veel controle-handelingen en het standaard olie/oliefiliter/luchtfilter/bougies vervangen. Het enige afwijkende is het geurfilter vervangen maar als het binnenklimaat ok is waarom dan dit filter vervangen?
    Dus wat is het beste: naar de Ford garage of gewoon lokale garage?
     
  2. Bij deze 3e/60.000 km beurt zitten inderdaad veel controles, het vervangen van olie+filter zou ik sowieso uitvoeren.

    Bougies en luchtfilter zou je kunnen laten zitten als je kosten wilt besparen, echter als je problemen hierdoor krijgt kunnen de kosten wel hoger oplopen, maar de kansen zijn heel klein dat hierdoor problemen krijgt.

    Het interieurfilter ( pollenfilter ) word bij iedere beurt vervangen omdat deze de binnenkomende lucht van de kachel "schoon" en bladvrij houd. Dit filter kan door vochtige lucht e.d. wel gaan stinken en dat is niet echt aangenaam.

    Als je er een ritje Utrecht voor over hebt kan ik misschien ook nog wat voor je betekenen m.b.t. onderhoud en eventuele reparaties.

    Gr nicky
     
  3. Onderhoud is behoud, dus niet op bezuinigen, ik zie dit vaak bij cv-ketels
    mensen die al lachend zeggen dat ze hem al 5 jaar niet hebben onderhouden
    en nog prima werkt....
    Totdat ondergetekende naar beneden komt met de mededeling dat de ketel
    blijvend beschadigd is...en economisch totall-loss is...das pas lachen:baeh:
    Het is juist de bedoeling om wat goed is, goed te houden, zodat je het kan
    vertrouwen, en of je dat nu bij de dealer of uni-garage doet, als het maar
    gebeurd.....al moet je wel even kijken of je dan wel goed uit komt met de
    garantievoorwaardes;)
     
  4. Ik ben ook zeker van plan om mijn focus een beurt te geven alleen ik twijfel erover om dit bij de Ford garage te doen. Op het serviceschema:

    http://www.etis.ford.com/fordservic...riant=297&interval=3&htmlOutput=Voorvertoning )

    staan nl een hoop van die standaard controle-handelingen zoals: meters, ruitensproeiers, ruitenwissers, verlichting, handrem, gordels, gevarenjack, verbandtrommel, gevarendriehoek, koelvloeistof, remvloeistof, banden, etc controleren. Hier betaal je wel overal voor terwijl je het zelf ook kunt doen. Volgens de prijslijst zou dit zelfs 343 euro moeten kosten:

    http://www.ford.nl/cs/BlobServer?bl...cation/pdf&blobwhere=1214389777615&blobkey=id

    Wel erg veel voor een wat lijkt een wat uitgebreidere kleine beurt. Een standaard garage doet het voor ca 150 euro. Het enige op het service-lijstje wat volgens mij niet bij een standaard garage wordt gedaan, is het geurfilter vervangen.
    Dus in hoeverre ben ik slechter af als ik kies voor een standaard garage?
     
  5. TIP:
    Denk je ook aan de lak garantie stempel voor roest van binnenuit, lijkt me nu geen punt om over te slaan.

    Er zijn er hier al meerdere die er ook na jaren gebruik van hebben gemaakt, en ik ook.
     
  6. Persoonlijk zou ik de bougies wel elke 3 jaar vervangen.

    Het luchtfilter kun je eventueel door een vervangingsfilter van bijv. K&N of Green vervangen. Dan heb je een eenmalige uitgave en kun je het het zelf schoon houden.
     

Share This Page