Onbelast onregelmatig toerental!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DexterXL, 23 okt 2009.

  1. Ik heb iets raars / appart geconstateerd, het verhaal:
    Eind van de middag wou ik olie gaan verversen, maar wel met een motorflush
    dus het spul erin en motor stationair warmdraaien voor ong. 20 min.
    af en toe moest je het toerental even verhogen.
    Dus netjes het toerental op 2000 tpm gezet en daar zag ik hem dus schommellen
    dus iets hoger gezet op 2250 tpm, even weer schommellen en weer terug
    naar 2000 tpm, maar ik hield het pedaal op dezelfde stand, dus nog maar weer
    wat verhogen, weer naar 2250 tpm, weer even schommellen en weer uit zijn
    eigen terug naar 2000 tpm met het pedaal onveranderd.
    Dus nog verder het pedaal in maar nu naar 2500 tpm, en ja hoor, weer
    schommellen en terug naar 2000 tpm zonder het pedaal te bewegen, nog
    iets verder intrappen gaf een toerental van 3000 tpm en daar blijft hij dan wel op zonder te schommellen.
    Kennelijk kan hij dus niet tussen de 2000 tpm en 3000 tpm onbelast regelmatig
    draaien..... 750 tpm tot 2000 tpm gaat probleemloos en ook alles boven de 3000 tpm.

    Is dit normaal (lijkt mij van niet)? of is er iets stuk zoals bv de bobine?
    de vrouw rijd het meeste met de Focus en klaagde pas over het feit dat als
    de auto 3 dagen niet gebruikt word, dat hij dan meer slagen nodig heeft om
    aan te slaan, dus niet dat hij moeite heeft met ronddraaien, accu is door
    gemeten,
    Olie is intussen dus ook vervangen door de juiste type 5W30, waarschijnlijk
    zat er 10W40 in, dus vandaar de olie wissel, bougies zijn de NGK Platinum
    en zouden 60.000km mee moeten gaan, zitten er nu net 20.000km in.
     
  2. Dat probleem had ik dus in mijn topic vermeld over mijn luchtfilter. Ik weet niet wat voor focus je heb maar stationair (stilstaand dus) draaien in dat toerengebied gaat hij schommelen en onregelmatig draaien dat is normaal voor een focus volgens horens van diverse monteurs Ik had het vanaf 2100 toeren tot 3000 toeren. nu is mijn mafsensor vernieuwd dat is dat meetding tussen de buis en luchtfilter en ik heb het nu alleen nog maar vanaf 2100 toeren tot 2300 toeren. Al met al iets minder dus maar wel 430 euro kwijt voor dat onderdeel. Zou je er verder ook niet over druk maken het hoort zo.
     
  3. Zoals in mijn onderschrift te lezen valt heb ik een 1.6i 16v Zetec, ik maakte
    mij ook niet zo heel druk, maar vond het wel appart, heb intussen de
    stationairregelklep/nullastklep weer eens gereingd, maar dat maakte ook geen
    verschil.
    Mischien dat er meer mensen met identieke motor dit willen testen, ben heel
    benieuwd of het idd bij alle 1.6i 16v Zetec zo is???;)
     
  4. Bij mij in ieder geval wel en ik heb ook de 1.6 uitvoering. Het is trouwens alleen maar de 1.6 uitvoering die dit doet. ;);)
     
  5. Inslaan van de airco pomp kan ook invloed hebben op je toerental.
     
  6. Airco/Climatecontrol staat uit, tijdens het rijden merk je niks....
     

Deel Deze Pagina