1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ombouwen naar climate control

Discussie in 'Interieur' gestart door stefke82, 5 jan 2012.

  1. ik wil eigenlijk mijn manuel kachel ombouwen naar climat controle.
    Het betreft een FOFO 2 fase 1.
    Maar weet eigenlijk niet waar te beginnen.
    dat het veel werk is realiseer ik me wel.
    Maar wat is er precies allemaal voor nodig en wat moet er allenmaal gebeuren.
    Meschien en geschate kosten beraming?

    Heeft iemand dit al eens gedaan bij een FOFO 2?
     
  2. #3 JW, 5 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2012
    Je hebt voor het originele systeem zowieso nodig:

    *De bedieningseenheid voor de climate control.
    *De zonnestandsensor op het dashboard.
    *Sensoren voor luchttemperatuur.
    *Kachelhuis compleet met alle stelmotoren e.d.
    *Interieurkabelboom (of eventueel zelf de kabelbomen maken met kabelbomen van sloopauto's).
    *Gem module/zekeringkast. Deze is hoogstwaarschijnlijk anders als degene die je nu hebt.
    *Kachelmotor is waarschijnlijk anders.

    Om het kachelhuis in te bouwen moet het dashboard volledig worden uitgebouwd. Om het kachelhuis te wisselen kan het eventueel nodig zijn om het airco systeem leeg te laten halen (en later weer vullen). Ik vermoed dat het climate control systeem Can-Bus gestuurd is. Je kan het climate control systeem immers ook aansturen via voice control met de bluetooth/voicecontrol module (dit werkt via Can-Bus). Het zal hoogstwaarschijnlijk achteraf in de GEM module geactiveerd moeten worden. Je zal dus ook een dealer moeten vinden die dat voor je kan/wil doen.

    Als je alle onderdelen nieuw moet kopen is het onbetaalbaar. Ik heb zelf in het verleden wel eens uitgerekend wat het met slooponderdelen ongeveer zal kosten. Ik kwam toen aan onderdelen op ongeveer €500,- (zonder GEM module/zekeringkast). Tevens is het mogelijk dat je dan nog een aanzienlijk bedrag kwijt bent om alles door de dealer te laten activeren.

    Het hierboven genoemde (aftermarket) systeem is een goed alternatief. Dit systeem wordt ook als accesoire door de Ford dealer geleverd en was in het verleden ook met groene verlichting te krijgen voor de Focus 2 fase 1 (ik weet niet of dit nog steeds zo is). Waarschijnlijk is dit ook goedkoper als het originele systeem inbouwen en werkend krijgen.
     
  3. Op pg. 94 van de Ford Accessoire catalogus staat er:
    PB&R Climate Comfort EATC
    Airco van handbediend naar elektronisch bediend FINIS: ZL FI 01.09.007

    Blijkbaar is dit het zelfde als de link van Willem... Ik vind de prijs best hoog en echt mooi is het ook niet (imho)... 't is wel Plug&Play.

    [​IMG]
     
  4. vind hem ook niet echt zo geweldig!
    maar das smaak he.
    Maargoed als inderdaad echte alles eruit moet pfff
    daar had ik niet zo op gerekend.
    maar als ik het zo lees wel logishe.
    nog maar eens goed overdenken wat ik er mee ga doen
     
  5. dat lelijke module sluit je aan zoals in beschrijving staat
    je dashboard hoefd er niet voor uit
    wel moet je op alle kabels motortje zetten en die sluit je aan op de interface

    lelijke module werkt zelfde als de versnellingsbak van een 1.6diesel met start/stop
    geroboticeerde versnellingsbak

    de lelijke ding maakt de airco
    een geroboticeerde climate control
    automatische climate control is weer iets anders die recht op de kachelhuis zelf zit en inwendig ook de sensoren hebben zitten op de juiste plek

    automaat zit ook anders in elkaar dan een normale bak

    denk dat ik het zo het juiste verschil duidelijk kan uitleggen
    zelf hoef ik geen climate control
    regel voornamelijk de middelste schijf en rest maakt niet echt uit
    zelfs met climate control moet je toch soms de instellingen wijzigen omdat het op dat moment niet lekker is
     
  6. Ik heb zo'n inbouw ding van dat merk laten plaatsen in m'n vorige Ford Fiesta. Ik was er absoluut niet tevreden over en m'n vrouw heeft dat ding vervloekt. (als ie op temperatuur was werd er vrolijk koude lucht geblazen) Ik zou het dus niemand aanraden.
     
  7. zoals ik dus al zei werkt het zelfde als een geroboticeerde versnellingsbak
    en de mensen zien 2 pedalen en denken dat het als een automaat rijdt
    dus niet

    gerobiticeerde airco systeem werkt dus bij jouw uit ervaring zo goed dat het niks waard is en je nog constant aan het regelen bent
     
  8. Zo lelijk vind ik die niet...

    Gelijkt beetje op die dat in de Mondeo MK3 zit van me ouders (Trend uitvoering)
     
  9. Hoe ist het met t ombouwen van manuele airco naar climate controll bij de focus st line 2017.
    Gewoon een vraagje, ik zag hier wat over voorbij komen op facebook, en dacht vraag t hier eens.
     
  10. Is deze module zoals beschreven in het begin nog verkrijgbaar?
     
  11. @henk67

    Misschien nog wel maar ik verwacht ook heel erg duur.
     
  12. #13 braaierd, 30 dec 2018
    Laatst bewerkt: 4 jan 2019
    Verkeerd gelezen
     
  13. foto graag
     
  14. Aan wie vraag je dat?
     
  15. Aan jou..........
     
  16. Nog totaal niks kunnen vinden over deze module.
    FINIS: ZL FI 01.09.007
    Anderen toevallig?
     
  17. Mischien heeft Davy, @Dragunov nog wel meer info.
    Hij had dit destijds ook in zijn :focus2:
     
  18. Ik pb hem even.
     
  19. Dat je weinig info over dit Finis nummer vind is niet zo vreemd. Het betreft hier geen Ford onderdeel maar een aftermarket artikel dat enige tijd door Ford is geleverd via het Ford accessoire programma. Echter is Ford ruim 8 jaar geleden al gestopt met het leveren van dit artikel. Het hier genoemde Finis nummer bestaat dus niet meer.


    Deze aftermarket Climate Control conversie set behoort tot de voertuigspecifieke Full Integrated Line van Comes Climate. Deze set wordt bij Comes Climate nog steeds op de website vermeld en is HIER te vinden. Hier is ook de handleiding te downloaden. Wanneer je serieus interesse hebt in deze set kan je het beste direct contact opnemen met Comes Climate. Zij kunnen je zeker vertellen of deze set uberhaupt nog leverbaar is.

    Bedenk wel dat deze aftermarket Climate Control totaal niet te vergelijken is met de originele DEATC Climate Control. Feitelijk is het zelfs geen volledige Climate Control maar slechts een geautomatiseerde bediening van de handmatige airco. Tekortkomingen van dit systeem zijn dat de temperatuurregeling niet heel nauwkeurig is met (behoorlijke) temperatuurschommelingen tot gevolg en dat er nogal wat kwaliteit issues waren met dit systeem (waarbij de onderdelen ook nog eens slecht verkrijgbaar waren/zijn).
     

Deel Deze Pagina