1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oliewissel focus ST (fotos geleend van engelse forum)

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Danny, 6 feb 2011.

  1. #1 Danny, 6 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2011
    ik heb een paar dagen geleden zelf de olie gewisseld van de ST,
    meschien wel intresant voor mensen die dit ook zelf willen doen.

    ik heb zelf een luchtfiter van dreamsience dus bij mij zat die niet in de weg.
    het kan zijn met een orginele ST luchtfilter dat je de buizen die voorlangs lopen gedeeltelijk moet demonteren om overal bij te kunnen......



    je hebt nodig:
    Torx T25
    Dop 36 (moet je halen bij de groothandel)
    Kantelstukje voor Dop 36. (anders zit het inlaat spruitstuk in de weg)
    Dopje (ik meende 18) zal ik nog ff checke voor de zekerheid
    Krik + Assteunen

    Tip: neem een ratel van een redelijk goed merk
    anders is de kans groot dat je de aftap plug beschadigt/kapot draait.

    Onderdelen:
    1. Oliefilter + O-ring (deze zit bij de filter)
    2. uiteraard de olie :)
    ik heb zelf Castrol 0W40 sport edge erin gedaan



    1.
    Allereerst moet je de bodemplaat van de st losschroeven met de Torx T25.deze bestaat uit 2 delen je moet het achterste deel losmaken het gedeelte in de bumper kun je gewoon laten zitten.

    [​IMG]

    zorg ook dat je deze 3 losdraaid deze zitten zowel links als rechts:
    [​IMG]

    2.
    als je dan vervolgens de plaat er onderweg hebt kijk je tegen het onderblok aan, hier zit te aftap plug verstopt aan de achterkant.

    [​IMG]

    vervolgens draai je de aftap plug open met dopje (ik meende 18).
    zorg wel dat je er een opvang bak onder hebt staan(+/- 6 liter) anders kan het nog wel eens een gesmeer worden. (laat de motor eerst afkoelen voordat je hier aan begint)

    [​IMG]
    en nu rustig afwachten tot die leeg is....
    daarna draai je de aftap plug er weer in vast = vast.
    en kun je de beschermplaat van de motor weer terug monteren.

    3.
    daarna is het de bedoeling om de oliefilter te vervangen,
    die zit verstopt in dit potje:

    [​IMG]

    gebruik hiervoor dop 36. (een kantelstukje op de ratel ben je wel nodig anders zit het inlaatspruitstuk in de weg)

    [​IMG]

    het potje heeft gewoon normaal schroefdraad.
    links = open
    rechtsom = dicht

    als je hem dan vervolgens open hebt komt dit eruit
    dat is dus de oliefilter met O-ring:
    [​IMG]

    vervolgens pak je de niewe oliefiter + O-ring.
    [​IMG]

    de O-ring doe je om de deksel van het potje deze heeft speciaal een inham voor de O-ring. (dit kan niet misen)

    vervolgens maak je het gedeelte waar de filter omheen zit even schoon.
    [​IMG]

    daarna schuif je de nieuwe filter + O-Ring weer om de deksel heen.
    [​IMG]

    en draai je de dop weer terug op het potje, dit kan een beetje moeilijk gaan omdat de filter een klein beetje langer is dan het potje scheelt echt een paar milimeter vervolgens draai je hem weer aan met je dop 36. (vast is vast)

    4. vervolgens kan de nieuwe olie er weer in.
    draai gewoon de vuldop open en je kunt hem bijvullen er ging bij mij 6 liter in dit was voldoende .
    je moet er niet in 1 keer 6 liter ingooien maar gun de olie ook tijd om helemaal naar beneden te lopen je blok in de olie zakt namelijk vrij langzaam,
    het kan soms wel 5 minuten duren voordat alle olie onderin is dus schrik niet als je pijlstok nog minimaal aangeeft, de olie moet dan nog gewoon zakken het blok in.

    daarna draai je de vuldop er weer op en laat je je auto even een paar minuten stationair draaien, daarna kijk je nog even op de pijlstok of alles nog klopt zoniet dan gooi je er nog iets bij in, en als die goed is laat je het gewoon voor wat het is.



    dat was hem weer succes!
     
  2. Duidelijke Howto. Niet dat ik er wat aan heb...
    Het 2e plaatje doet het trouwens niet daar ben je nog een stukje code vergeten;)
     
  3. opgelost
    dank u!
     
  4. Mooi gemaakt!
     
  5. Ja, zeer handig! Dank.

    Vandaag zelf olie gewisseld, met bakje koffie en praatje tussendoor een uur werk. 6.1 liter ging erin tot +/- 3/4 van min-max bereik op peilstok. Doe 'm niet tot max vanwege mogelijke issues met keerringen (is volgens mij ook service aanbeveling van Ford geweest)
     
  6. #7 jepege, 25 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 sep 2011
    Mooi dat ik dit zie vandaag, binnenkort moet ik nl. ook even olie en oliefilter vervangen dus handig om dit ff door te nemen!

    Eén ding scheelt, ik heb ook een Dreamscience CAIS dus het originele luchtfilterhuis is al verwijderd. (dus ik weet ook wat voor een klus dat kan zijn ;-).....)
    Wel heb ik daarna een RS behuizing geplaatst waarin de ECU zit maar die kan ik zo uit de rubbers trekken want die heb ik vooraf ingevet.
     
  7. ff een druppel olie om het afdichtingsrubbertje smeren, anders kan die scheuren met aandraaien., verder nette howto, oppassen dat je niet de stop van de versnellingsbak losdraait want die zit er ook tussen..
     
  8. Stop van de versnellingsbak zit echt op een heel andere (en behoorlijk k.t te bereiken) plek. Carterplug zit gewoon op laagste punt van 't carter, kan echt niet missen.

    Goede tip van t invetten seal, heb ik ook even gedaan.
     
  9. #10 Ledo, 14 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2012
    Welke olie kan ik het beste gebruiken in een 2.5 ST?

    De dealer heeft vooralsnog altijd de Ford Formula F 5W-30 gebruikt.
    Ik lees dat sommige Castrol Edge Sport 0w40 of Mobil 1 0W-40 gebruiken.

    Ford schrijft voor de RS Castrol Edge Professional A3 0W-40 voor.
    Is. (of is deze inmiddels vervangen door de edge sport)

    Welke olie kan ik nu het beste gebruiken?
    Kan ik zondermeer overstappen van 5W-30 op 0W40 (na 90.000kM)?
    Momenteel is het olieverbruik nul.
     
  10. #11 FastForward, 15 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2012
    Je kunt beter een 0W40 gebruiken, ben zelf ook sinds 3 weken overgestapt op Mobil 1 New Life (bij ruim 85000 km). Zolang je betere olie pakt kun je bij elke km-stand overstappen én als ie getuned is zeker aan te raden.
    En dan zou ik kiezen voor óf Castrol Edge FST (zo heet de laatste versie ;)) óf Mobil 1 New Life.

    En nog even dit, Mobil 1 heeft weliswaar geen Ford-goedkeuring, maar daar moet je je niks van aantrekken. Dat zijn namelijk zo'n lage eisen (ACEA A1), eigenlijk een lachertje. Volgens mij voldoet slaolie van de Aldi daar nog aan. Je kunt ook zeggen dat Ford van Mobil geen geld heeft ontvangen om ook hun naam op het etiket te mogen plaatsen (zal van Castrol wel niet mogen ;)).
     
  11. Ik heb even op de site van castrol gekeken.

    Castrol EDGE 0W-40 -> deze heeft niet de Ford WSS-M2C937-A
    Castrol EDGE Professional A3 0W-40 -> deze heeft wel de WSS-M2C937-A
    Castrol EDGE 0W-40 A3/B4 -> deze heeft ook de WSS-M2C937-A

    De eigenschappen van de Professional A3 0W-40 en de 0W-40 A3/B4 zijn gelijk behoudens het stolpunt.

    Ik ga voor de: Castrol EDGE 0W-40 A3/B4 deze heeft de "Titanium Fluid Strength Technology" en is dus hierboven beschreven olie FST.
     

Deel Deze Pagina