1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olieverbruik na revisie cilinderkop - Focus 1999 1.6 16v

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusGhia, 23 aug 2009.

  1. #1 FocusGhia, 23 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2009
    Nadat mijn waterpomp en waterpomphuis zijn vervangen is de monteur zo handig geweest om te vergeten de poelie vast te zetten, hierdoor is de timing van de kleppen verandert. :censored:Het gevolg was dat er een klep tegen de cilinderkop is geklapt. :censored: Hierna is de kop, koppakking en kromme klep vervangen (op kosten van monteur).
    Helaas bleek - tijdens onze vakantie naar Frankrijk - dat m'n Focus uit 1999 veel olie aan het verbruiken was. Na ongeveer 2000 Km te hebben gereden heb ik zo'n 5 liter olie bij moeten vullen. Olielekkage is niet terug te vinden. De bougies zijn schoon. Het enige is dat er in de uitlaat wat roet zit (niet vettig).

    Weet iemand wat er aan zou kunnen mankeren?????
     
  2. Kan aan veel zaken liggen. Indien er schade aan de kleppen is ontstaan zou hij kunnen lekken via de klepgeleiders. Je zou dan als je veel toeren maakt en dan meteen gas los een rook wolkje achter de auto moeten krijgen. Bij het remmen op de motor zuigt de cilinder de olie naar binnen. Maar ik denk dat de garage er naar moet kijken zij hebben dit veroorzaakt. Het kan aan zoveel zaken liggen.
     
  3. Dit olieverbruik is absoluut niet normaal. Ik heb het ook gehad (1 liter op 200 km). Zie hier: http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=2431&highlight=acceptabel+olieverbruik

    Je geeft aan dat de kromme klep is vervangen, hebben ze de klepveerrubbers ook gelijk vervangen, want bij mij bleken uiteindelijk de klepveerrubbers niet goed meer te zijn. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar hier te lang mee doorgereden en is er blijvende slijtage ontstaan. Dit is eenvoudig (door een monteur) te controleren, door de bougies eruit te halen en in de cilinder te kijken. Wanneer deze 'nat' zijn dan loopt de olie de cilinder in en wordt samen met de brandstof verbrand. Dit hoeft niet gepaard te gaan met een witte pluim achter de auto, dit had ik ook niet.

    Uit eindelijk is bij mij onder de garantie een ruilblok geplaatst, hiervan heb ik geen rekening gezien.

    Succes met het achterhalen van de oorzaak en het oplossen ervan.

    Mart
     
  4. scheurtje in de kop?
     
  5. Bedankt voor jullie reacties.

    @Mart
    De klepveerrubbers zijn vervangen toen, dit doen ze nl. altijd als er een gereviseerde kop geplaatst wordt en de bougies zijn droog.

    Wat me wel opvalt is dat er roet in de uitlaat zit, volgens mij was dit eerst niet (de uitlaat is tijdens dezelfde reparatie voor 2/3e vervangen)

    'Bedankt' voor de verwijzing, dat klinkt niet erg hoopvol, ik heb nl. geen garantie meer.

    @Hendrik
    Als er een scheurtje in de kop zit, heb je dan olielekkage naar buiten toe? Of verdwijnt dat in het blok?

    Hoor graag van jullie.
     
  6. kan natuurlijk beide kanten op lekken maar ik denk gezien de hoeveelheid
    naar binnen anders vind je wel olie onder de auto
    kan lekken richting de verbrandings ruimte van de motor
    maar dan moet ie wel gaan roken
     
  7. Dat is dus het lastige, ik zie geen rookpluimen achter de auto.
     
  8. maar je monteur heeft iets gedaan, waardoor jouw probleem is ontstaan. Maar omdat je spreekt van een monteur ipv een garage, heb je dan wit of "btw-vrij" zaken gedaan? in het laatste geval heb je een moeilijk verhaal, las alles verder goed (wit) geregeld is, heb je gewoon garantie op een reparatie. Dus zou ik er mee terug gaan.

    Deze 1.6-en willen inderdaad na veel olieverbruik wel stuk gaan. Sommige doen dat, andere weer niet.
     
  9. Mijn monteur heeft het klusje dus niet wit gedaan, de kop is gelukkig op zijn kosten vervangen en zoals het ernaar uitziet gaat hij het probleem ook oplossen.
    Volgende week gaat ie m'n Focus weer nakijken en het blok uit elkaar halen om te kijken of de kleprubbers en zuigerveren wel goed zitten.
     

Deel Deze Pagina