1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

oliestoring na reparatie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Arend, 2 feb 2010.

  1. Wie kan mij helpen !!! :focus:

    Ik ben in het bezit van een Focus uit 2001. 250.000 km op de teller. Diesel. grote beurt gehad in december 2009. Altijd met liefde onderhouden.

    Deze week even mijn multiriem laten vervangen door een garagebedrijf. Na het betalen van de factuur reed ik weg. Na 300 meter de A28 op in de richting van het zuiden. Even knipperde het olielampje, en nog eens en.... ineens geluid van de kleppen te horen. En veel harder...... Snel aan de kant en gebeld. Na afsleep de auto weer bij de dealer.

    Na enige tijd laten staan, opnieuw starten en het klonk prima. Maar zodra de monteur wegreed, weer hetzelfde liedje. Oliestoring en de kleppen waren te horen.

    Zij weten het niet meer. Wat is het probleem. En kan het vervangen van de multiriem dit probleem veroorzaken. ??

    Er zit geen deuk in het carterdeksel, dus de toevoer wordt niet afgeklemd.

    Kortom, ineens heb ik geen auto meer en de dealer weet van niets......

    Help !!
     
  2. Kan aan zoveel liggen. Oliepomp werkt nog wel goed?
    Een direct verband met de multiriem kan ik niet leggen het kan wel dat na het vervangen een slechte pakking/keerring gaat lekken. Maar dit zou de dealer dan wel hebben gezien lijkt mij.

    Het olie peil is wel normaal?
     
  3. Bedankt voor de snelle reactie.

    Ja, zeg het maar. Het olielampje blijft niet branden, maar flikkert aan en uit. Onbelast is, was, er niets aan de hand. Maar bij belasting begint het te ratelen.

    Zou het een kapotte turbo kunnen zijn ?? Maar wat is dan de link tussen het vervangen van de multiriem en dit probleem binnen 2 kilometer na reparatie.
     
  4. #4 wiebson, 2 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2011
    Aanzuigbuis van de olie in de carter ofzo? Dat heb ik een keertje gehad toen ze o.a. de distributieriem vervangen hadden. Wel vreemd gevalletje dit.
     
  5. Denk dat ook andere die je willen helpen willen weten wat de dealer heeft getest en wat de uitslag was. Indien een storing is in verband met de olie is 1 van de eerste dingen die je gaat testen, de oliedruk. Waarschijnlijk is die te laag maar is dit al getest?

    Als de druk te laag is kan dit ook weer meerdere oorzaken hebben.
    -oliepomp
    -kleppen die lekken
    -verstopte oliezeef van de oliepomp
    -etc

    Ik begrijp wel dat je graag een verband wil vinden tussen de multiriem en je probleem. Maar bij het vervangen van een multiriem lijkt mij dit sterk, de distributie riem is een ander verhaal.
     
  6. #6 Arend, 2 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2010
    Er was geen probleem. Niet een enkele.....buiten een slippende multiriem natuurlijk. Ik bracht hem weg en haalde hem weer op. Toen ineens, binnen, 300 meter flikkerde het olielampje en daarna........dat heb ik beschreven.

    De dealer zegt dat het vermoedelijk een olietoevoer probleem is. Dit omdat het
    in onbelaste toestand goed gaat, maar niet als je gaat rijden.
    Het ratelende geluid zit me niet lekker. Ook niet omdat ik voor het vervangen van de multiriem geen enkel probleem had. De afstand tussen de reparatie en het olieprobleem was maar 300 meter. Dus denk ik dan dat er een causaal verband is tussen de reparatie en het probleem.

    Er zit genoeg olie in. Tevens is de olie vervangen halverwege december 2009.

    Ik weet het niet meer, de dealer ook niet. Wie wel.......
     
  7. #7 kolere, 2 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2010
    Heeft de dealer/garage al onderzoek gedaan naar hun vermoeden..... Wat is er in dit onderzoek bekeken?
    Dat ratelen komt vrijwel zeker door het olie probleem. Doordat er niet genoeg oliedruk is (laten we aannemen dat dit zo is want het is nog steeds niet duidelijk of dit gecontroleerd is.) worden de kleppen niet meer goed gesteld dit werkt namelijk op oliedruk (dit geldt zowel voor geregelde klepbediening tddi als voor hydraulische klepbediening tdci).
     
  8. Denk dat iemand een krik/brug op een verkeerde plaats heeft gebruikt. Zoals aangegeven misschien de aanzuigbuis van de oliepomp verbogen.
     
  9. #9 antig01, 4 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2010
    Dat klinkt aannemelijk inderdaad, alleen voor een multiriem hoeft de motorsteun niet los, dus zet je geen krik onder het carter lijkt me, mischien bij het oprijden van de brug een deuk gereden ofzo?
     
  10. #10 rfknol, 7 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2010
    Is je boordcomputer al uitgelezen? En weet je daar ook de uitslag van? Sietsma heeft mij bij de laatste keer dat ik daar was een uitdraai van gegeven.

    Groeten,

    Robert
     
  11. #11 Marco Morello, 7 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2010
    Omdat de modjes mijn quote weghalen (zogezegd duidelijker....:nocheer:) @Robert; Hoe kom je er bij dat dit een "behandeling" zou zijn zoals bij Sietsma wordt gedaan? Waar baseer je dat op?
     

  12. Als dit het geval is dan kun je dit snel genoeg zien, dan moet de carterpan zijn ingedeukt. Als dit niet het geval is, dan is je olieaanzuigbuis ook niet verbogen.

    Wellicht een oliepomp welke minder begint te werken (slijtage)?
     
  13. Ik heb nog niet gelezen dat hiernaar is gekeken en er niets aan de hand is (carterpan onbeschadigd).
     
  14. #14 Marco Morello, 8 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2010


    Kijk ff in het 1e bericht van de TS.;) Ergens onderaan tekst. :badgrin:

     
  15. Oke, da's idd duidelijk.
     
  16. @Arend: Heb je al wat vernomen? Ben wel heel erg benieuwd.
     
  17. d'r hoeft geen deuk in je carter te zitten om problemen met je aanzuigbuis te hebben, spreek uit ervaring namelijk...
     
  18. Als er geen deuk inzit dan heeft de dealer hier ook geen bok onder gezet.
    Het lijkt mij meer een toevalligheid.
     
  19. go kill, Marco!!!:shooting::slaan:

    :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina