1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olielampje seconde aan in bochten

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ralphitz, 10 feb 2012.

  1. Hoi! Hoewel ik mijn auto regelmatig een beurt laat geven, brandt sinds gisteren bij enkele bochten, maar wel met een hogere frequentie dan eerst, het lampje van de oliedruk. Ik neem aan dat er bijgevuld moet worden. Of geheel verversen?
    Neem ook maar even aan dat het niet ernstig is aangezien het niet blijft branden? Suggesties?

    Overigens gooide de Ford-dealer er destijds 5W-30 in, de garages er na 5W-40. Auto functioneert prima bij beide. Welke moet ik hebben?

    We hebben het over een Focus mk1, editie 2002, tddi 1.8 hatchback.
     
  2. :confused:

    Da's een boute aanname denk ik. Het kan natuurlijk zo zijn dat de sensor niet lekker werkt maar als dat niet het geval is dan zit er gevaarlijk weinig olie in de motor. Dus de aanname dat het wel los zal lopen lijkt me vragen om problemen. Oliepeilen lijkt me de eerste stap, daarvoor is die peilstok immers geplaatst ;)

    Mocht het oliepeil te laag zijn, wat mij zeer waarschijnlijk lijkt, dan bijvullen met de olie die Ford voor jouw auto voorschrijft. Voor de MK1 weet ik dat zo snel niet, maar voor zover ik weet is de 5W30 de door Ford aanbevolen variant.
     
  3. Geen meter meer mee rijden en eerst olieniveau controleren !

    En bijvullen met 5W30.
     
  4. Inderdaad 5W30 erin gooien
    5W40 kan net maar iig noooit geen 10w40 erin doen!
    Heb hier 2 maanden mee rond gereden, nu weer 5w30 en de motor loopt veel rustiger!
     
  5. Ik heb dit ooit gehad nog binnen de garantieperiode met mijn vorige Focus I. Uiteindelijk bleek de koppeling olie te lekken, want dit is een gecombineerd systeem? Koppeling is toen vervangen.
     
  6. Wordt de koppeling voorzien van motor olie, dat lijkt me sterk. Volgens mij moet dat remvloeistof zijn ;)
     
  7. De koppeling is inderdaad gekoppeld aan het remsysteem en gebruikt hetzelfde reservoir. Het hydraulische gedeelte van de koppeling heeft niets te maken met de motorolie.

    Wat in het geval van hars73 wel zou kunnen is dat de krukaskering aan de vliegwielzijde lek was. In dat geval lekt er motorolie in het koppelingshuis en op de koppelingsplaten waardoor deze vervangen moeten worden.
     
  8. Oeps.. je hebt gelijk. Ik heb veel te snel geantwoord.. Dat was inderdaad het lampje van de remvloeistof die bij mij in de bochten ging branden.

    Vergeet mijn antwoord :loser:
     
  9. ken een collega die dat ook dacht
    bocht in lampje aan en na bocht motor af kunnen zetten en later nieuw motor in

    in de bocht was alle olie weg en werdt dus ook niet rondgepompt, hierdoor kreeg blok geen olie meer en door de lange doordraaier, denk aan snelwegafrit/oprit) dus te lang zonder olie gelopen en lagers eruit motor defect

    vandaar direct olie toevoegen, wanneer het brand
     

Deel Deze Pagina