1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

olie dilemma

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door youri, 24 apr 2009.

  1. Beste Ford liefhebbers,
    Ik heb sinds januari 2009 een Ford Focus 1.6 uit 2001 in bezit. Ik heb echter ontdekt dat deze vrij veel olie verbruikt 1:2500, wat waarschijnlijk aan de zuigerveren ligt. De garage wil hier niks aandoen, want zij hanteren als grens 1:1500. Ik ben echter bang dat het olieverbruik steeds erger wordt. Is deze angst terecht?

    Wat ik ook zou kunnen doen, is de compressie laten meten. Als deze niet correct is, is dat een gebrek en zou de garage het moeten oplossen toch?

    Wat zouden jullie doen?
     
  2. Youri,
    Ik heb ook olieproblemen ook gehad met mijn focus zie hier: http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=2431

    De oorzaak was dat 1 van de cilinders 'nat' was. Laat de garage dit eens controleren. Dit werd naar ik begrepen heb veroorzaakt door de klepveerrubbers. Het kan ook zijn dat het de zuigerveren zijn, zoals je zelf al aangeeft. Bij een reparatie van de zuigerveren zal het gehele onderblok vervangen moeten worden. Dit omdat Ford deze niet los levert.

    Bij mij is na een aantal zaken geprobeerd te hebben uiteindelijk een ruilmotor geplaatst. Het olieverbruik werd bij mij ook steeds erger tot op het toppunt 1 liter op 200 kilometer (dag voor de motorwissel). De compressie was bij mij in alle tijden goed.

    Ik weet niet hoelang je garantie hebt, maar als je nog garantie hebt zou ik het wel in de gaten houden. Dan kunnen ze in de garantieperiode het probleem netjes oplossen voor je.

    Succes met de afhandeling.
    Mart
     
  3. Dank je, Mart, voor je reactie.
    Ik heb helaas nog tot juni garantie en ik denk dan dat de motor nog boven de norm van 1:1000 blijft. Ik hoop dat het niet slechter wordt, zoals bij jou. Ik heb het probleem wel binnen de garantietermijn aangekaart, dus misschien helpt dat.
    Ben trouwens ook langs de Ford dealer geweest hier in Apeldoorn. Die reageerde heel laconiek en vond het olieverbruik geen probleem. Nou, als dat normaal is bij Ford, wat moet ik dan van het merk denken?

    Uit je stuk begreep ik dat je een ruilmotor hebt gekregen. Enig idee hoe duur dat zou zijn?
     
  4. Youri.

    Ik heb hier een 1600 benzine die echt niks verbruikt. Rijd van de ene beurt naar de andere zonder dat er iets uit is.
    Zorg iig voor goede olie. 5w/30 voor die van mij hier, vol synthetisch

    Ik zou er zo maar niet mee accoord gaan.
    Je hebt nog garantie dus ze lossen het maar op.

    Compressie meten is als eerste aan de beurt.
    Compressie ok dan zijn het niet de zuigerveren.
    Klepveerrubbers is relatief niet veel werk om te vervangen.

    Komen jullie er niet samen uit zou ik er iemand onafhankelijks naar laten kijken, maar zeker niet zo maar je zelf weg laten sturen met de boodschap dat het normaal is.
    Dadelijk is de garantie voorbij en wordt het erger. Dan sta jij met de gebakken peren. (lees rekening)

    Gr Fred
     
  5. Het is inderdaad een probleem dat bij sommige Foci voorkomt. Je hebt het probleem wel binnen de garantieperiode gemeld, dan kunnen ze net na de garantie niet zeggen dat het probleem buiten de garantie valt. Daarnaast kun je eind mei ook gewoon zeggen dat je elke 900 kilometer een liter olie bij vult...

    Dit probleem gaat je vermoedelijk erger worden.
     
  6. Ik heb geen idee hoeveel een ruilmotor inclusief montage kost. Ik heb hiervan nooit een rekening gehad, omdat het bij mij netjes tijdens de garantieperiode is vervangen.

    Mart
     
  7. Dank voor jullie reacties.
    Ik denk dat ik met een onoplosbaar probleem zit. De garage gaat nu niks doen aan het olieverbruik. Ford zegt immers 1:1000 is acceptabel, dus juridisch sta ik zwak.
    Als het olieverbruik stijgt duurt het nog een tijd dat het olieverbruik op 1:1000 komt en dan is de garantietermijn ruimschoots verstreken.

    De enige oplossing die ik zie is een ruilmotor of gewoon de Ford inruilen. Een ruilmotor plaatsen zal wel 1500 euro kosten. 700 voor motor en 800 euro arbeidsloon, denk ik.

    Ik zal alvast gaan sparen.
     
  8. Je zou voor die €1500,- 1500/5=300 liter olie kunnen kopen, waarmee je 750000 km kan rijden.. Ik zie de winst niet in van een nieuw blok?
     
  9. Het is wellicht niet helemaal netjes, maar je kunt het blok ook een "handje helpen". Op de verschillende manieren, aan de andere kant zou ik eens informeren bij een andere dealer wat de norm is.

    En anders de ombudsman (of hoe heet zo`n joker) raadplegen en daarmee "dreigen" bij de dealer. Wat mij sowieso handig lijkt, is in een aangetekende brief melden dat je auto binnen de garantietermijn absurd veel olie verbruikt. Mocht er na de garantieperiode toch "gezeik" komen dan heb je i.i.g. iets om op terug te vallen.

    Grtz. Marco
     
  10. Maar het blok dat jij hebt hoort vrijwel niks te verbruiken, dus is er iets niet in orde. Die norm die ze hanteren is bij de meeste merken het geval. Echter laat je daar niet teveel door van je stuk te brengen. Het is een richtlijn niet een wet. Als je blok dit verbruik consequent heeft is dit abnormaal. Waarom zeg je niet dat hij meer olie verbruikt ander? Overigens vind ik het weer tekenend dat een Ford dealer waar je toch meer service van mag verwachten doet alsof het normaal is. Als het een verkoop auto was vonden ze het dan ook normaal?? Met de 1.4 technisch hetzelfde hoefde ik van beurt tot beurt (20000km) niks bij te vullen terwijl die al 9 jaar oud was.
     
  11. Tja, ik zal morgen eens met de Bovag bellen. Helaas kan ik niet zeggen dat hij meer verbruikt omdat de garage al weet dat ie 1:2500 verbruikt. Het blok een handje helpen vind ik een beetje asociaal.
    Wat ik wel kan doen is kijken of het olieverbruik constant blijft. Als hij meer gaat verbruiken, kan ik wel actie ondernemen. Probleem is echter dat ik binnenkort ga verhuizen en dan zo"n 150 km van de garage af woon.
     
  12. Je vindt het asociaal om het blok een "handje te helpen", de manier waarop jij met een kluitje in het riet wordt gestuurd getuigd ook niet van veel klasse....:-?. Ik snap het wel ik zou dat ook niet direct doen, maar als het je zoveel geld zou moeten kosten omdat de dealer niet coulant is naar je dan zou ik mij nog wel een keer bedenken.;)

    Maar goed, denk wel aan de tip van de aangetekende brief.
     
  13. wat belangrijk is is dat je BINNEN de garantie termijn SCHRIFTELIJK aangeeft (aangetekend dus) dat je hebt geconstateerd dat je auto olie verbruikt, meer dan te doen gebruikelijk bij deze motoren. (Normen van dealers/ Ford hoef je niet te noemen dat is HUN zijde van het verhaal)

    Op die manier bouw je dossier op. Als buiten de garantietermijn het olie verbruik sterk toeneemt, dan kun je er naar verwijzen dat de auto binnen garantietermijn niet goed was en dat de dealer er niets aan wilde doen, met het gevolg dat je wagen nu meer olie dan benzine zuipt. Dan sta je sterk bij een rechter.

    Succes ermee!
     
  14. Het is voorbarig om te zeggen dat er iets niet goed is met de motor als deze veel olie verbruikt. Ook al heeft elke andere Ford Focus 1.6 hier geen last van.

    Oorzaken van te hoog olie gebruik kunnen bijvoorbeeld ook liggen aan voorgaande onderhoudsbeurten.

    Laar eerst de olie een aantal keer verversen met oliefilter. Dat heeft meestal goed resultaat.
     
  15. He Youri,



    Ik zou het idd wel in de gaten houden voor als het echt erg wordt.

    je zou kunnen proberen om aan tegeven dat je dit probleem in de garantie periode hebt aan gegeven en een verlenging van de garantie alleen voor je olie probleem van +- 6 maanden proberen te krijgen.

    met andere woorden als het probleem binnen die 6 maanden echt erg wordt dat je je nog kunt beroepen op je garantie.

    de garage is natuurijk hier niet tot verplicht.

    suc6 met je probleem
     
  16. Garage is hiertoe wel verplicht! Gewoon een briefje maken twee stuks. Waarop je aangeeft wat volgens jou niet deugt maar volgens de dealer wel. Datum erop en handtekening van de dealer en die van jou. Kopie voor de dealer en eentje meenemen. Als het dan na de garantie periode niet goed gaat, heb je bewijs dat in de garantie periode al melding van is gemaakt.

    Overigens zou een normale dealer eerlijk zijn en na de garantie periode erkennen dat het hun fout is. Wil je zekerheid handtekening erop.
     
  17. Ok bedankt voor de reacties.
    Overigens heb ik met de ANWB gebeld. Deze achtte mijn kansen niet echt hoog en noemde ook de grens van Ford van 1:1000. Buiten de garantieperiode zou ik geen recht hebben op reparatie. Boven de 1:1000 is namelijk geen gebrek en je kunt het dus niet als gebrek aanmelden bij de garage. Enfin, ik zal maar een aangetekende brief sturen voor de zekerheid. Ik heb niet echt een hoge dunk van de ANWB rechtshulp.
     
  18. ANWB of BOVAG zijn zeker degelijke hulp instanties hoor, ook juridisch. Zoals reeds duidelijk gemeld is zijn er richtlijnen. Jouw auto valt nu nog ver buiten de minimale norm. Juridisch heb jij en de BOVAG dus geen schijn van kans. Ook al zou je na de garantieperiode ineens wel meer gaan verbruiken, dan nog sta je niet sterkt in je schoenen. Dan krijg je namelijk het punt, slijtage onderdelen. Alle draaiende onderdelen vallen onder die categorie. Oftewel, tijdens aankoop moeten al die onderdelen voldoen aan de minimale eisen. Das dus nu het geval. En proberen de garage zo ver te krijgen dat hij na het verstrijken van de garantie nog wel het olie verhaal voor zn rekening neemt is in mijn ogen een beetje onzin.
    Stel, jij koopt een auto, met steenslag op de motorkap. Je bent een maand uit te garantie en de plekken gaan ineens roesten, ga je dan ook terug? Want immers zat de steenslag er al toen jij de auto kocht...Het zijn rare voorbeelden, maar dit soort vergelijkingen ga je dus wel om je oren krijgen als je dit wil gaan aanvechten via rechtshulp.

    Daarom wordt voor dit soort klachten altijd aanbevolen een eventuele DEKRA of ANWB keuring uit te laten voeren voor aankoop. Tuurlijk sluit je niet alles uit daarmee, maar compressie metingen en andere zaken worden nagekeken en dat soort dingen is als koper van een auto nauwelijks te controleren.
     

Deel Deze Pagina