Hallo allemaal, sinds 5/10 jl rijd ik met veel plezier een nieuwe 1.6/182pk Focus Wagon. Het valt mij op dat de temperatuurmeter van de motortemperatuur reeds na een 300m rijden aangeeft dat de motor op temperatuur is. Volgens mijn garage klopt dit, maar de garage heeft verder niets gecontroleerd. Wat is de ervaring van andere Focus berijders met de nieuwe 1.6 150pk of 182 pk EcoBoost wat de motortemperatuur betreft? Dank, Simon
De motor is idd heel snel op temperatuur. Dit is dus een normaal verschijnsel. Het lijkt wel of de inhoud van het koelmiddel tijdelijk door een klep wat beperkter wordt waardoor deze kleinere hoeveelheid snel op temperatuur is. De techneuten hier op het forum zullen dit wel weten .
zoals ik de techniek ken bij peugeot zal bij deze ook zijn de waterpomp kan uitgeschakeld worden waardoor koelvloeistof niet gaat stromen, dit om het warmer en op temperatuur te houden denk maar aan bij hoge toeren gas loslaten en laten uitrollen hierdoor zakt de temperatuur tot wel 80graden aan toe verder kan het ook zijn dat motor nog aan het opwarmen is maar de meling wordt gegeven dat temperatuur goed is verder elektrische thermostaat deze kan dicht gehouden worden als er spanning op wordt gezet koelsysteem kleiner maar radiateur groter waardoor snel warm wordt en thermostaat open gaat waarna hij dus in temp zal zakken iets
De temp. van het koelwater is idd heel snel op bedrijfstemperatuur maar laat je niet voor de gek houden. De temperatuur van het koelwater is bij lange na niet de olie temperatuur of de motor temperatuur. Dit is oa de reden dat een ST is voorzien van een olietemperatuurmeter, ook bij deze Focus is de koelwatertemp. snel op het niveau maar de olietemp. geeft toch echt een ander beeld. Kortom rustig de boel warm rijden alvorens je het rechtervoetje verder naar beneden drukt
Vanochtend even in de gaten gehouden, na een paar honderd meter was de naald nog laag en ineens ging die naar de juiste temperatuur, gaat echt snel. Mijn ervaring met een olietemperatuurmeter is dat het zo'n kwartiertje duurde voordat de motor echt op temperatuur was, dus dat hanteer ik een beetje voor mezelf als richtlijn.
Voor mijn gevoel wel ja. In de zomer met 20+ graden wil het misschien wel, maar in de winter heb ik toch het gevoel dat het wat langer duurt dan 15 min.
Da's erg afhankelijk van wat voor soort wegen je rijdt gedurende dat kwartier, denk ik. Even terug in het ST verleden; als ik van huis naar werk binnen de 5 minuten de snelweg op reed, dan duurde het in de winter al snel 15 tot 20 minuten voordat de olie temperatuur in de buurt kwam van wat als bedrijfstemp. omschreven kan worden. Echter als ik via de ringweg, 80 km/u weg met veel verkeerslichten, richting de snelweg reed dan was de olie temp. binnen de 15 min. op de betreffende bedrijfstemp. Toch zou ik, zeker tijdens winterse omstandigheden, iig 20 minuten aanhouden voordat het rechtervoetje richting het max. haalbare wordt "getrapt" Overigens worden de turbo benzine motoren welke ik tot nu toe heb mogen gebruiken, vele malen sneller warm dan de ongeblazen varianten
@hierboven auto wordt het snelst warm als je hem stil laat staan (geen lucht stroming dus geen koeling) binnen laten staan, waardoor de ruimte gedeeltelijk geisoleerd is helpt ook enige nadeel uitlaatgas turbo varaind sneller warm is dan een ongeblazen kan komen omdat grotere ontbranding plaats vindt terwijl het blok gelijk blijft dus sneller warm zonder grote verbranding heb je ook geen vermogen
Waarom wordt er bij turbo motoren geen olie temperatuurmeter standaard geleverd? Is dit erg kostbaar?