Nummering bougiekabels op verdeler klopt niet

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door willy-klijn, 9 jun 2011.

  1. Sinds enige tijd problemen met het aanslaan van de motor.
    50% direct en 50% duurt het ca. 2a3 sec.
    Heb ontdekt dat motor koud vaak goed start en warm vaker minder goed.

    Heb het volgende geprobeerd, andere bougies, maar heeft geen resultaat.
    Ik heb vanavond de andere er weer in gedraaid, en kwam daarna tijdens bekijken tot de volgende ontdekking.
    De nummering van de bougiekabels op de verdeler klopt NIET.
    De nummer 1 en 3 zijn gewisseld, kan dit de oorzaak zijn?
    Nu zit 1op3 en 3op1.
    Mag je deze gewoon wisselen naar 1op1 en 3op3 , nummer 2 en 4 zitten uiteraard goed.
     
  2. Lijkt me logisch dat 1 op 1 hoort en 3 op 3... Maar ja zeker weten doe ik het niet ;)
     
  3. 1 hoort op 1 en 2 hoort op 2, maar dan moeten ze ook op de bobine zo Zitten uiteraard!
     
  4. De bobine heeft 2 gescheiden circuit's. de bougies van cilinder 1 en 3 vonken gelijktijdig en de bougies van cilinder 2 en 4 vonken gelijktijdig. De bougies vonken dus eigenlijk 1 keer voor niets als de zuiger in de uitlaatslag staat. Er is dan geen lucht/brandstof mengsel aanwezig om te ontbranden dus gebeurt er niets.

    Als de kabels van 1 en 3 dus omgewisseld zijn maakt dat voor de werking van het ontstekingssysteem weinig uit (slordig is het wel). Als dit niet zo zou zijn had je het al lang gemerkt. De motor zou dan maar op 2 cilinders draaien en er zou praktisch niet met de auto te rijden zijn. Bovendien zou dan het motor storingslampje moeten gaan branden.

    Naar mijn mening kan je de bougiekabels dus zonder problemen in de goede volgorde wisselen maar aan je probleem zal het niets oplossen.
     
  5. Ik heb het geprobeerd 1 en 3 te wisselen, motor liep van geen meter, dus weer snel terug gezet.

    Kan de accu niet te licht zijn , de nieuwe heeft 210A terwijl er op de oudere 11jaar oud 390 A staat, maar handelaar beweert dat dit anders gemeten werd toen der tijd.???
     
  6. De Cold Crank Amps zijn belangrijk als je je auto op gang brengt, dus die even bekijken op je batterij, die zouden gelijk moeten zijn tussen oude en nieuwe
     
  7. Ik neem aan dat je hiermee het start amperage bedoeld.
    Dit staat niet specifiek op de oude of nieuwe accu.
     
  8. Zitten de bougie kabels dan wel op de goede volgorde op de bougies? Normaal gesproken moeten de bougiekabels gewoon op de goede aansluiting op de bobine zitten. Verder kan het zijn dat er niet de goede bougiekabels op zitten of dat er een verkeerde bobine op zit. Met verkeerde bougiekabels kan het ook zijn dat de motor niet goed loopt (weerstandsverschil).

    Zou je misschien hier wat foto's kunnen plaatsen hoe het er nu uit ziet? Dan kunnen we misschien zien waar we over praten.
     
  9. Koudstartstroom ja...

    Ik die dacht dat er altijd drie waardes op batterijen stonden:

    Het voltage, hoeveel ampère/h en de koudstartstroom in Amp
     
  10. :thumbs:
    Klopt helemaal......

    Maar als er nu een 210A inzit, en de oude was 390A....dan heb je idd een te
    lichte accu, de accu zorgt niet alleen voor de startmotor om rond te krijgen.....
     
  11. Ik ben terug geweest naar de handelaar.
    Schijnt dat het 210 A DIN is, getest onder strenge omstandig heden of zo.
    Hij meten 255 A.
    Zou overeenkomen met ca. 450 A normaal
    Hun zeggen dat het aan een sensor zou kunnen liggen.?
     
  12. Meten is weten.....
    maar welke sensor zeiden ze er zeker niet bij??
    gelukkig zitten er genoeg sensoren in om een heel kapitaal te verspijkeren
    voordat je het probleem opgelost hebt:nocheer:
     

Deel Deze Pagina