1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk noodloop 1,6 tdci P2459 & P0380

Discussie in 'Performance' gestart door aha, 1 nov 2012.

  1. Hallo allemaal,

    Mijn auto loopt helaas in de noodloop (1,6 tdci 2006 trend). Als ik hem uitlees krijg ik de volgende twee codes P2459 & P0380. Ik heb ze gewist maar komen dan direct weer terug. Ik heb ergens gelezen dat het met gloei bougies te maken heeft? Het relais heb ik al gecheckd (omgedraaid met en andere, probleem los niet op:nocheer:).
    Nu ben ik op zoek naar de gloeibougies maar ik kan deze niet vinden. Weet iemand waar deze op deze motor zitten?

    Bedankt voor jullie hulp.
     
  2. gloeibougies zitten achterop de blok
    deze loopt net fractie onder de egr buis/leiding
    deze even wegnemen maak het werk stuk makkelijker
    via het relais kun je ook perfect meten of je een defecte hebt of dat hij goed is
    0.7-1.1ohm ten opzichte van massa is goed
    alles erboven niet, dit kan in de draad zitten maar ook in de gloeibougie zelf

    let op dat ze soms vast zitten en in de kop af kunnen breken

    2459 is puur ivm de regeneratie niet werkt dit komt omdat de storing op de gloeibougie
    verder moet je weten dat om de 120.000 nieuwe roetfilter gemonteerd moet worden ivm de oude verzadigd is (peugeot schrijft voor de zelfde motor 240.000 op maar de filter is daar iets anders)
     
  3. Dat is een goede uitleg. Maar als je over de aansluitingen van het relias wil meten, welke punten moet je dan hebben.
     
  4. je bedoelt van relais via de gloeibougie naar massa
    dan heb ik bij deze 1 verklapt ze moeten gemeten worden ten opzichte van massa
    de andere zet je op de stekker die aan het relais zit
    bij peugeot zitten er 6draden omheen en 2 in het midden
    en is daar ook gemak
    van de draden die eromheen zitten
    moet je de 4 dikke draden hebben
    deze zijn van elke gloeibougie

    waar de relais zit durf ik zo niet te zeggen
    bij peugeot zit hij namelijk bij de linker voor koplamp
    kans is groot dat hij bij ford daar ook zit maar durf ik zo niet te zeggen
     
  5. #5 dennis667, 13 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2012
    AHA en ik hebben van de week de gloeibougies geprobeerd te vervangen. Echter liepen we er tegen aan dat de bij een van de bougies de kop van de gloeibougies in het blok is blijven zitten.

    zie foto's

    [​IMG]

    De rest van de bougies hebben we vervangen. Wat wel opviel is dat er een erg vies was (zie andere foto).

    [​IMG]

    Wat moet je precies doen om de kop van de afgebrokengloeibougie eruit te krijgen? AHA rijd al weer een tijdje rond zonder bougie en de kop is er nog niet uit gesprongen. Auto rijdt wel gewoon (zonder noodloop :)) Daarnaast vragen wij ons af hoe het kan dat de nummer 1 gloeibougie zo vies is?

    Heeft iemand een idee hoe we het kopje van de "gebroken" bougie er uit kunnen halen? Wij zitten zelf te denken om hem in de cilinder te tikken en dan met een magneetje via het verstuiver gat eruit te hengelen. Wat we echter niet weten is of het gat waar de gloeibougie in zit ter hoogte van de gloeikop nog nauwer is of dat het gat door en door net zo dik is als het grootste deel van de bougie.

    Wat we trouwens ook al geprobeerd hebben is om met kruipolie/wd40 de boel los te weken. Maar na het hele gat vol gespoten te hebben en een nacht inwerken kwam hij er na het starten nog niet uit geschoten.
     
  6. Als je pech hebt moet je de cilinderkop eraf halen.. Naar binnen tikken kan denk ik niet..
     
  7. onze 1.4 TDCi heeft ook een gebroken stift gehad, deze hebben ze met heeeelll
    veel geluk eruit kunnen boren zonder de kop te demonteren, en ook geen troep
    in het blok gevallen, koste in het totaal 6 uur voordat hij weer rijdend uit de garage
    kon.
    Je zou het heel ouderwets nog met cola kunnen proberen??
     
  8. We kwamen er net achter dat we niet de juiste inbus sleutel in huis hadden (7) om de verstuiver los te halen. Morgen even langs de winkel om deze te halen en dan gaan we het nogmaals proberen. Waar ik alleen benieuwd naar ben is of iemand misschien een doorsnede heeft van deze motor zodat ik kan zie waar de stift precies de cilinder in komt (en hoe ver). Ook ben ik benieuwd of er aan het einde van het gat waar de bougie in gaat een vernauwing zit (of niet). Is wel handig om te weten voordat we als een gek gaan rammen...
     
  9. Ja, zit een vernauwing, zie ook je plaatje van de oude stift, het zwarte dunne
    gedeelte komt uit de kop de cillinder in, het dikke gedeelte draai je klem in de kop
    dat gaat met zeer weinig kracht, want anders breken die dunne stiften zo.
     
  10. als hij goed vast zit, dan weet je zeker dat die gloeibougie niks deed anders komt er ook niet zoveel roet erop dat hij vast gaat zitten.

    we hebben keer de verstuiver eruit gehaald en met perslucht kreeg een collega hem eruit
    zelfs bij een die helemaal erin is gevallen, daar lukt het ook om de stift eruit te krijgen.
    wel zou ik in de zuiger iets spuiten, dat niet erg is dat het bij de olie komt maar wel de roet verzadigd
    dit kan dus diesel zijn maar durf niet te zeggen of hij roet kan verzachten

    ik weet dat dit het ergste is dat je mee kunt maken. maar in alle keren ben ik van mening geweest dat ze gereedschap niet recht hebben op gezet
    trek je hem scheef dan kan hij dus makkelijker breken
    ik doe het altijd met ratel losnemen.
    laatst ben je veel aan het ratelen zonder dat hij eruit komt
    dan keer spul bij spuiten (deze loopt langs de stift naar het vuil toe) na paar minuten komt hij er dan alsnog uit

    ik moet wel afkloppen (klop, klop) bij mij is hij nog nooit een gloeibougie afgebroeken
     
  11. Afgelopen woensdag samen met AHA geprobeerd om de verstuiver eruit te krijgen. Echter deze bleek ook muurvast te zitten. Na veel trekken, kloppen, schelden de poging maar opgegeven en de boel weer in elkaar gezet. Probleem was wel dat de auto vervolgens niet meer aan wilde slaan. :nocheer: Nog groter nadeel was dat de auto bij mij in de parkeerkelder stond en dus eerst een helling op moet voordat deze buiten staat. (Achteraf niet erg slim om binnen te klussen omdat het buiten koud was)

    Ik wilde hem met mijn auto eruit trekken maar we kwamen door mijn onervarenheid met slepen al snel op de helling stil te staan ik heb toen de koppeling een beetje lang laten slippen (30 sec max). Maar toen toch maar besloten om de poging af te breken. Het stonk wel als een malle buiten de auto en ik was even bang dat ik mijn koppeling had uitgefikt. Echter volgens AHA kwam er wat rook van mijn banden.....:confused: Ik merkte achteraf niets aan de auto maar ik was er niet erg blij mee. Moet nog een manier vinden om te kijken of mijn koppeling geen schade heeft opgelopen.

    :ontopic:
    Achteraf kwamen we er achter dat er natuurlijk lucht in de brandstofleiding was gekomen en dat de auto daarom niet aan sloeg. De slang van het luchtfilterhuis gehaald en tijdens het starten een beetje remmenreiniger ingespoten en de auto draaide daarna vrij snel weer.

    Na al deze tegenslagen toch maar eens kijken of er iemand in de buurt van Amsterdam is die dit klusje voor AHA kan klaren. Iemand tips!?
     
  12. als je verstuivers eruit wil halen altijd met warme motor alvast losdraaien
    zodat de motor de verstuivers los duwt
    anders wat oude diesel om de verstuivers doen en de volgende dag is het harde spul zacht geworden
    verstuivers kun je dan met speciaal gereedschap eenvoudig eruit halen (gereedschap is bij ons zo vaak gebruikt dat we al op de 6 set zitten|, andere 5 zijn afgebroken)

    als hij niet wil aanslaan dan heb je hem niet goed ontlucht
    als je dat hebt gedaan
    is gasgeven tot hij begint te komen
    eventueel de ander nog extra pompen om te ontluchten
    dan wanneer hij aanslaat
    toeren iets omhoog houden om lucht die nog in het systeem zit direct eruit te hebben




    wat betreft koppeling
    zolang je niks voelt met het rijden
    en niet slipt bij optrekken dan is er niet veel aan de hand
     
  13. Bedankt voor de toelichting. Alleen hoe hoor je de verstuivers te ontluchten? Ik snap je beschrijving niet helemaal.....
     
  14. #14 dennis667, 14 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2013
    Uiteindelijk na lang door te hebben gereden heeft AHA zijn blokje toch wat liefde gegeven en het achtergebleven tipje van de gloeibougie er uit laten kloppen. Uiteindelijk via het gat van de verstuiver er uit gehaald met een klein stofzuigertje en magneet. Case closed:cheer:
     
  15. #15 aha, 20 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 feb 2013
    :thumbs:
     
  16. #Dennis667

    Ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem. Ik heb inmiddel de afgebroken tip van de bougie naar binnen getikt, maar hoe heb je die door het 7mm verstuivergaatje gehaald ? Waartoe had je een stofzuiger nodig ?

    Ik heb een bouwtekening van Ford gekregen en daarop lijkt het dat het koperen brandplaatje onder de landingbus van de verstuiver moet (terwijl deze gewoon om de tip zat). Kan je die bus (9A505) waar de verstuiver in zit verwijderen zodat je makkelijker de bougietip uit de cylinder kunt halen?

    alvast veel dank voor een antwoord.
     

Deel Deze Pagina