Zoals de titel aangeeft ben ik opzoek naar de waarden van de standaard nokkenassen zoals duration, valve lift, timing, valve clearance. Ook ben ik de mogelijkheden aan het bekijken, wanneer de nokkenassen uitgebouwd dienen te worden om de kleppen te stellen, om er misschien andere ( sport) nokkenassen in te zetten. Gaat om de Ford met onderstaande gegevens. Ford focus mk 2 1.6. Vin: WF05XXGCD55U49939 Kenteken: 49-RF-HS Zetec s pfi 100 PS.
Ik heb gelezen dat dit rond de 160000 km gedaan zou moeten worden. Of dit ook daadwerkelijk nodig is weet ik niet. Ging mij erom om te kijken of er sport nokkenassen voor te krijgen zijn en wat de waardes van de standaard nokkenassen zijn om een en ander te vergelijken.
Ford geeft geen enkele specificaties op voor de nokkenassen. Sommige fabrikanten van aftermarket nokkenassen geven (ter vergelijking met hun eigen "sport" nokkenassen) wel gegevens op van de originele nokkenassen maar ik heb zo mijn twijfels of deze gegevens betrouwbaar zijn. Ze gaan namelijk uit van de Ford 1.6 Sigma motor. Zowel de oude 1.6 Zetec S(E) als de nieuwere 1.6 Duratec behoren tot de Sigma motorfamilie. Er zit echter wel verschil in de inlaat nokkenas van de 1.6 Zetec S(E) en de 1.6 Duratec. Persoonlijk zie ik er het nut niet zo van in om andere (sport) nokkenassen te plaatsen. Om optimaal profijt te kunnen hebben van andere nokkenassen zijn er nog veel meer aanpassingen en modificaties nodig. Daarbij heeft bijvoorbeeld Caterham de 1.6 Duratec jarenlang toegepast als 125 PK versie met de standaard nokkenassen. De enige mechanische aanpassing die Caterham (buiten de software, inlaat en uitlaat) heeft gedaan is de inlaat nokkenas 6 graden verdraaien zodat de inlaatkleppen later openen/sluiten. Wanneer je betrouwbare gegevens wilt hebben van de originele nokkenassen zit er weinig anders op dan de nokkenassen zelf te meten.