Nog maar eens een keer

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Mike18, 24 nov 2017.

  1. Ja, ik ben er weer. Ik heb mijn Mondeo ingeruild op een Focus 1.6 Ecoboost, wagon. Nog heel effe wachten...

    Ik heb me ooit geregistreerd, jaartje of tien geleden? Roemrijk Ford verleden en uit eigen keuze. Destijds veel lease/huurbakjes gehad in allerlei soorten en smaken, maar privé helemaal verslingerd geraakt aan Ford. Ze passen als een handschoen, en nog belangrijker, ze rijden en sturen heerlijk en dat telt voor mij. Werd vreemd aangekeken door collega's omdat ik mijn privé auto niet opgaf, maar na een dag opgesloten te hebben gezeten in een Golf uit 2006 vond ik het heerlijk om met mijn Focus uit 2000 of 2001 nog effe een rondje te maken.

    Op Focus gebied heb ik altijd een voorkeur gehad voor sedan versies boven de hatchbacks. Ik vind ze gewoon wat mooier, en ik vond ze nog iets beter op de weg liggen. Persoonlijke voorkeur of persoonlijke onzin. Maar eerlijk is eerlijk, de ST170... hatchback, was er eentje die met kop en schouders uitstak boven alles wat ik ooit onder het achterwerk gehad heb. Wat een retestrak stuurkanon. En optrekken in de 2 tot dik boven de 100, heerlijk bakkie :)
    Ook heerlijk, zo'n Mondeo met een dikke V6 erin. Geweldig rijcomfort en super smeuïg. En nu rij ik nog heel even in een Mondeo met 2.2 dieseltje. Trekkracht is top. Welke snelheid je ook rijdt, als je even een boost wil, dan is die er. Die ga ik wellicht missen in de Focus (150 pk versie).

    Waarom niet opnieuw een Mondeo? Puur praktisch. De Mondeo is onovertroffen als het gaat om reis auto, maar hij is groot. De MK3 was groot. Bij sommige parkeergarages reed ik liever terug naar huis dan erin. De MK4 is net weer wat groter. Die ruimte heb ik voor de meeste ritjes niet nodig. En de Focus is gewoon iets goedkoper. Verbruik zal om het even zijn, hoewel ik wel verwacht dat de benzine Ecoboost iets zuiniger rijdt dan de 2.2 diesel, tegen hogere brandstofprijs. Kortom, er zit een beetje verschil in wegenbelasting.

    Ruimte heb ik wel degelijk nodig, maar de wagon heeft een mooie achterbak. Ik ga regelmatig (scuba)duiken en de hele zooi die meegaat vraagt aardig wat. Helemaal als je met twee mensen gaat. Kon prima in de Mondeo, kan prima in de Focus verwacht ik. En de Focus biedt dan nog eens een achterklep waar je je onder kan omkleden als het regent. Nat worden, daar houden duikers niet van (na het duiken). Moet even zien hoe ik het ga doen met duikflessen, als iemand tips heeft, ik hoor het graag. Ik krijg van de dealer zo'n mooie rubbermat overigens, dus een beetje water is geen probleem.

    Veel blah, excuses. En nog niets eens een Focus, tsk... :D
     
  2. Welcome back

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  3. Pics of it didn’t happen. :lol:
    Overigens is de 150pk versie te voorzien van de originele 182pk software.
    Zijn er genoeg die dat gedaan hebben. Hier op ‘t forum zijn er een aantal die het kunnen. Bijv. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] of [MENTION=3422]antig01[/MENTION]
     
  4. Van harte welkom
     
  5. Welkom terug!!
     
  6. welkom terug Mike :thumbup:
     
  7. Ben nooit helemaal weggeweest. Af en toe wat lurken :)

    IK was in eerste instantie aan het kijken naar een 182pk versie, maar die zijn over het algemeen duurder, en een blik hier leert me dat het dezelfde auto is. Geen verschil anders dan wat softwarematige beperkingen. Hele volksstammen hebben dat gedaan vermoed ik, maar ik zit ook nog met een stukje garantie natuurlijk. Hoe dan ook, reng de eerste tijd zowieso met de standaard 150 pk door. Hoe kan je genieten van het extra's als je geen referentie materiaal hebt :D

    Heb inmiddels geleerd dat de Focus MK3.1 (mijne is uit mei 2011) is uitgerust met een bandenspanningscontrole systeem dat geen aparte sensoren in de wielen heeft. Gaat via het ABS/ESP systeem oid?! Da's mooi, want ik heb een winterbandensetje bij de Mondeo, maar die zou er dan zonder problemen onder kunnen. Steek en et waardes en whatever komen overeen dacht ik? Alleen het bandenspanningssysteem een resetje geven zodat de nieuwe bandenset ingelezen wordt.
    Vorig jaar geloof ik een of twee dagen een paar sneeuwvlokjes gehad hier, maar goed...

    Eerste upgrades die gaan komen zijn waarschijnlijk audio systeem. De standaard Ford spulletjes zijn niet echt denderend op dat gebied. Niet dat ik stuiterend in de auto hoef te zitten, maar een beetje mooi geluid kan ik zeer waarderen. De speakers van de Mondeo MK3 en de Focus MK3.1 zijn niet toevallig hetzelfde? In de Mondeo heb ik destijds andere speakers gezet. Samen met deuren beplakken met demp spul. Zelfs met de standaard radio heb je dan al een behoorlijke verbetering te pakken.

    Pics... Komen. Ik zal een draadje openen in de Mijn Focus sectie als mijn derrière het half leder des Focus bezeteld
     
  8. Veel plezierige en veilige kilometers met de :focus3: Wagon gewenst.
     
  9. Welkom terug van eigenlijk niet weg geweest!
     

Deel Deze Pagina