1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe draagarmen (voor)

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Harold1, 10 apr 2009.

  1. Bij mijn Focus worden binnenkort de draagarmen (voor) vervangen i.v.m licht kraken tijden het inveren. Bij wie zijn Focus is dit ook al eens vervangen?

    Moet de auto daarna ook uitgelijnd worden?
     
  2. Beste Harold,

    Beide draaiarmen vervangen is een flinke klus. Op bepaalde sites; onder andere www.auto-onderdelen.com kunt u dit onderdeel bekijken.

    Bij het vervangen van de draagarmen gaat het eigenlijk om de stuurkogel en draagarmrubbers. Deze onderdelen zijn overigens ook los te koop, maar alles gezamelijk vervangen is in praktijk goedkoper.

    Als uw auto op leeftijd is zal ik misschien het kraken voorlief nemen en of iemand anders naar laten kijken. Het vind het voorbarig om te kunnen zeggen dat als de draagarmen vervangen worden het kraken opgelost is. Mijn inziens heeft het meer te maken met de Veren, schokdempers of stablisator(stangen).

    Overigens wordt de auto bij een dealer wel uitgelijnd. Bij de beundehaas niet. Dit is niet erg, want je merkt dat snel genoeg en dan kan die alsnog uitgelijnd worden.

    Wellicht kunt u wat meer informatie over uw Ford Focus geven. Type, Bouwjaar en KM stand. Dan is het misschien meer te zeggen.
     

  3. De draagarmen worden vervangen onder garantie. Wordt dus door de dealer uitgevoerd. Mijn Focus is van 2005 met een km stand van 56000
     
  4. Gewoon zo veel mogelijk door de dealer laten vervangen. Als het een oudere auto was, is het een ander verhaal.

    Succes
     
  5. Ik had met mijn focus 2 uit 2005 ook last van krakende geluiden tijdens het inveren (vooral bij scherpe bochten en rotondes hoorde je het erg). Bij mij bleek er vanuit de fabriek een verkeerde soort vet te zijn gebruikt voor de stuurkogels. Bij de garage is alles schoongemaakt en gevuld met de goede vetsoort. Ik heb naderhand nergens meer last van gehad. Bij mij waren ze eerst ook van plan om beide draagarmen te vervangen maar alleen het vet vervangen bleek afdoende te zijn.
     

  6. De dealer heeft bij mijn Focus de lagers aan de beide veerpoten al vervangen. Nu is het gekraak ( ik vindt het meer een KNAK geluid) een stuk minder, maar het is nog niet helemaal weg. ik hoorde het inderdaad ook bij scherpe bochten. Ik heb ze gewezen op het "verkeerde" vet maar volgens de dealer zouden het de draagarmen zijn. Bij mij gaan ze onder garantie de draagarmen vervangen.

    Ik begrijp in jouw verhaal niet goed wat een draagarm met stuurkogels te maken heb. Het is toch heel iets anders of heb ik het mis!?!?!
     
  7. tijdens het inveren bewegen de stuurkogels (eigenlijk een soort scharnierpunten). Als die droog zijn of er een verkeerd vet is gebruikt krijg je een krakend geluid. Bij mij hoor je overigens bij scherp insturen (tijdens inparkeren met achteruitrijden) ook wel eens een knakkend geluid. Dit hoor je echter niet zo vaak. Het klinkt een beetje als de veer die op zijn plaats verschuift. Bij mij zijn overigens de lagers van de veerpoten ook al een keer vervangen.
     
  8. Ik heb het inderdaad soms ook bij het achteruit rijden. Vooral als hij een nachtje stil heb gestaan. Ik ben een beetje klaar met de Focus, nu al want ik heb hem nog geen eens een jaar.
     
  9. Bij mij zoals al ergens anders is vermeld waren het de spoorstangen bij ongeveer 100.000 km. Was garantie. Eigenlijk lijkt het mij sterk dat het de draagarmen zijn dit geeft meer een bonkend geluid is mijn ervaring. Bij 50.000 km kan ook bijna niet of jouw voorganger moet geregeld met 60km/h een stoep op een af zijn gereden. Indien het alleen bij het inveren is en niet bij het omhoog komen van de neus. Lijkt mij het de kogel zoals vermeld of de lagers boven de poot.
     

  10. Klopt het is bij mij ook meer een knakkend/bonkend geluid. De garage heeft de voortrein gronding geinspecteerd en zij zeggen dat de draagarmen vervangen moeten worden.
     

Deel Deze Pagina