Mijn vorige zomerbanden waren de Michelin's Primacy HP. Een erg fijne band in droog en nat. Had deze weer genomen voor deze zomer ware het niet dat mijn bandenbudget wat meer ruimte kreeg en zodoende gekozen voor de Pilot Sport 3 van Michelin. Andere kant, alle 5 de uitgekozen banden lijken mij prima opties om onder je Focus te leggen.
Harm, Het zijn allemaal fijne banden. Successtories en horrorverhalen zijn over elke band wel te vinden. Vertelde vanmiddag een collega van me dat ik wel gecharmeerd ben van Dunlop de laatste jaren. Toen vertelde hij me toch een ervaring met een Audi A6 die Dunlop's had waarvan gewoon het loopvlak losliet van de rest van de band. Ook een bizar verhaal hoor.
nou dat horrorverhaal was dus een productiefout in het carcas van de band. De auto waar ze op gingen trilde na het monteren van een setje nieuwe eagle 1 asymetrics. Na lang zoeken zijn de banden getest op een 'Hunter diagnostic tire balancer'. Daaruit bleek dus in alle banden een afwijking in het carcas te zitten (en best wel ernstig). Terug geweest bij de bandenboer, en nieuwe meegenomen. Die ook weer getest: weer fout. Uiteindelijk de hele voorraad getest: allemaal fout! De banden hadden verschillende productie datums en zelfs verschillende productiejaren. Uiteindelijk maar een setje Michelins gemonteerd (en getest natuurlijk ) En voor de discussie: Dunlop banden komen toch uit de fabriek van Goodyear http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunlop
En Goodyear had nooit klachten ontvangen waarop ze zelf op onderzoek uit gingen en de voorraad terug namen? Of de bandenboer die zelf maar geen Goodyears ging verkopen vanwege de klachten? Lijkt mij sterk!
Ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen. Als dat niet overtuigend genoeg voor je is, dan kan ik er ook niets aan doen Mijn vermoeden is dat er alleen in de productie van die exacte maat wat mis is gegaan. Lees het hier maar: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26729.msg827067.html#msg827067 Trouwens Michelin ken ik ook nog een goede: Mijn vaders auto kreeg nieuwe voorbanden. Echter na 2 weken waren ze weer volledig glad. Bleek dat ze de rubbermix voor formule1 banden hadden gebruikt (dat is althans het officiƫle antwoord van Michelin). Uiteraard onder garantie nieuwe gekregen.
Niemand de pirelli cinturato p7 aangeschaft volgens anwb komt als beste uit de test, nog beter dan de dunlop. Voor aanschaf van nieuwe sloffen wel even 't bekijken waard! http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/zomerbandentest-2010/zomerbanden2010_225.pdf
Het is maar net wat je 'beter' vindt. Grip op nat wegdek is de Dunlup beter. Geluid is de Pirelli iets beter. Komt er dus op neer dat iedereen voor zichzelf de criteria moet bepalen.
Moet er wel bij zeggen dat het verschil nihil is en denk dat de merken die hierboven staan weer gegeven niet veel van elkaar verschillen. Denk ook niet echt dat je het merkt,niet zoveel als bij motoren waar ze inmiddels net zoals de racerij met meerdere compounten werken op een band. mijn voorkeur zou wel naar een stillere band gaan.
Neem dan Kumho gaat lang meer door hardere compound. Heb er vanavond zelf net twee besteld voor mijn 18"