1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe auto kopen

Discussie in 'Prullenbak' gestart door FocusII, 13 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo,

    Ik heb op het moment een Ford Focus II uit 2008 met een 2.0 TDCI motor erin. Nou begint hij in de kosten wel aardig op te lopen. (MRB, Brandstof etc.) en zit ik een beetje te speuren naar leuke auto's die ook nog een beetje leuk sturen. Met het hele diesel gezeur in mn achterhoofd ben ik aan het kijken naar een benzine. (zijn tevens ook ong de helft goedkoper in MRB). En ik kom iedere keer maar weer uit op een ford.

    Nou wil ik wel graag een jongere ford (focus III bijv.) Maar met al dat econetic etc. weet ik nou niet echt wat ik moet kiezen. Zijn de benzine varianten goede auto's? rijden ze probleemloos? Of zouden jullie me een heel andere auto aanbevelen?

    Wie zou mij kunnen helpen?
     
  2. als je een benzine wil met wat vermogen dan heeft ford de beste papieren.
    de 1.6 van andere merken zijn kort gezegd slecht. Bedoel in 70.000km 4x ketting vervangen 3x inlaat reinigen en uiteindelijk nieuwe motor te zot voor woorden. Van thp, tfsi of ecoboost is de laatste wel de beste van de drie. althans van alle verhalen die ik heb gehoord heeft alleen de ecoboost het op zich goed voor elkaar. Dan bedoel ik voornamelijk vervuilde kleppen wat bekent probleem is geworden bij de hedendaagse motoren, goeie onderhoud en juiste olie scheelt al veel. Tevens keer op zijn staart trappen dat alles keer goed warm word helpt ook. Onder de 2500-3000rpm zal het zeker de kans op vervuiling groot zijn

    wil je hetzelfde vermogen dan is een 1.6ecoboost geen verkeerde keuze. hou je meer van de lagere brandstof dan moet je naar een 1.0 3cil kijken.
    beide perfecte motoren naar mijn mening, de 1.0 heeft wat kleine kinderziektes. persoonlijk zou ik wel de 6bak kiezen en niet de 100pk 5bak.

    wat betreft wat je nu hebt zul je nooit terug krijgen. wat je nu hebt is 3ton niet echt een probleem. de hedendagse motor van 2012 en later is de vraag of ze net zo lang mee zullen gaan.

    echter hier wordt laatste tijd over de kia ceed ook positief op gereageerd. hoe het motorisch is geen idee
     
  3. @trucker0werner Die vervuilde kleppen worden geen probleem ;). Ik zit met de huidige focus alweer op 310.000, en rijdt nog steeds als een tierelier (wel met her en der problemen) maar de 400.000 haalt ie prima. Ik zou em voor geen goud willen missen maar hij wordt me wel een beetje te duur langzamerhand. Ik rij ong. tussen de 30k en 40k per jaar, maar die wegenbelasting hakt er wel in.

    Dus zo'n 1.6 focus III zou wel ideaal zijn, t hoeft ook geen drag-car te zijn maar hij mag wel wat aan de vlottere kant zijn. Weet je ook ongeveer wat ik aan zo'n 1.6 focus III kwijt ben in aanschaf en vanaf welke kmstand ik em het beste kan laten staan?
     
  4. Ik heb mijn diesel weg gedaan voor de goedkoopste 1.0 3 cilinder die ik omdat moment kon vinden en lach me een breuk over wat die auto me kost om om de weg te houden.

    MRB is nog geen 50 euro, verzekering nog geen 30 euro. 1 op 15 gemiddeld op benzine.. Absoluut probleemloos tot nu toe en we hebben al weer 3 jaar inmiddels.

    Enige kosten die ik maak zijn optische dingen omdat ik dat leuk vindt maar dat hoef je natuurlijk niet doen. Betrouwbaar en goedkoper in een veilige C segment rijden die ook nog leuk stuurt dan kun je niet om de 1.0 3 cilinder focus heen.

    het zwakke punt wat je prima zelf in de gaten kan houden is het koelsysteem, daar is veel over te vinden maar het kost weinig omdat onder controle te houden.

    En ja: als je vanuit een 2.0 TDCI komt zou ik je inderdaad de 125 pk aanraden alhoewel ik wel kan leven met mijn 100 paardjes ...
     
  5. @jjonkie Van welk jaar is jouw focus? Zo'n 3 cilinder klinkt ook wel aantrekkelijk, wat zijn daar een beetje realistische kmstanden die gehaald worden?

    Ik ga dan waarschijnlijk wel voor de 125pk (toch net wat meer). Maar dat verschil ga ik zeker wel merken van 180pk @ 400nm :rock:
     
  6. Als je geen caravan oid hoeft te trekken zou ik de 1.0 125pk kiezen. Doet niet veel onder voor de 1.6. Vanaf bouwjaar 2011. Let op de km standen want zijn veel geleased.
     
  7. @TS FocusII:
    Je geeft aan dat de kosten voor MRB en brandstof beginnen op te lopen. Maar als je overstapt op benzine zullen de brandstofkosten alleen nog maar verder toenemen. En om nu alleen voor de lagere MRB een andere auto te gaan kopen?
    Je wilt nu andere auto gaan kopen om een paar tientjes per maand te gaan besparen. Ik weet niet of dat economisch de beste keus is: idd hogere MRB voor de diesel, maar wel goedkopere brandstof en een lager verbruik t.o.v. een benzine versie, afgezien nog van de extra afschrijving op een jongere auto. Én je weet nu wat je hebt...
    Als je huidige TDCI nog goed is en er voorlopig geen grote onkosten te verwachten zijn, is het wellicht de overweging waard om de hogere MRB voor lief te nemen en deze auto "op" te rijden. Je weet immers ook niet wat je aan kosten en reparaties gaat krijgen bij aanschaf van een andere auto.
    De extra afschrijving die je gaat krijgen bij een jongere auto zou je ook deels aan onderhoud van je huidige auto kunnen besteden.

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je gewoon graag een andere auto wilt. In dat geval gaat mijn bovenstaande verhaal natuurlijk niet op...;)

    Just my € 0.02...
     
    gerardTDCI en JelleL vinden dit leuk.
  8. Ik heb nog even wat rond gespeurd en kwam deze post tegen. (Zie topic hier) Het betreft een post over de zwakke punten van de ford focus. Nou maak ik mij zorgen om het puntje dat bij 240.000km de distributie riem vervangen moet worden. Iemand ervaring hiermee wat betreft de kosten? Want heb geen zin dat ik al na een jaar weer geld mag uitgeven aan een riem. (bij wijze van)

     
  9. ik ben het wel met flins eens.
    realiseer je ook dat je in de huidige markt maar weinig voor je diesel terug krijgt.
    je diesel zou zo maar nog 200K mee kunnen gaan, als je een 1.0 koopt met 150K op de teller vraag ik mij af of je die 200K er bij net zo makkelijk haalt.

    en wat bedoel je met diesel gezeur?
     
  10. Het gaat me vooral om hetgeen wat @jjonkie zegt. Het is niet zozeer dat ik em NU kwijt wil maar ben nu even aan het oriënteren.

    Wat betreft dat "diesel gezeur" bedoel ik er mee te zeggen dat het vroeg of laat alleen maar nog duurder wordt om een diesel te hebben. En ik zie mijzelf eerder dichterbij gaan werken dan nog verder weg.
     
  11. Het valt mij altijd op dat kilometers een vrij klein effect op de waarde van een auto heeft; kleiner dan de waarde die ik er aan hang. Nu is het bepalen van restwaardes ook mijn dagelijks werk, dus het heeft ook mijn interesse :)
    Ik kocht mijn Focus met 65k op de klok, inmiddels (ruim een jaar later) staat ie op 91k. Rij je 40k per jaar, dan heb je pas na 4 jaar die riem te pakken.

    De 1.6 zal net iets meer pit hebben, maar de 1.0 is ook fijn. Ik vermoed dat het verbruik op de snelweg niet veel verschilt.
     
  12. Bij 40k per jaar zou ik ook diesel blijven rijden. Roetfilter en egr netjes onderhouden en op een verjaardag niet over praten..... :schater:
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  13. bij minder km's is het altijd wel interessant om eens naar benzine te kijken maar reken dan ook eens uit wat het op de langere termijn kost. (de diesel is toch al bijna afgeschreven.

    ik denk eerder laat dan vroeg ;)
    het lijkt wel een soort hype, dieselschandaal en ineens zijn alle diesels taboe.
    en ik zie het zware vrachtverkeer echt nog niet hybride of elektrisch de weg op met een terrein gewicht van >50 Ton
     
  14. Gaat gebeuren, over 10 jaar staan er geen diesels auto's meer in de showroom.

    Dit roep ik al 3 jaar en wordt steeds minder vaak voor gek uitgemaakt.....
     
    bws723 vindt dit leuk.
  15. Precies vandaar dit probleem, zit nou echt in een dilemma. Maar goed nog tijd zat. Bedankt voor het moeilijker maken van de keuze.:P
     
  16. Niet zo moeilijk toch, 40k per jaar dus voorlopig nog even genieten van het koppel en lage verbruik.

    Indien je minder gaat rijden de diesel wegdrukken en een zuinige benzine of hybride kopen..

    Of elektrisch natuurlijk....
     
  17. ha , dat idee had ik ook en heb daarom 2 jaar terug ook de keuze gemaakt voor een benzine auto
     
  18. precies! dat laatste wat Jonkie zegt, dus de keus moet dan alleen maar makkelijker worden :D
     
  19. Ik rij momenteel zelf focus 3 1.6 tdci 115pk versie, maar juist om de maandelijkse kosten en hele dieseltaboe ben ik aan het kijken naar een 1.6 benzine.

    Ik rij gemiddeld 20/25k per jaar, maar puur om dieselban en geringe maandelijkse kostenverschil kijk ik naar benzine.
     
  20. Nou ben ik een beetje gaan rond kijken, en heb het e.e.a berekend op mijn persoonlijke situatie. Heb daarmee de theoretische verbruiken gepakt van de huidige Ford, De Focus III 1.6 tdci en een Focus III 1.0 ecoboost. Nou klopt het inderdaad dat ik met de benzine 1.0 ecoboost ietsje goedkoper uit ben dan met mijn huidige ford.

    Het theoretische verbruik van de Focus II 2.0 tdci is 5,6L/100km en die van de Focus III 1.6 tdci is 3,4L/100km, dus dat scheelt aanzienlijk. Namelijk €91,- in de maand. Dus ik denk dat er dan maar een andere diesel moet komen, die iets zuiniger is. Tevens heb ik met de 1.6 tdci ook wat meer power en trekkracht dan met de 1.0 ecoboost wat ook wel een pré is. Dus even uitkijken naar een een Focus III met 1.6 tdci.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina