1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Niet starten (alweer een topic hierover:-S)

Discussie in 'Electronica' gestart door Maarten23, 6 nov 2008.

  1. Hallo allemaal,

    Excuses voor het eventueel weer oprakelen van een probleem met betrekking tot het starten van de ford focus.

    Ik heb aandachtig elk forum/topic gelezen over slecht startende ford focussen maar geen enkel topic beschreef ook mijn probleem met starten.

    Ik heb reeds 4 weken een ford focus 1.6i 16v, h5, hatchback uit het jaar 2001. De focus is nog origineel qua interieur en exterieur.

    3 weken lang heb ik zonder problemen kunnen rijden/starten met de focus. De ingebouwde startonderbreker deed goed zijn werk en de codes klopten. Vanaf een week geleden krijg ik mijn auto niet tot nauwelijks gestart. Beschrijving:

    Ik stop sleutel in contact, draai door tot stand 2, alle deskboardlampjes beginnen te gloeien(check-up) en gaan zoals het hoort weer uit, lampje van startonderbreker brand even onafgebroken maar gaat uit binnen 15 sec en betekent dat de code van de sleutel geaccepteerd is, op dit moment draai ik de sleutel door om de motor te starten maar er gebeurd niks. Door dit regelmatig te herhalen lukt het mij uiteindelijk om de auto te starten. Voorheen heeft de auto bij droog/nat/winderig/vochtig/koud weer geen problemen gegeven.

    De accu is doorgemeten en hier zijn geen problemen mee, dynamo werkt ook na behoren aangezien ik op contact al mijn electronische apparatuur minstens een uur kan laten functioneren zonder uitval. Ik heb geen schommelingen in stroom door bijvoorbeeld het flikkeren van verlichting.

    Welke mogelijke oorzaken kunnen dit veroorzaken?

    Zelf dacht ik aan een defecte contactslot sensor, los contact binnen in het contactslot, slijtage van de autosleutel.

    Alvast heel erg bedankt, linkje om te kijken wie ik ben etc: http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=7262
     
  2. Het kan ook zijn dat het relais dat op de startmotor zit niet goed meer werkt. Ik heb dit in het verleden wel vaker meegemaakt. Dat relais is te vergelijken met een sterke elektromagneet die het rondsel (tandwiel) van de startmotor in laat grijpen in het vliegwiel en tegelijkertijd twee kontakten met elkaar verbind die de startmotor laten draaien. Als er oxidatie op die twee kontakten zit grijpt het rondsel wel in (je hoort de startmotor klikken) maar draait hij niet rond. Als je het dan een aantal keren probeert kan het zijn dat hij ineens wel een keer kontakt maakt waardoor hij het (tijdelijk) weer doet. Ik zou ook de bedrading van de startmotor ook eens controleren op oxidatie. Een defecte accu kan je ook vrij eenvoudig meten. tijdens het starten mag de spanning niet beneden de 9volt komen (ik heb vaak meegemaakt dat het toch de accu was die gewoon niet voldoende capaciteit meer bleek te hebben) :wink:
     
  3. Hee in ieder geval al bedankt voor je snelle reactie ik zal er naar gaan kijken. Andere ideeen zijn zeer zeker welkom. Het viel mij trouwens ook op dat als de sleutel in contact zit en op stand 2 staat ik bij een minimale beweging aan de sleutel (op en neerwaarts) een verlies van stroom heb m.b.t. de dashboard check-up lampjes. Kan dan een hapering van electronica binnen in het contactslot ook reden zijn van het niet starten? Door bijvoorbeeld het electrisch impuls van contact niet door te sturen naar de startmotor?? :?

    mvg,

    Maarten
     
  4. hallo allemaal,

    Gister eens een goede check gedaan van mijn auto en navraag gedaan bij diverse monteurs(kenissen). Mijn probleem kan 3 verschillende oorzaken hebben.
    1. Het contactslot is kapot. Reparatie zal bestaan uit het nieuw inbouwen van een contactslot. Kosten minimaal 370 euro.
    2. Het plaatje binnen het contactslot waarachter zich de electronica plaatsvind is gebroken waardoor er een stoornis optreed tijdens het starten. Repareren d.m.v nieuw plaatje, kosten maximaal 50 euro.
    3. De sleutels zijn versleten waardoor er geen goed contact plaatsvindt tussen sleutel en de contactstanden. Reparatie, nieuwe sleutels goedkoopste oplossing.

    Woensdag gaat mijn auto naar de ford dealer en in de loop van deze week zullen jullie horen wat het was en hoe het is opgelost en belangrijk: hoeveel het mij gekost heeft. Als ik na woensdag niet meer online kom betekent dit dat het zo ontzettend duur was dat ik mijn laptop erbij heb moeten verkopen. :D

    groeten
     
  5. Hallo allemaal,

    Mijn auto is weer gemaakt. :) Vrijdag naar de garage geweest en 30 minuten later weer buiten. Het electronische printplaatje binnenin het contactslot maakte geen fatsoenlijk contact meer met de sleutel waardoor contactstanden werden overgeslagen. Na het vervangen van dit printplaatje start mijn auto weer perfect. Kosten totaal: 40euro. Zelfs gematst met de prijs.

    In ieder geval bedankt voor het beantwoorden/reageren op mijn vraag en ik zal actief blijven in dit forum.
     
  6. Hartstikke mooi dat het opgelost is! En gelukkig vielen de kosten ook nog mee :D


    Ken je dit topic en dit formulier al? ;-)

    :whistle:
     
  7. Ik zal ook lid worden van de club. :) goede gastvrijheid hier. Ik zal het geld overmaken. :)

    ps. fotos moeten ook nog komen van de auto. Ik zeg het maar eerlijk: ik ben lui. Daarom staan ze er nog niet op. :lol: :oops:
     
  8. :thumbs: SUPER! :D

    De foto's, ach... beter laat dan nooit toch ;-)
     
  9. niet starten

    hee maarten ik heb een focus wagon uit 2004 die af en toe het euvel heeft dat ie niet wil starten terwijl de accu en de rest goed is je hoort de start motor klikken maar voor de rest niks .maar geef ik een tik op het stuur dan start hij gelijk en blijft het dan ook weer een tijdje goed doen zou ik hetzelde probleem hebben als jij of zou het de start motor kunnen zijn
     

Deel Deze Pagina