Niet meer schakelen, alleen als motor uit is

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Rosanne, Jun 24, 2018.

  1. Hallo!

    Ik dacht vanmorgen even boodschappen te doen en ineens wil hij bijna niet meer uit de versnelling. (wou van zn 3 naar zn 4)
    Ik heb hem toch uit de versnelling in zn vrij gekregen en hem aan de kant gezet. Paar keer het koppelingspedaal ingetrapt. maar niet meer in de versnelling te krijgen. Auto begon ook wat te wiebelen als ik hem tegen de versnelling aan drukte..

    Ik rijd 800 km per week en ik heb niks raars gemerkt. De sleepwagen meneer kwam er achter dat je hem als de motor uit staat wel in de versnelling kan zetten. Zo hebben we hem de takelwagen op gereden.

    Het gaat om een FORD FOCUS III Saloon 1.6 TDCi - 1560ccm 115pk bj. 2011

    Hij staat nu bij de berger en word morgen naar een Broekhuis garage gebracht.
    Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Ik moet morgen de garage bellen. Mochten ze beginnen over volledige bak vervangen of andere dramatische oplossingen.. Kan ik me daar vast op voorbereiden..
    Voor mijn gevoel rijd hij als altijd. Ik heb hem afgelopen september gekocht en er nu 30.000km mee gereden.
    Vandaag was niet anders dan een andere dag.. Hij staat nu op 140.000km
    Ik hoop dat het iets electronisch is.. omdat hij met de motor uit wel gewoon schakelt..

    Ik ben zooo blij met deze auto.. Mn eerste echte eigen auto.. Hoop dat het meevalt..

    Ik hoop dat jullie wat iedeen hebben hierover.

    Groetjes Rosanne
     
  2. Lijkt er sterk op dat de koppeling niet goed werkt. Lekkage in één van de koppelingscilinders of lucht in het systeem zou goed kunnen.
     
  3. Ik verdenk ook de koppeling /bediening van de koppeling hoe voelde de koppeling aan ?

    Als de koppeling niet werkt,ontkoppeld, dan wordt de verbinding motor versnellingsbak niet onderbroken en blijven de tandwielen draaien en krijg je dus niet geschakeld, zeker niet vanuit stilstand. Rijdend zij misschien nog enigzins lukken als je de juiste toerentallen kunt vinden
     
  4. Ga er inderdaad maar vanuit dat het probleem in de (bediening van) de koppeling zit. Dit is een probleem dat wel vaker voorkomt bij de vroege Focus 3 1.6 TDCI modellen.

    Wanneer de versnellingsbak er onder vandaan moet voor de reparatie zou ik persoonlijk meteen de complete koppeling inclusief drukgroep laten vervangen.
     
  5. Tja hij voelde precies hetzelfde als de afgelopen 30.000km... Maarja ik weet niet wat "normaal" is. ook geen rare geluiden of andere vreemde dingen. ik wilde schakelen en bij het er uit halen had ik het meteen door.. ging zwaar.. Dus voorzichtig naar zn 4 maar dat ging al niet.. Het lijkt dus of staat hij in zn vrij.. maar in werkelijkheid staat hij dat niet.. totdat je hem met motor uit (als niks draait) hem in een andere versnelling zet...
    Dank voor jullie antwoorden! Ik ben ergens wel een beetje opgelucht dat het jullie een soort van bekend voorkomt.. Nogmaals dank!

    Groetjes Rosanne
     
  6. De koppeling ontkoppelt dus niet goed, wat jij beschrijft is net als schakelen zonder de koppeling te gebruiken.
    Hou er wel rekening dat waarschijnlijk de versnellingsbak er onder vandaan moet en dat zal dus niet de goedkoopste reparatie zijn ben ik bang. Als ze de koppeling ook willen vervangen zorg dan dat ze ook de drukgroep en het vliegwiel meenemen.
     

Share This Page