Niek's Ford Focus ST - Bluefin stage 3+, vermogenstest euro98 vs euro98+E85

Discussion in 'Mijn Focus' started by Vlugge Jaapie, Dec 18, 2011.

  1. #81 Vlugge Jaapie, Nov 17, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 17, 2012
    Uhmmm,

    Daar kijk ik toch heel anders tegen aan. In de een en twee doorgaan in de toeren tot 7100 lijkt me vrij nutteloos en is volgens mij niet de beste manier. Waarom?

    Als je schakelt tijdens een sprint hoog in de toeren zak je ongeveer 1250 toeren terug. Dat betekend, uitgaande van mijn uitdraai dat je doortrekt tot laten we zeggen 7000 toeren (200 pk) en terug valt naar 5750 toeren (240 pk) En relatief heel weinig NM koppel. Je gebruikt dus maximaal 240 pk wat minder word.
    Op het moment dat je schakelt bij 5750 toeren en terug komt bij 4500 toeren maak je gebruik van je sterkste deel in het vermogen. In dit geval altijd 250+ pk. Dit moet je gewoon elke versnelling herhalen ook in de drie vier vijf en evt zes. Als je dan ook nog een hoog kopel kan behouden in dat toerengebied heb je helemaal een beest.

    Om nog maar eens terug te komen op de kromme van Solo, die kan prima schakelen bij 6250 toeren (265 pk) en valt terug naar 5000 toeren (265 pk) heerlijk toch. En als hij dan een keer bij 6400 toeren schakelt maakt het eigenlijk geen reet uit. Op papier heeft hij slechts 6 pk meer dan mijn auto. In de praktijk als je een sprint zou doen tegen elkaar heeft hij vrijwel constant 15 pk meer. En alssie nou ietsje te lang door trekt maakt het nieteens veel uit. Hij is aanzienlijk sneller believe me!
    Dit is nou precies wat ik wil gaan bereiken. :cheer:

    Het maximum aan koppel ligt in het lager toeren gebied 2500 - 4500 toeren. Dit zorgt voor extra trekkracht onderin. Als je aan het 'sporten' bent kom je hier nieteens als het goed is, puur omdat je dan te weinig pk voor hande hebt om echt snel te zijn. Voor een tussensprintje kan het leuk zijn alleen is het beter voor je auto om dan ff terug te schakelen....;)
    Een hoger koppel hoog in de toeren zorgt uiteraard ook voor meer trekkracht.
     
  2. Dat scheelt idd ongeveer 10% op je normale verbuik. Natuurlijk zal het helpen om dat niet te gebruiken.

    Probeer, als je rustig aan rijdt maar eens wat minder ga te geven laag in de toeren. Dat scheelt echt veel. Ik vind het zo nu en dan heerlijk om 60%-70% van het vermogen onderin aan te spreken en dan bij 2500 toeren op te schakelen. Dan zuiptie als een ketter. Probeer je eens aan te leren (als je dat niet al doet) om 20% aanspreken onderin, scheelt je liters per tank.
     
  3. Gewoon heerlijk rustig op t koppel rijden, af en toe een versnelling overslaan...
     
  4. Dat is echt zalig....:mrgreen:
     
  5. i.v.m. optrekken tot +/- 7.150 t/min in 1ste & 2de (niet in 3de, enz)
    bedoel ik ook enkel en alleen in ORIGINELE mapping

    Indien je dit bij :dreamscience: zou doen is dit inderdaad zéér nadelig.

    En dat in alle versnellingen.

    Met DS kan je beter zo snel mogelijk naar 2de gaan én dan pas snel beginnen acceleren.

    Dan krijg je het vermogen ook beter "op de baan".

    Met DS heb je ook een "turbogat" na 5.000 t/min
     
  6. Naja, ik blijf het een vreemde kijk op het verhaal vinden. Ook met een standaard map lijkt me eerder schakelen een beter idee. Hoewel een standaard ST zijn vermogen wel lang vlak houd.
    En hoe zie het dan voor je in de drie als je schakelt en terugvalt van 7150 naar 5900 toeren? Meteen weer schakelen? Ik zie daar de logica niet van in, je probeert toch gebruik te maken van het sterktse punt van het toerengebied van de motor? Dit ligt in elke versnelling op dezelfde plaats.

    En het verhaal dat je zo snel mogelijk naar de twee wil gaan met dreamscience klinkt me ook niet logisch in de oren. Schakelen moet je toch dus daar win je al niks mee. Hoog in de toeren accelereer je sneller dan laag in de toeren dus geldt in mijn ogen weer hetzelfde verhaal. De toeren doorlopen en schakelen op het moment dat je net na het meest ideale deel van je pk/nm zit, zodat je weer terugvalt vlak voor of in een gunstiger deel dan wat je gaat krijgen dan wanneer je nog verder door trekt.
    Misschien ligt het aan mij maar ik kan je denkwijze niet helemaal volgen :lol:
     
  7. Max vermogen van de ST komt veel eerder dan 6000 toeren zonder al teveel mods. Dan is schakelen ver over z'n max vermogen heen verre van ideaal.
    Vraag me ook af of een standaard ST wel 7200 toeren haalt in z'n 1 en 2.

    Ieder z'n ding, maar met een ST zou ik bij 6000 toeren schakelen max. Tenzij veel hardware mods, dan ligt de powerband wat anders.
     
  8. Met DS heb ik met de mapping DSCI bij 3500 t/min 475nm ;)

    in 1ste is dat héél veel koppel voor een st om direct op de baan te krijgen zonder spinning, enz ;)

    je dient het gaspedaal dan ook goed te doseren.
    In 2de, enz kan je wél volgas geven :)
    daarom bedoel ik dat ik liever niet te laat naar 2de ga, want ik heb het maxkoppel toch al op 3500t/min

    dus zoals hier staat:
    opschakelen na max nm
     
  9. #89 Joa, Nov 19, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 19, 2012
    Schakelmomenten kan je anders ook gewoon berekenen hoor. Enige dat je nodig hebt, is de koppelcurve en de gear ratio's. Op basis daarvan koppel aan de wielen berekenen voor elke versnelling en dan kijken wanneer je best schakelt.

    Voor een standaard ST lijkt het me ook beter iets langer door te gaan in 1 en 2 doordat het max vermogen pas bij 6000 toeren ongeveer vrijkomt en je sterker terugvalt in de toeren bij het opschakelen dan bij de andere versnellingen. 7200 is misschien wel teveel, maar je zou dit wel redelijk goed kunnen berekenen.

    //edit: Jaapie, ik heb je koppelgegevens en de ST gear ratio's eens in mijn excel gestoken (heb ik vroeger es gemaakt voor mijn auto) en van 1 naar 2 ga je best op 6800rpm. Voor de rest schakel je best bij 5700 à 5800rpm.
     
  10. Ok gaaf om te weten. :rock:
    Waar zit hem dat dan precies in dat je in een een later moet schakelen? Val je dan verder terug in de toeren dan in andere versnellingen ofzo?
    Interessant om te weten!
     
  11. Ja inderdaad, je valt verder terug in de toeren van 1 naar 2, waardoor het beter is langer door te gaan in 1. De andere versnellingen liggen dichter bij elkaar waardoor het beter is vroeger te schakelen.
    Ik heb die excel vroeger eens gemaakt omdat ik het wel interessant vond om weten voor mijn auto. Kost niet veel moeite om de gegevens ff aan te passen :)
     
  12. Zoals ik al eerder vertelde is er een week of 3 geleden iemand geweest om zo vriendelijk geweest om zijn portier iets te fanatiek open te zwaaien tegen mijn auto. Gevolg: een deuk in de rechter portier 2 kleine krasjes in die deuk en een stukje lak van de stootlijst af. :angry:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    A.s. dinsdag gaat de auto naar een schade herstel bedrijf en wordt het weer strak gemaakt. Gelukkig ben ik goed verzekerd maar beter wordt je er nooit van natuurlijk.
    Bij aankoop van de ST was de enige beschadiging een krasje op de bumper. Op de een of andere manier is er ook nog wat schade ontstaan aan de lip onder de bumper, je zou zeggen dat die ontstaat door drempels maar ik kan me niet heugen dat ik er een geraakt heb. Toch zit daar ook nog een plekje.
    Ik heb kunnen regelen dat voor een kleine bijbetaling deze schade ook netjes gemaakt wordt. :dance:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die laatste blijf ik vreemd vinden, misschien een keer wat geraakt tijdens het rijden...

    Maar goed gelukkig wordt het allemaal gemaakt en is volgende week de auto weer helemaal strak!.......Voor zolang het duurt op deze parkeerplaats...:badgrin:

    [​IMG]
     
  13. Lelijk deukje,mooi balen.
    Maar straks staat ie er weer nieuw bij!
     
  14. De meeste :st: hebben dat op de onderlip.
     
  15. Vervelende schades. Straks heb je weer een strakke :st: :cool:
     
  16. Er is weer wat nieuws te melden over de Focus.

    Morgen wordt de schade aan de portier en de lip gemaakt. En vanavond ga ik naar John (Grey Ears) om heldere Xenon koplampunits op te halen. Dan is de Xenon verlichting helemaal af. Sproei-instalatie is niet verplicht dus dat laat ik voor wat het is. Lenzen in de koplamp opzich ook niet maar ik vind het een stuk mooier, en het schijnt nog in lichtopbrengst te schelen ook. Ik ben benieuwd! :cheer:

    Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen.
     
  17. Succes met inbouwen!
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nice 2 meet you ;)
     
  18. Kijk aan dat zijn ze idd :cheer:
    Binnenkort ff erin knutselen...Proefritje met de Grey Ears mobiel deel 1 (tot 4500toeren) was leuk...deel 2 moeten we maar een andere keer doen John. ;)

    Tof je eens in levende lijven gezien en gesproken te hebben.
     
  19. De auto is weer terug van het schadeherstel bedrijf. Het ziet er zo op het eerste oog netjes uit...:cheer: Ik heb het nog niet in het licht kunnen bekijken maar het zal wel goed zitten. Het wassen wat ze hebben geprobeerd iets minder geslaagd, dat lijkt meer op uitsmeren. Maar goed als dat het ergste is...Heb ik dit weekend weer wat te doen. ;)

    Afspraak voor de eerste grote beurt is gemaakt voor a.s. vrijdag. Dan kan hij daarna goed voorbereid naar Fasttech gaan! Ik ben benieuwd hoe hij er vanaf gaat komen.

    Verder heb ik sinds gisteren (plotseling) wat meer last gekregen van een slippende koppeling. Super balen natuurlijk, zeker met de nieuwe tuning in het vooruitzicht aangezien ik het met de standaard koppeling wilde gaan proberen.
    Dat risico ga ik nu niet meer nemen. Ik heb namelijk echt geen zin in gedonder, het moet gewoon goed worden.
    Na wat overleg met Fasttech heb ik besloten om voor een Sachs koppeling te kiezen. :mrgreen:
     

Share This Page