focus rijdt nog beter dan dat ik um kocht, immers was bij 175000 km (toen kocht ik um) ook alweer het beste van de schokkers af voor de standkachel hebben we idd genoeg tijd, maar kan ook in de zomer handig zijn om de motor sneller op te laten warmen foto's zijn nu aan het uppen
het is een Webasto Thermo Top V met Focus ervaring, oftewel, de "oude" standkachel van Lars de standkachel bleek wel wat opstartprobleempjes te hebben, lars kan daar wel meer over vertellen denk ik. gisteravond dus maar de kachel gedemonteerd de rest van de onderdelen: Slangen, Isolatie, kabels etc.... onderdelen van de pyrotechnische gedeelte van de kachel: je ziet hier een gloeiplugje, verstuivertje, brandstofleidingkje met solenoidvalve voor modulatie en een dieselverwarmer de diesel wordt eerst verwarmd voordat het wordt ingespoten het huis van de ontsteking en inspuiting, ook wel de "brander" genaamd. het moge duidelijk zijn waarom die koud slecht ontbrande.... een stukje kool de brander schoongemaakt en weer in elkaar gezet de verbrandingskamer: ziet er gewoon goed uit, dus niets aan doen de brander weer op de ventilator/electronica unit geplaatst...... .... om de verbrandingskamer over de brander heen te plaatsen het aansluiten van de interne bedrading netjes de kunstoffen behuizing weer teruggeplaatst seals van de wateraansluitingen: zien er ook gewoon goed uit, dus laten we ook zitten uitlaatje weer netjes ingepakt in warmtewerende isolatie en het waterpompje weer gemonteerd de troep die uit de brander kwam....
dit gaat mijn pet te boven, maar jij weet (zoals gewoonlijk) ook hier wel weer raad mee blijft een gave update en succes met inbouwen Michael
Top Michael, ben benieuwd of hij het wel doet in de zomer. De originele van Ford niet, de Webasto die wij hebben gehad in de Zafira kon ook de airco aansturen, die werkte dus wel in de zomer om voor te koelen (en in de winter verwarmen). Denk alleen dat het in de zomer geen meerwaarde heeft als je auto goed werkt. Is ie sowieso wel snel warm. En euh qua brandstof heeft het in de zomer denk ik geen meerwaarde om hem voor te verwarmen, in de winter alleen als je een lange afstand gaat rijden, qua comfort werkt het best in de winter. Krabben is voor watjes toch Heb jij geen bijverwarming die je kan ombouwen naar standkachel?
lol, de originele bijverwarming van dieselfocussen wil je niet ombouwen naar standkachel dat zijn slechts 2 gloeibougies in een stukje waterslang dit is een modulaire kachel, dat wil zeggen: draait op vol vermogen tot het water 80 graden is, en gaat daarna op halve kracht naar 85 graden en gaat dan uit dit apparaatje heeft een thermisch vermogen van 5 kw dus verwarmen gaat snel
Da's mooi, maar in de zomer heb je er weinig aan denk ik In de winter des te meer, al kan het best een minuut of 20 duren voordat alles goed ontdooit is.
Leuk al die foto's van de losse onderdelen! Ik heb zelf het lef niet ze er uit te halen, dus ben blij dat jij het doet Die standkachel is ook erg lekker voor in de winter, ik ken het fenomeen uit de vrachtwagens. Lekker in een warme auto stappen
het is ook een optie meer voor in de winter afgelopen winter moest ik gewoon 20km rijden voordat het een beetje behaaglijk was binnen. en dat het 20 minuten duurt voordat het binnen lekker warm is, er zit in het interieur een klokje die ik in kan stellen, en denk persoonlijk dat de kachel maar 10 minuten nodig heeft dit omdat ik de climate control mee laat inschakelen
tja, de brander is gewoon los te bestellen. maarja: dit vind ik A: leuker en B: bespaar er centjes mee die ik weer in andere updates kan stoppen
Dan is deze kachel knap sterker, of je auto knap kleiner dan de onze Bij ons ging de climate control etc ook gewoon aan, de fan moet wel draaien natuurlijk. Wat ik merkte is dat de webasto eerst zichzelf en het water opwarmt voordat ie met het interieur begint. De nieuwere kunnen het idd binnen 10min, maar goed je zal het zien met -5 a -10 he Klokje hadden we, maar nooit gebruikt, ab is veel handiger Wellicht zelf te maken?
Puik werk... Goed gedaan... Mooie foto's.. Maar nu even zonder dollen... Netjes gedaan... Heb toch een vraagje: Ik weet niet precies hoe een standkachel werkt, weet wel wat hij doet. Maar trekt dit niet je accu op den duur helemaal leeg? En ik hoop niet dat het gebeurd, maar is dit niet brandgevaarlijk?
tja, bij lang gebruik zal die je accu wel leegtrekken op vollast verbruikt ie 34 watt aan stroom volgens de specs. maar je kan de standkachel gerust een halfuur laten draaien, en daarbij heb ik ook nog een diesel accu die flink zwaar is brandgevaarlijk is het pas als je het fout monteerd, uiteraard wordt het uitlaatje en dempertje netjes geisoleerd
Zoozoo dat is een lekker updatje voor in de winter!! Ben nu al jaloers Ps heb je trouwens me pb ontvangen ?