Murphy

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Peter, 22 jun 2009.

  1. Vlak voor de vakantie de auto motorisch een grote beurt laten geven.
    Daarnaast de remschijven en remblokken laten vernieuwen, alsmede de airco een grote onderhoudsbeurt.

    Terugkomend vanuit Zuid_Frankrijk besloten om bij Mulhouse/Freiburg de grens over te gaan om zo via de Duitse Autobanen de weg naar huis te vervolgen.

    Dat was echter maar van korte duur.

    Op de linkerbaan lekker vlot doorrijden (160-165) merkte ik ineens (met nog 600 km te gaan) dat het vermogen helemaal wegviel.
    "Krijg nou de sch..t"

    Auto snel op de vluchtstrook gedirigeerd, motor oververhit.
    Teletuby_jasjes aan, pechhulp bellen.
    Auto op ambulance gezet naar een werkstatt met de toepasselijke naam Schindler (in het plaatsje Achern - Fautenbach).
    Hotelletje geboekt en de andere dag informeren naar de schade.

    Zelf dacht ik dat ik al mn koelvloeistof kwijt was, dmv gebroken slang, of dat thermostaat niet meer goed zou werken (motor oververhit)
    Echter Heinrich Schindler was een andere mening gedaan: Koppakking er uit en of ik eventueel bereid was 1100 euro op te hoesten, maar dan moest alles meezitten.
    Kreeg het gevoel in een parodie van een film (Schindler's List) mee te spelen.
    Heb nog speciaal gevraagd of er nog zichtbare scheurtjes in de behuizing te zien waren.
    Het antwoord: Het motormanagement heeft z'n werk goed gedaan, je bent niet verder gereden. De kans is zeer gering op scheuring, echter zonder af te persen kan ik niets garanderen.

    Concreet: Heb de reis vervolgd in een huurauto en mn eigen auto gaat hopelijk deze week op transport.
    Vraag mij alleen af wat deze grap weer gaat kosten
     
  2. Hoi Peter,

    Dat is zwaar klote man voor je, maar ik heb deze grap 2x meegemaakt.
    1e keer in een BMW 530 diesel deze was verschrikkelijk duur uitgekomen namelijk 3440 euries en de 2e keer net een maand voor de vakantie in een peugeot 306 1.9 diesel break en dit koste me 1900 euro. de BMW werd door BMW dealer gedaan dat was ook heel erg DOM geweest had een BOVAG bedrijf dit laten doen was het veeeeel goedkoper geweest maar jaaa, de peugeot heb ik bij een universele garage laten maken.

    Beide gevallen kompleet de kop laten vlakken voor de zekerheid en hele rateplan kwas distributie set en koelvloeistof enzovoorts.

    Ik wens je veeeeeeel suc6 maaaar vraag eerst in de omgeving aan diverse Bovag bedrijven zijn veel goedkoper dan dealer.
     
  3. Na ja, hij gaat zeer zeker niet naar een Ford Dealer.
    Wanneer ik dan de auto ophaal begrijp ik zelden hun gesproken woord.

    "We hebben d'r nagekeken" of
    "We hebben d'r naar gekeken"

    Affijn we gaan nog effe lekker shoppen naar een betrouwbare monteur. Thnx
     
  4. Update:

    Na 2 weken eindelijk de auto weer binnen de landsgrenzen en bij Frans Wolters in Enter laten afleveren.

    Na een inspectie van de monteur blijkt dat de koppakking en alles in tact is, maar dat de thermostaat en de waterpomp zijn gaan hemelen. Dat was de oorzaak van alles.

    De distributie en spanrollers zijn 25K geleden vervangen.
    Heb nu overlegd dat bij twijfel deze vernieuwd kunnen worden en anders maar dezelfde gebruiken.

    Kortom: De kosten zullen beduidend lager uitvallen dan ze in duitsland (Schindler) hadden gecalculeerd.
     
  5. Mooi! Maar dat houdt in dat de waterpomp niet is vervangen bij de distributieriem? Dat is dan erg slecht, want dat had je probleem in D kunnen voorkomen! En als je koelvloeistof op je distri of multieriem is gekomen dan kun je die nu ook vervangen. Kortom bij de distributieriem hoort de waterpomp. Bij een dealer of andere garage laten doen? Dan zou ik er flink over beginnen...

    Thermostaatje kost je 25 euro.
     
  6. De wagon is een ex-leasebak.
    Ik heb wel de volledige uitdraai gekregen van alle reparaties die zijn verricht, echter in dit geval is er niets te verhalen.
    Het is geen verplichting om bij een nieuwe distributie ook meteen de waterpomp te vervangen. Dat gebeurd preventief.
    Deze leasemaatschappij heeft schijnbaar een andere visie op deze zaken.

    Voor nog geen 350,- rij ik weer rond met nieuwe originele onderdelen.
    De waterpomp was 104,-
    Thermostaat 17,-
    Koelvloeistof 24,-
    Arbeidsuurloon 139,-

    Dan denk ik dat ik bij Frans Wolters in Enter een goede garage heb gevonden.
     

Deel Deze Pagina