1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoringen: Tellerunit, ECU gereviseerd en accu vervangen

Discussie in 'Electronica' gestart door Thomas van Dijk, 9 feb 2024.

  1. Ik ben een bezitter van een Ford C-max 1.8 uit 2009, kenteken 27-khz-1.

    Klein beetje historie:
    Begin 2023 kreeg ik problemen met de respons van het gaspedaal (intrappen van het pedaal zorgde af en toe niet voor toerental verhoging van de motor) gecombineerd met diverse motorstoringen. Destijds eerst het gasklephuis vervangen nadat schoonmaken van de originele geen uitkomst bood. Uiteindelijk werd duidelijk dat het welbekende tellerunit verhaal ook bij mij van toepassing was en is zowel de tellerunit als de ECU door ACTronics gereviseerd (had ik maar eerder dit forum ontdekt zodat ik de kosten van het gasklephuis uit had kunnen sparen :-). Daarna storingsvrij verder kunnen rijden tot begin januari 2024. Begin 2024 gaf de auto een melding op de tellerunit als 'Storing servobesturing' gecombineerd met het bijbehorende storingmeldinggeluid. Om die reden de auto uitgelezen en daarbij de volgende code's geconstateerd:

    OBDII
    U1900 Communication Bus Fault

    Engine Control Unit
    P0571 Cruise control brake switch A
    P2121 Throttle position or Accelarator pedal position sensor/switch D
    U1900 Communication Bus Fault

    Gezien de bekende ellende met de tellerunits contact gezocht (via mijn garage) met ACTronics en is de tellerunit onder garantie geretourneerd (ECU overigens niet). Feedback vanuit ACtronics was dat men geen fout had kunnen constateren maar hem voor de zekerheid toch alsnog gereviseerd hadden. Bijzonder was mijn eerste gedachte maar goed de storing was opgelost en de auto functioneerde weer als vanouds. Voor de zekerheid ook direct maar even diverse massapunten bekeken en schoongemaakt (bijvoorbeeld onder de accu). Alles leek opgelost......

    Helaas kreeg ik vorige week (ongeveer een maand later dus) wederom de melding van de Storing servobesturing. Daarnaast geeft hij nu ook af en toe de melding op de tellerunit van een algemene motorstoring. Mogelijk was de constatering van ACTronics dus toch correct en zit er elders een error..... Uitlezen geeft dezelfde meldingen als begin januari echter met een aantal extra meldingen:

    OBDII
    U0073 Control module
    U1900 Communication Bus Fault

    Engine Control Unit
    P0231 Fuel Pomp relay
    P0571 Cruise control brake switch A
    P2121 Throttle position or Accelarator pedal position sensor/switch D
    U0073 Control module
    U1900 Communication Bus Fault

    Daarnaast vallen de tellers af en toe uit, doet de stuurbekrachtiging af en toe niets (2x gebeurt, te verhelpen door opnieuw te starten) en weigert de cruise control af en toe in te schakelen (deze verschijnselen heeft hij in het verleden niet eerder laten zien). Afgelopen maandag een nieuwe accu geplaatst om ook dat uit te sluiten maar helaas geen oplossing (gemeten spanning onder belasting zat op het randje en accu was bijna 5 jaar oud). Op bovenstaande na is de auto prima rijdbaar en merk ik er qua prestaties helemaal niets aan.

    Gezien de leeftijd en kilometerstand wil ik er geen fortuin meer aan verspijkeren maar uiteraard wel graag de oorzaak van dit euvel verhelpen zodat ik nog een paar jaar plezier kan hebben van mijn Ford. Ik heb gisteravond of goed geluk de nodige stekkerverbindingen en kabelbomen (zowel in de auto als in de motorruimte) nagelopen (goed bekeken en beetje bewogen om te kijken of ik ergens iets vreemds kon ontdekken maar helaas.

    Heeft iemand een idee waar ik nog zou kunnen zoeken om deze melding de kop in te kunnen drukken?

    Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Dat klinkt toch echt als een ipc issue maar aangezien die al twee keer is nagekeken en blijkbaar gesoldeerd zou het dat niet moeten zijn. Toch vind ik het opvallend dat ze de tweede keer nog een keer gereviseerd hebben. Ik zou de ipc zelf toch nog eens nakijken of wel alle soldering is gedaan voor zover dat zichtbaar is.
     
  3. Oke bedankt voor de tip. Ik kwam erachter dat ik nog iets vergeten te melden was: net voordat de storingslampjes en geluidjes oppoppen, hoor je een kort piepje vanuit de kofferruimte. Ik heb inmiddels vastgesteld dat dit piepje uit de speaker komt die rechtsachter in de koffer zit en normaal gebruikt wordt voor de parkeersensoren. Kan dit nog een ander licht op de zaak werpen?

    Aangezien deze klok inmiddels 2 keer bij ACtronics is geweest, zit ik eraan te denken om hem te vervangen voor een exemplaar van de sloop. Dit om uit te sluiten dat het niet om iets anders gaat. Kun je die klokken zonder inleren uitwisselen? En waar moet je verder op letten qua type? Moet uit een 1.8 benzine komen van hetzelfde jaar? Of zijn er zelfs nog binnen dat jaar nog verschillende types?

    Of iemand toevallig een exemplaar liggen?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Weet niet zeker of je zomaar de teller kan wisselen of niet maar ik dacht van wel. Als je pdc piept zou het ook een vochtissue kunnen zijn. Controleer of er geen water in je kofferbak ligt of de matten vochtig zijn.
     
  5. Het was wel iets vochtig rondom die parkeersensormodule die achterin de koffer zit, staat hier en daar wat vocht maar niet zeiknat qua matten etc. Maar vanwaar die opmerking? Maakt dat een ander onderdeel verdacht?
     
  6. Een storing door vocht waar ook in een auto kan de meest vreemde uitwerking hebben ook een verroeste trekhaak aansluiting kan vreemde dingen doen
     
  7. Update: stuurbekrachtiging doet niets meer (komt ook niet meer terug naar het herstarten) en valt soms uit na de eerste keer starten. Daarna loopt hij wel weer normaal.....

    Ik ga de kofferruimte eens onderzoeken en de trekhaak nakijken.....
     
  8. Vooral de stekker aansluiting vande rekbaar ook intern even goed nakijken
     
  9. Geen water in de reservewielkuip en niets aan de trekhaakbedrading kunnen vinden.

    Ga proberen de tellerunit te vervangen. Op mijn unit staat het volgende nummer:
    8V4T-10849-JJ

    Weet iemand of ik perse een unit moet hebben eindigend op JJ of kan het ook met een andere combinatie? Van JJ kan ik weinig vinden namelijk.....
     
  10. Misschien eerst eens alle massa verbindingen even los halen en goed schoon maken.

    Laatst nog een kennis van me die ook allemaal gekke problemen had met zn Opel. Bleek ook gewoon slechte massas te zijn

    Teller unit moet ingeleerd worden en kan je niet zo over zetten. Dit kan met forscan betaalde versie. Zijn wel mensen. Hier op t forum die dat doen.
     
  11. Heb je toevallig standaard een verloopstekker in de stekkerdoos van de trekhaak zitten? zo ja, verwijder die eens
    En ik dacht dat er achter de bekleding van de achterlichten of ietsje verder naar voren, dat daar ook nog een massa
    punt zit
    Kost niks om te controleren/testen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. En de massapunten onder het luchtfilter op de chassisbalk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. #13 Thomas van Dijk, 12 feb 2024
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2024
    Nee maak ik geen gebruik van en laat ik er sowieso nooit inzitten.

    Deze punten heb ik allemaal gehad begin Januari en daarna was de storing ook een maand helemaal weg. Mag toch hopen dat het niet nodig is om maandelijks de massapunten op te poetsen

    Nee verloopstekker gebruik ik nooit en zit er niet in

    Dit was mijn reactie op de post om de massapunten na te kijken onder het luchtfilter. Ben nog niet zo handig met het typen van berichten via de telefoon

    Deze punten heb ik allemaal gehad begin Januari en daarna was de storing ook een maand helemaal weg. Mag toch hopen dat het niet nodig is om maandelijks de massapunten op te poetsen
     
    DexterXL en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Absoluutniet. je teller is het brein van je auto. Hier wordt alles door aangestuurd. Je kna dus niet zomaar een andere plaatsen en rijden. Er zal eerst een backup van je auto gemaakt moeten worden en die moet dan weer ingelezen worden in jouw auto. Ook moet de kmstand aangepast worden. (naar boven is makkelijker dan naar beneden.)
     

Deel Deze Pagina