Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn Ford Focus 1.6 ecoboost. Als de auto warm is gereden na zo'n 10+ km gaat het motorlampje branden (tijdens het rijden :motorstoring onderhoud nu!) . Ook voel ik dan dat de auto zich anders gedraagt, hardere fluitende toon bij optrekken ( nog niet eens hard optrekken) en merkbaar minder vermogen. ( zit precies in een noodloop). nadat de wegenhulp (na twee uur wachten) kwam was alles weer in orde (klein ritje gemaakt, motor draaide normaal en de extreme fluittoon was niet meer hoorbaar alsook uitlezen van ecu foutcode was zelfs verdwenen) . Daarna na een rit van +-10km weer hetzelfde probleem. jullie mening weten over dit voorval. Alvast bedankt, Nico
Nee, er konden geen codes uitgelezen worden,ikzelf niet en wegenhulp ook niet. Maar ben momenteel bij ford hopelijk kunnen ze het daar wel uitlezen.
Momenteel een update van de garage, het zou gaan om een foutcode van de brandstofpomp (brandstofpomp dat te weinig druk geeft) . Blijkbaar zou er bij ford een lijst bestaan met serienrs waarbij de brandstofpomp problemen geeft. Deze gaan ze nu vergelijken en dan weet ik meer. Het bijgeluid van de turbo dat nu ineens zo hard aanwezig was vonden ze in de garage normaal, hij verklaarde dat het geluid wordt versterkt door een sound composer, waardoor het beter hoorbaar is binnen. Wel raar dat ik het de laatste dagen harder hoor dan ervoor.
In noodloop gaat de wastegate zo ver mogelijk open om de turbodruk af te laten. Dat geeft een blazend en soms fluitend geluid.
Zou het kunnen dat er gewoonweg niets aan de wagen is bvb een valse melding ? Want de laatste keren dat ik ermee reed, reed hij perfect tot hij in noodloop beland (motorstoring lampje). Telkens als ik de wagen stil leg kan ik er weer een tijd mee rijden zonder problemen tot hij na een bepaalde tijd weer in noodloop gaat. Zou bvb vervuilde brandstof de oorzaak kunnen zijn, of vuil dat in de brandstof tank is geraakt ? Ik zou het eerlijk gezegd raar vinden als er grote mankementen aan zouden zijn. De auto is in maart 2017 5 jaar oud, heeft slechts 25.000 km op de teller en heeft tijdig zijn onderhoudsbeurten gekregen, ook nooit extreem mee gereden. Maar het zou natuurlijk altijd kunnen.
Bepaalde storingen 'reset' je door opnieuw te starten. Dan is het probleem niet te bedreigend dat de motor kapot loopt. Maar op dat moment niet het totale vermogen kan gebruiken. Er zal dus iets zijn, alleen met die moderne dingen en dan vooral diesel kan ik niets. (Ik ben zelf meer van de oudere types Ford [emoji5])
Zou ik dan niet continu last hebben van een lage brandstof druk ? idem als je brandstofpomp eventueel defect zou zijn ? Naar mijn gevoel draait men motor nu normaal totdat deze in noodloop gaat. Heb maar eenmalig gevoeld dat de motor onregelmatig draaide (stationair) en tijdens het rijden.
Allereerst natuurlijk succes met het oplossen van de storing. Nu zie ik staan "hij verklaarde dat het geluid wordt versterkt door een sound composer, waardoor het beter hoorbaar is binnen." Ik las laatst al ergens iets over een dergelijk systeem dat het motorgeluid in de auto simuleert. Zit er nu een dergelijk systeem in alle jonge Ford's dan? FF gegoogeld maar kom dan enkel resultaten tegen betreffende de ST??
Kan iemand dat verhaal van de garage bevestigen dat er van bepaalde bouwjaren van de ecoboost motoren er te zwakke brandstofpompen of pompen die defect zouden kunnen raken zijn ?
Nee dit zegt mij niets, maar ik zou ten alle tijden beginnen met het vervangen van de lage en hoge druk sensoren van de brandstof alvorens een pomp te gaan wisselen. LD sensor heb ik nog liggen voor je om te testen. HD wellicht ook nog wel.