Motorstoring ST en niet werkende olietemp-meter

Discussie in 'Electronica' gestart door FastForward, 12 feb 2009.

  1. Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn ST. Eerst zag ik dat de olietemperatuurmeter het niet deed (naald bleef gewoon links staan) en dat de naald van de oliedrukmeter in de buurt van de 5 bar blijft staan (geheel rechts zeg maar). De turbodrukmeter doet het gewoon. Vandaag hetzelfde, echter toen ik naar huis ging van mijn werk bleef ook het waarschuwingslampje motorstoring branden. Ik krijg echter geen foutmeldingen te zien en de auto rijdt normaal (dus niet in limp-modus). Thuis meteen de dealer gebeld, moest maar meteen langskomen. De ST staat nu dus bij de dealer, ze konden echter niet meteen vertellen wat het probleem is. Zogauw ze iets weten krijg ik bericht, heb zolang een leenauto (een appelgroene KA 8) ) gekregen. Ik heb nog garantie.
    Weet iemand wat het zou kunnen zijn, bijv. kapotte sensor, computerstoring, vochtprobleem ?
     
  2. Ik denk dat er een nieuwe motor in moet.
    Door al het geraus van jou..... :lol: :wink:

    Zonder dollen,

    wellicht dat het iets softwarematigs is of dat een sensor defect is?
    Of misschien is het beter om het antwoord van de dealer af te wachten.
    Het kan immers zoveel zijn in dit geval.

    Maar wel vervelend dat de storing er is. Houd ons op de hoogte. :?
     
  3. Dat is allemaal wel vervelend. Zoals XR5Turbo zegt kan het inderdaad van alles zijn, speculeren heeft niet zoveel zin. Dat de oliedruk op 5 staat is overigens normaal als de motor koud is, daarna moet het wel weer zakken.
    Hoop dat het allemaal niet te dramatisch is.
     
  4. Zojuist nog telefoon gekregen van de dealer. De receptioniste zei dat ik de auto morgen weer kon ophalen. Ze kon mij echter niet vertellen wat het probleem precies was, aangezien de werkplaatschef/monteurs al naar huis waren. Ze zei wel dat er een software-update was gedaan en dat de storing nu weg was (of hebben ze gewoon de boel gereset ?).
    Verder zei ze nog iets van een openstaande service-actie voor ST's die nu verricht is i.v.m. een stuurbekrachtigingsleiding die zou kunnen gaan lekken door contact met een carosseriedeel (dus niet de service-actie van vorig jaar).
    Goed, dan zal ik morgen wel de details te horen krijgen en hopen dat de update afdoende is voor het probleem. Vaak hoor je dat de dealer eerst de gemakkelijke manier probeert en dat dit uiteindelijk maar een tijdelijke oplossing blijkt te zijn (maar daar staat Vadah eigenlijk niet bekend om).
     
  5. Zelfde probleem is weer terug na precies een maand. :angry:
    Het waarschuwingslampje brandt echter (nog) niet.
    Ga zometeen maar weer eens richting dealer (heb al gebeld).
    Wordt vervolgd...
     
  6. Als je je oliepeilstok er langzaam uittrekt, klinkt het dan alsof er lucht ontsnapt?
    Is je oliepeilstok schoon? Geen vettige smurrie/aanslag?
     
  7. Zo ben weer terug, 3.5 uur weggeweest.
    De metertjes doen het weer, maar voor hoelang wist de werkplaatschef niet. Het blijkt dus puur een software-matig probleem te zijn. Ergens in de communicatie tussen het moduul van het instrumentenpaneel en het moduul voor de extra metertjes gaat het fout onder bepaalde situaties/omstandigheden. Er zit blijkbaar een nog onbekende bug in de software. Wat ik wel wat raar vind, is dat dit probleem nu pas komt bovendrijven. Ik rij tenslotte al 2.5 jaar rond met die 'bug' en de omstandigheden waaronder ik rij zijn ook min of meer hetzelfde.

    De IDS gaf nu twee foutmeldingen m.b.t. de communicatie (vorige keer niet), maar de wp-chef had niet direct een oplossing hiervoor (logisch als het volgens hem een onbekend probleem is). Na overleg met Ford Köln (die weer moesten overleggen met Volvo :lol: ) is er een en ander geprobeerd om de boel toch weer aan de praat te krijgen, wat uiteindelijk gelukt is. Hierbij deed de software echter niet altijd wat de experts verwachtten. De wp-chef zei ook na afloop : 'hij doet het weer, maar vraag niet hoe'. Leuk..... :roll:

    Bij de eerste keer (maand geleden dus) hadden ze geen foutmeldingen en na overleg met Köln werd gewoon de software geupdate. Dat ie het daarna weer deed was volgens de experts echter gewoon toeval zeggen ze nu !?!
    Vraag ik me weer af waarom ze dat advies dan geven.

    Wat ik nu van de wp-chef begrepen heb wordt dit in Köln nu verder uitgezocht door de software-experts en krijgt hij volgende week hier bericht over en daarna ik dus. Maar het lijkt me sterk dat ze binnen die paar dagen een pasklare oplossing hebben.
    Buiten het feit dat de motor-ventilator meer draait dan normaal kan ik er voorlopig gewoon mee doorrijden als het weer terugkomt (zelfs als het waarschuwingslampje motor weer aangaat). Alleen als de motor raar gaat lopen daarna natuurlijk niet.
    Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte. Misschien komt er door mij wel een nieuwe service-actie. :lol:

    @ Huigie

    Eerlijk gezegd niet naar gekeken, zal de dealer wel voor mij gedaan hebben (vorige keer in ieder geval wel). Maar zal morgen zelf wel even kijken, hij loopt echter als een zonnetje !
     

Deel Deze Pagina