1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring P0171 1.6 benzine 2004

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HarryFocus2004, 6 apr 2024.

  1. Hallo,
    Ik rij een 1.6 benzine uit 2004 en heb last van een p0171 storing.
    Wat mij opvalt als ik de auto uitlees is,
    Shftrt1 15.6%
    Longft1 25,0%
    Shrtftb1 s1 15.6%
    Shrtftb1 s2 99.2%
    De o2b1 s2 zakt netjes met stationaire motor en gaat omhoog als ik gas geef
    De o2b1 s1 is met stationaire motor laag maar als ik gas geef (ongeacht hoeveel) stuitert die snel tussen maximale en minimale waarde zonder herkenbaar patroon.

    Nu zijn er tal van oorzaken voor een p0171 en heb ik geen ervaring met hoe ik dit moet interpreteren.

    Is er iemand die mij kan vertellen wat er waarschijnlijk aan de hand is of wat ik nog meer kan uitlezen/doen voor een diagnose?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. 10sec zoeken op Google

    Oorzaak brandstofpomp.
    https://www.focusclub.nl/index.php?...et-foutcode-p0171-arm-mengsel-opgelost.94509/
    Althans als boosdoener bij hem.
    Dus controleer je brandstofdruk.
    Moet altijd vaste waarde hebben boven je inlaatdruk.

    als je gasgeeft is inlaatdruk 1bar, brandstofdruk 3bar.
    Stationaair inlaatdruk 0.3bar, brandstofdruk 2.3bar.
    Doordat inlaatdruk stabiel blijft weet computer bij zoveel ms gaat er zoveel benzine in. Ivm er geen brandstodruksensor is.
    Als druk zakt spuit hij dus te weinig in. Met gevolg arm mengsel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Bedankt voor je reactie trucker0werner. Ik waardeer het dat je mee denkt echter vermoed ik bij mij een andere oorzaak voor de p0171 foutcode.
    Wat ik begrijp op internet is dat bij gas geven de fuel trim waardes slechter worden bij brandstof problemen, bij mij worden ze juist beter. Ook heb ik bijvoorbeeld geen last van een bokkende motor zoals gemeld in jou link. Doorgaans duid dit op vacuumproblemen of sensor problemen. Echter weet ik dus niet goed wat een volgende stap in de diagnose is. Wel vind ik het erg raar dat de sensor 1 lambda waarde zo staat te stuiteren. Ik vraag me dus o.a. af of dat ergens door veroorzaakt kan worden of dat de sensor kapot is en dat de problemen geeft.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. #4 trucker0werner, 6 apr 2024
    Laatst bewerkt: 7 apr 2024
    P0171 is dat je mengsel te arm is. Dat kan door te weinig benzine of teveel lucht.
    Aangezien ik weet dat mk1 de pomp op den duur problemen geeft kan het dus idd de pomp zijn.

    Day je mabdawaardes op en neer gaan is logisch. Ivm de storing te arm aanwezig is. Dus dan kan de kat niet zijn werk doen.

    https://www.autosuccessonline.com/understanding-fuel-trim-theory-and-operation/#:~:text=What are Fuel Trims?,up to an efficient operation.
    Als ik hier lees over fuel trim wil zeggen hoeveel de computer toevoegt.
    Ivm je mengsel te arm is. Kan de computer alleen maar meer benzine inspuiten ivm het geen controle heeft over lucht.
    Ziet hij dat mix nog niet goed is. Wil hij nog meer inspuiten. Dan loopt je fueltrim omhoog.

    In geval van lage brandstofdruk kan de computer wel de fuel trim 2x zo hoog zetten. Dat inspuiting hoger is. Alleen wil niet zeggen dat er 2x zoveel benzine inkomt.

    Als je dus zegt dat je fueltrim stijgt. Dat is dus teken van te arm mengsel en kom ik toch weer terug op brandstofpomp.

    Enige manier om dit zeker te weten is brandstofdruk te meten.
    Als monteur en zag te arm mengsel. Dan zou ik dus eerder brandstofdruk meten dan naar me fueltrim kijken. Heb daar zelde naar gekeken ivm we ook vaak wisten wat meest voorkomend was bij de storing. Voordeel van Als je bij dealer werkt.

    Maar wil nie zeggen dat ik het niet fout kan hebben.
    Meten is weten
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina