1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring - Acceleratie beperkt, Focus 2008

Discussie in 'Electronica' gestart door jeroen35, 26 sep 2017.

  1. #1 jeroen35, 26 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2017
    Eind vorig jaar heb ik een (dealeronderhouden) Focus 2008 Titanium (1.6 benzine, 123.000 km) hatchback gekocht. Fijn ding, waarin ik tot een paar weken geleden met plezier heb gereden.

    Op vakantie kreeg ik ineens de melding: Motorstoring - Acceleratie beperkt. De ESP-indicator ging branden en ook na handmatig inschakelen via het menu ging 'ie niet weer aan. Motor uit- en aanzetten werkte wel. Maar na een willekeurig aantal kilometer kwam de storing weer terug. De wijzertjes van de toerenteller en snelheidsmeter sloegen uit en werkten soms totaal niet.

    ANWB erbij geweest en op vakantieadres mee naar Ford-subdealer geweest. Laatstgenoemde zag wel storingen (CAN-bus gedoe) maar kon er niks van maken. 200km mee naar huis gereden (wat was ik blij dat na een half uur het gejengel van die storing ophield!) en hier naar de dealer (waar ik ook de auto heb gekocht) gebracht.

    Zij hebben het een en ander nagemeten en het leek aan de stekker achter het instrumentenpaneel te liggen. Die was vuil en maakte niet goed contact. Daardoor reed hij soms een kwartier wel goed na het starten van de motor, en vertoonde 'ie op een ander moment al na 100 meter kuren. De monteur heeft alles schoongemaakt en goed gekoppeld, er een proefrit mee gemaakt en de foutcodes kwamen niet terug.

    Ook ik heb er inmiddels een halve tank mee gereden. Ik dacht dat het was opgelost. Maar nee: ik rijd net de straat binnen en weer hetzelfde geneuzel.

    Het enige wat me opviel is dat het licht (op stand automatisch) niet uitging na het uitrijden van de parkeergarage op kantoor.

    Iemand enig idee wat er mee aan de hand kan zijn? De accu is goed.
     
  2. Slechre accu of slechre massa/voedingskabel kan idd.
    Als maar als alleen de insteumentenpaneel is. Ik heb iets geleze over slechte soldeer verbinding in de instrumentenpaneel zelf.
    Wat is km-stanf van auto
     
  3. De accu is dus hoogstwaarschijnlijk oké. In november een nieuwe in gezet, en een paar weken geleden nog doorgemeten.

    Een slechte soldeerverbinding, hoe kun je daar achterkomen?

    Kilometerstand is ongeveer 123.000, dus vrij weinig.
     
  4. ik was vergeten wat voor motor erin zit, (1.6/1.8 of 2.0).
    als ik je verhaal zo lees dan lijkt het op dat je instrument paneel opnieuw opstart (wijzer gaan op en neer.
    Dat kan komen door spanning verlies/stijging.
    is de dynamo ook gecontroleerd op dat moment, eigenlijk meten wat de boordspanning is op moment van de storing

    soldeerverbinding, ja tik op dashboard zal de soldeerverbinding laten trillen maar dat is moeilijk te zeggen
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=53336
    las het op ander deel in forum dat het ook mogelijk was/is bij soort gelijke klachten.
     
  5. Het gaat om een 1.6. Ik weet niet of de dynamo is gecontroleerd. Ik neem aan van wel, maar geen idee of ze dit ook gedaan hebben op het moment dat de storing plaatsvindt.

    Zojuist een belletje: auto staat klaar. Dingen nagekeken, firmwareupdate gedaan etc. Ik start 'm: niks. Knalt meteen in de motorstoringstand en start niet eens... Dus maar weer bij de dealer laten staan. Heb het idee dat zij het ook niet meer snappen :/

    Al kan het misschien een voordeel zijn dat 'ie nu helemaal niet meer start. Misschien is het daardoor makkelijker om de oorzaak te achterhalen.

    Als iemand nog suggesties heeft dan zijn die meer dan welkom!
     
  6. #6 kolere, 28 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2017
    Waarschijnlijk de tellerunit. Ook de startblokkering verloop deels via de tellerunit. Anders misschien een connector los bij de zekeringskast (voeten bestuurdersstoel) of gem module kapot.
     
  7. Bedoel je niet de passagiersstoel [MENTION=317]kolere[/MENTION]?
     
  8. Bij mij was het destijds wel de accu.
     
  9. Klopt, foutje.
     
  10. Dank voor de reacties. Ik ben gisteren gebeld met slecht nieuws: stuk of 13 foutcodes. De ene keer start 'ie wel, en 5 minuten later weer niet.

    Volgens hun kan het liggen aan:
    - Kabelbreukje (kabelboom doormeten)
    - Instrumentenpaneel (reviseren a 300 euro zonder garantie dat dat 't probleem oplost)
    - (Kabel naar) ABS

    Ben niet zo blij met hun voorstel om maar lukraak (zo voelt het) ergens te beginnen, zonder te weten of het iets uithaalt. Terwijl ik dan al wel honderden euro's kwijt ben...

    Gisteren nog gebeld met iemand die er veel van weet. Hij is weliswaar gespecialiseerd in een ander automerk, maar toch. Hij vertelde dat dit soort storingen vaak door een fout in de voeding komen, en acht het onwaarschijnlijk dat het komt door een storing in één element/module.

    Ik ga straks de foutcodes opvragen bij de dealer.
    [MENTION=317]kolere[/MENTION], wat is een gem module?
     
  11. Overigens keek de ANWB'er ook meteen naar de connector bij de passagierstoel. Heeft 'ie goed vastgezet, dus dat is het niet.
     
  12. Goed, zojuist de foutcodes ontvangen:


    • U1900-A0-ABS
    • U2012-A0-ABS
    • U2202-A0-ABS
    • U1900-20-D_DCU
    • U1900-20-IC
    • U2510-20-IC
    • P1260-21-PCM
    • U0001-A1-PCM
    • U0140-61-PCM
    • U1900-20-P_DCU
    • U0155-20-RCM
    Iemand op basis van deze informatie een suggestie?
     
  13. #13 Mad Wally, 29 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2017
  14. U codes zijn communicatie gerelateerde foutcodes. Deze foutcodes duiden er op dat er een probleem is met de communicatie tussen de diverse (CANbus) modules.

    De P1260 foutcode heeft betrekking tot het PATS startblokkering systeem.


    Gezien de foutcodes denk ik persoonlijk aan een defect in de teller. De teller vormt bij de Focus 2 de gateway tussen het HS (High Speed) en MS (Mid Speed) CANbus systeem en is dus een belangrijk onderdeel van het CANbus systeem. Daarnaast is de teller onderdeel van het PATS systeem.

    De Focus 2 tellers staan erom bekend dat ze last hebben van slechte soldeerverbindingen. Dit vanwege de omschakeling naar soorten soldeertin welke minder lood bevat (uit milieu oogpunt). Deze soldeertin bleek op de langere termijn minder goed bestand te zijn tegen trillingen met haarscheurtjes in de soldeerverbindingen tot gevolg. Deze haarscheurtjes kunnen ervoor zorgen dat er tijdelijk geen goed contact of zelfs helemaal geen contact is wat kan leiden tot de meest vreemde symptomen en foutmeldingen.

    Wanneer het probleem inderdaad wordt veroorzaakt door een defect in de teller is dit op te lossen door de teller te (laten) repareren of de teller te vervangen. Er zijn genoeg bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in teller reparatie. Dergelijke bedrijven kunnen de teller voor je controleren en indien nodig herstellen. In veel gevallen is het echter goedkoper om de teller te vervangen door een gebruikt exemplaar. Een nette gebruikte Focus 2 teller is tegenwoordig voor niet al te veel geld te vinden. Je moet er dan echter wel rekening mee houden dat wanneer je een andere teller plaatst dat deze ook correct geconfigureerd en geprogrammeerd moet worden.

    Wanneer je handig bent met een soldeerbout kan je ook zelf een poging wagen om de teller te herstellen. In de meeste gevallen lost het opnieuw doorsolderen van de soldeerverbindingen van de grote connector op de printplaat al veel problemen op. Je moet hiervoor echter wel de teller volledig demonteren.
     
  15. Dank voor de uitgebreide reactie(s). Klinkt heel aannemelijk. Ik heb het doorgegeven aan de dealer (wel opmerkelijk dat zij dit soort info zelf niet paraat hebben). Ik hou jullie op de hoogte. Alleen al zodat iemand die in de toekomst soortgelijke problemen heeft, hopelijk makkelijker een oplossing kan vinden ;)
     
  16. Beste Jeroen,

    Ben je er inmiddels achter wat de oorzaak van dit probleem is? Ik heb namelijk bij mijn Ford Focus 2008 1.6 Titanium (zelfde model), een soortgelijke storing. Echter komt bij mij in het rode display ook "motor storing" te staan, en ongeveer alle signaal lampjes gaan branden, na enkele minuten komt er in het scherm "acceleratie beperkt" te staan en blijft alleen het ESP lampje nog branden. Op optreden van de storing is ook bij een willekeurig aantal gereden kilometers.

    Ben benieuwd wat bij jou de oplossing was.
     
  17. Die Jeroen is al bijna 3 jaar niet meer op dit forum geweest.
    Grote kans dat slechte soldering in het IPC (instrumentenpaneel) inderdaad de oorzaak is geweest.
    Even uit mijn hoofd gezegd, KMS in Apeldoorn, schijnt expert te zijn in het herstellen van dat probleem.
     
  18. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout kan je het ook zelf en houdt je die 200 euro(of hoeveel 't ook is) lekker in je zak.
     
    Nofinger vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina