1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring & ABS-storing

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Laufofo, 2 jul 2009.

  1. Een vraag:

    Vanochtend ging opeens het oranje lampje branden van motorstoring. De auto rijd verder prima. Verder heb ik al twee weken last van een een ABS lampje dat te pas en te onpas spontaan aan gaat en ook uit zichzelf weer uit gaat. Ik weet niet of de twee verband hebben.
    Aangezien de dealer pas maandag tijd heeft vraag ik me af of iemand hier iets soortgelijks heeft gehad en of jullie denken dat ik hier mee verder kan rijden? Ik heb een Focus tdci (109pk) uit 2005.
    De ABS werkt trouwens ook gewoon hoewel ik de indruk heb dat deze soms wat sneller in werking treedt dan zou moeten.
     
  2. Da's even moeilijk als makkelijk te beantwoorden. Zelf heb ik een dergelijke storing gehad in mijn eerste :focus: en dat bleek achteraf een los contact te zijn.

    Maar wat als er spraken is van een echt probleem :( Ik zou zeggen hou aan wat in het instructieboekje beschreven staat, kortom niet verder rijden dus.

    Heel vervelend, zeker zo voor het weekend, maar je doet jezelf iets aan als blijkt dat door het doorrijden het probleem erger (lees kostbaarder) geworden is. :neu_ugly:
     
  3. Als het een oranje lampje is (links van de km-stand) moet je zo snel mogelijk naar de dealer. Rechts van het km-stand lampje rood lampje, is niet verder rijden.

    Voor de rest kan het van alles zijn, een sensor, los contact of de abs computer (duur!)
     
  4. ABS-storing heb ik geen problem mee gehad.
    Wel toen wij de focus redelijk kort hadden ging het storing-lampje branden.
    Wat bleek, de lambdasonde bij de katelysator was kapot. (1e keer was het de voorste,
    2e keer de achterste.

    Ben eerst bij de deaoler geweest. Die maakte er een groot probleem van. Die zei ook dat e auto direct moest blijven staan en geen milimeter meer mocht rijden.
    Maar ja, als je de dag erna geen vervoer hebt om iemand uit het ziekenhuis te halen is dat ook erg lastig.

    Gezien de kosten die de dealer vroeg, ook even bij ijn eigen garage geweest.
    Die heeft beide sondes vervangen.
    Bij de garage zeiden ze dat je re in principe wel mee kan rijden, dat het op ange termijn wel schade kan geven aan de motor, maar dat rijden in principe geen probleem is.
    Wel erg houden of je denktr dat je vermogen verliest, dat de auto meer trilt en dergelijke.

    Totale kosten voor het vervangen van beide sondes in de buurt van €350.
     
  5. Bedankt voor alle reacties. Vandaag heeft een andere Ford dealer me even tussendoor kunnen helpen. Het bleek dat de accuspanning te laag was waardoor de auto 3 foutmeldingen gaf waaronder de abs- en motorstoring. Ruim een uur later was het probleem verholpen. Totale kosten voor het uitlezen en verwijderen van foutmeldingen: net geen 40 euro.
     
  6. Te vroeg gejuigd :(. Vanmiddag ging eerst het abs-lampje weer branden en kort daarop het lampje met motorstoring. Ik ben uiteraard weer terug gegaan naar de garage die er maandag weer naar gaat kijken. Voor nu moet ik het weekend door zien te komen met een Fiesta...
     
  7. Accuspanning te laag lijkt mij een oorzaak te zijn van de dynamo. Misschien dat de dynamo aan het doodgaan is?
    Wat hebben ze gedaan aan de auto om de storingen te verhelpen? Ik denk dat ze gewoon de ECU hebben gereset en meer niet. Snel verdient denk ik zo.

    Als de lambda sondes kapot zijn, dan maakt dat voor de motor niet echt uit. De ECU zal meer benzine inspuiten en gaat dus rijker lopen om juist defecten te voorkomen. De ECU gaat dus over in een noodprogramma. Het enige is dat als je er héél lang mee doorrijdt de katalysator kapot kan gaan wat een duur geintje kan zijn.

    @Laufofo
    Heb je al wat gehoord van de garage?
     
  8. Eigenlijk zou mn auto maandag klaar zijn maar ze waren er nog niet uit...
    Vandaag hebben ze het eindelijk gevonden: een abs-sensor zou stuk zijn. Dit verklaard volgens de garage de abs-storing en de motorstoring. Kosten crica 475 euro incl sensor, kabels en arbeid. Het onderdeel is echter niet op voorraad dus mn auto is pas maandag klaar. Ondertussen rijd ik voor 38 euro per dag in een ''leenauto'' maar ze zouden me tegemoet komen in die kosten. Ben benieuwd... :confused:
     
  9. Dit verklaart nog niet de lage accu spanning. Van welk merk is je dynamo? Deze zit, als de motorkap open doet, links beneden. Als het een Bosch is dan zal die op termijn ook kapot gaan, deze waren ook niet goed.
     
  10. dit klinkt heel erg als hetzelfde dat mij is overkomen.

    echter had ik er een geluidje bij als bonus.

    om ca 11:30 een soort lucht alarm geluid in de auto bij het gasgeven...
    om ca 11:45 dealer gebeld. tsja kom morgen ochtend maar langs waarschijnlijk snaar die slipt.

    vervolgens nog paar klanten afgereden en om 16:15 gestart aan de rit richting huis.

    om ca 16:25 lampje ABS knipperen. Motor systeem error, Stuur bekrachting Error, Rembekrachtiging error. (hele display stond te scrollen van de ene naar de andere error.

    Auto geparkeerd langs de A27 richting utrecht.

    Anwb om 17:15 te plaatsen afgesleept.
    Om 17:45 monteur te plaatsen.. starten met startkabels lopen. Startkabels eraf en weer van alles fout. Conclusie dynamo defect.

    Mijn auto betreft een ford focus wagon diesel 1.6 met 85pk uit 01-2006.
     
  11. @ kolere:
    Mijn dynamo is een paar maanden geleden vervangen dus wat je zegt
    ''deze waren ook niet goed'' kan heel goed kloppen

    Overigens heb ik mn auto inmiddels weer terug en is het probleem inderdaad verholpen. Opvallend detail is dat ik uiteindelijk bijna 400 euro betaal aan arbeidsloon en dat de sensor en kabels zelf maar +/- 75 euro waren. Volgens de garage hebben ze lange tijd moeten zoeken... De leenauto hoefde ik niet te betalen.

    Volgende week heb ik weer een afspraak bij mn ''eigen'' garage omdat mn remschijven krom zijn. Deze zitten er pas drie maanden onder dus ben benieuwd wat ik daar weer te horen krijg. Al met al wordt ik er niet echt vrolijk van...
     
  12. Schijven en blokken zijn kosteloos vervangen door mijn eigen garage. Volgens de dealer was er waaarschijnlijk sprake van een productiefout. In ieder geval erg netjes opgelost. Een beetje jammer is dat, terwijl mijn auto klaar stond om opgehaald te worden, er iemand tegenaan is gereden. Maar dat is weer een ander verhaal:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?p=1819953310#post1819953310
     

Deel Deze Pagina