1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorolie 5W20 vs 5W30

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Geckmeister, 29 nov 2015.

  1. Beste forumleden,

    Kort en simpel vraagje.

    Volgens specificaties en wat ik lees op internet is er wat onduidelijkheid over de beste olie voor een Ford Focus Mk3 SCTi 1.6L 150ph (bouwjaar 2011)

    Kan ik nu best 5W20 of 5W30 nemen?

    De wagen zal 99% van de tijd in België rondrijden, dus in gematigd klimaat :)

    Hyperlinks en tips voor merk beste prijs/kwaliteit ook welkom!
     
  2. #2 JW, 29 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2015
    Voor de 1.6 ECOboost wordt 5W30 met de WSS-M2C913-D specificatie voorgeschreven maar 5W20 met de WSS M2C-948-B specificatie mag als alternatief ook worden gebruikt.

    Belangrijk is dat je alleen olie gebruikt voldoet aan de voorgeschreven specificatie.

    De originele Ford olie wordt overigens geproduceerd door Castrol. Tevens is Castrol het enige merk waarvan de eigen olie (die voldoet aan de Ford specificaties) is goedgekeurd door Ford.
     
  3. 5W30 met low saps is altijd goed.
     
  4. Kleine correctie. Zowel Ford als Castrol motorolie komen van BP. Castrol is al een tijd een merk van BP.

    En weer :ontopic:
     
  5. In de handleiding van mijn C-max, 2011, ecoboost 182 Pk. lees ik dit:

    Alleen voor benzinemotoren hebben Ford en Castrol een lage wrijvingsolie SAE-5W-20
    ontwikkeld voor een gunstiger brandstofverbruik dan de standaard SAE-5W-30 olie.
    Als deze olie niet beschikbaar is, wordt aanbevolen tijdens onderhoud olie met
    specificatie WSS-M2C913-C bij te vullen.

    Motoroliesoorten - WSS-M2C913-C Castrol of Ford motorolie
    Alternatieve motorolie - WSS-M2C925-B Castrol motorolie
     
  6. Kortom, 5W20 toch?
     
  7. Volgens mijn garage wel. In geval van nood eventueel 5W30.
     
  8. Commercieel verhaal, is enkel bedacht door fabrikant om aan de eisen voor de uitstoot te voldoen. Je motor loopt net zo goed en zonder nadelige gevolgen op 5W30 low saps.
     
  9. #10 Kadett, 30 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2015
    Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt.
    Bij de garage vertelden ze me dat 5W30 op zich geen kwaad kan (bij voorkeur niet 's-winters) maar het advies is 5W20 aan te houden.
     
  10. Jaja commercieel verhaal.... Als dat zo was kon elk blok wel met 10w40 wegkomen. Waarom denk je het beter te weten dan een fabrikant?
     
  11. De viscositeit is gewoon anders.
    Ook je turbo wordt gesmeerd met de motorolie.
    Daar zullen ze bij Ford echt wel over nagedacht hebben.

    5W20 in mijn :ecoboost: :thumbs:
     
  12. 10w40 is niet te vergelijken. Is ook nog eens mineraal of halfsynthetisch.Volsynthetische 5W30 ls is een zeer goede en breed inzetbare olie. Heb informatie van Shell, Valvoline, ExxonMobil voorlichters. Bij de juiste intervallen verversen is probleemloos.
     
  13. Maar waarom zou je, 5W20 is overal verkrijgbaar. :shrug:
     
  14. Bedankt voor de reacties tot dusver.
    Wel grappig dat net hier ook gebeurd wat ik in mijn OP aanhaal.

    De één zegt dit en de ander zegt dat (naar eigen voorkeur), maar het kan/mag beide..
     
  15. Hier nog even op terug komend.
    Het is zoals je al zegt, de geleerden zijn het er schijnbaar niet over eens.
    In mijn handleiding staat dus 5W-20 specificatie WSS-M2C913-C (Castrol of Ford)
    Bij een Duitse dealer in Gronau na opgave VIN-nummer verschijnt 5W-30 als te gebruiken olie op het scherm.
    Op de Mobiel site kun je de aanbevolen olie opzoeken: daar dus 5W30 (Ford WSS-M2C913-C), op de Castrol site idem; C-max ecoboost 132 kW 2010-... 5W-30 A5.
    5W-20 en 5W-30 kunnen dus beide de specificatie WSS-M2C913-C hebben en hebben beide gelijke "koude motor" smeereigenschappen. De viscositeit bij warme motor verschilt echter.
    Over dit tweede getal zegt de ANWB dit:
    Rij je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede (warme) getal laag, binnen die adviezen. Dus liever bijv. een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter een hoger getal kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt.

    Wij rijden meer stadse ritten dan snelweg ritten; pleit dit voor 5W-30??
     
  16. Laat je niet gek maken 5W30 altijd goed. Waarschijnlijk goedkoper dan 5w20 omdat die meer voorkomt. Laatste is speciaal ontwikkeld om aan de emissie eisen te voldoen.
     
  17. Ik zeg 5W20 erin.


    Toevallig nog 6 ltr castrol staan voor de verkoop
     
  18. Helaas, Enschede
     
  19. 10 w 40 olie van goede kwaliteit mag in een zetec . Waarschijnlijk niet in de nieuwste motoren van ford.
    10w40 wordt nu ook gebruikt bij een heel goede bekend van me waar ze eerst de aller duurste 5w30 gebruikte voor industrieel gebruik. Dit is zelfs op aanraden van de fabrikant gebeurd omdat de 5 w 30 er te snel doorheen ging, maw een enorm verbruik.
    Zijn dan ook vag motoren .
     

Deel Deze Pagina