1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motormanagement lampje brand! SPOED!!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mr Bullet (Sietze), 1 aug 2011.

  1. Afgelopen zondag ben ik op Ameland geweest waar mijn schoonouders momenteel genieten van hun vakantie. Ze hebben de auto meegenomen een Mondeo 2.0 16v Ghia (uit 2001 als ik met niet vergis). Nu had ik hem mee gistermiddag tijdens een dagje toerist uithangen.

    BOEM! Motormanagement lampje aan...

    Ben al even aan het googlen geslagen maar alles lijkt erop te wijzen dat het een verrotte bobine/bougies/bougiekabels is/zijn. Iemand nog tips hoe ik mijn A technische schoonvader wat testjes kan laten uitvoeren om erachter te komen of het echt de bobine is? Zodat ik donderdag de onderdelen mee kan nemen om de boel te vervangen als ik bij hun op bezoek ga.

    Wat heb ik zelf gevonden?

    50 in de 5 en dan volgas... Als ie gaat stotteren is de bobine aan puin?
    Of deze nakijken http://fordwiki.co.uk/index.php/Instrument_Cluster_Self-Diagnostic_Mode

    Iemand nog andere tips? Alvast bedankt!
     
  2. Dat lampje kan helaas zoveel dingen betekenen.
    Blijft ie continue branden of knippert ie?
    Ben bang dat ie na zijn vakantie toch even bij de dealer langs moet gaan om hem uit te laten lezen.
    Het kan ook de EGR zijn of indd de bobine of 1 van alle andere zaken die met het management te maken hebben, zoals sensors en dergelijke
     
  3. EGR? t is een benzinehok.
    @ Sietze: mooi balen.
     
  4. Mondeo MKIII heeft bij de benzine ook een EGR zover ik kan opmaken uit de verhalen op het Ford Mondeo Club Forum. Er staan ook veel verhalen op van gare bobine in combinatie met het lampje...

    Ik neem mijn scantool ook even mee om de ontstekingswaarden uit te lezen.
     
  5. En wat kun jij uit die eventuele waardes halen?
     
  6. Als je bougies teveel correctie moeten uitvoeren (gemeten in percentages) dan is er vaak iets mis in de ontsteking.

    Lees: bobine, bougies, bougiekabels
     
  7. #7 Marco Morello, 2 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2011
    Ik ben bang dat jij met je scantool geen waardes van de onsteking uit gelezen krijgt.....

    Accu al eens afgekoppeld gehad en gekeken of de storing weer terug kwam?

    Draai de bougies eruit en kijk of je kleurverschil ziet op de contactpunten, controleer de kabels of deze niet gescheurd zijn, of doorslaan (al was het de laatste dagen droog) dit kun je testen door met een plantenspuit lichtjes op de kabels te sproeien, bobine kom je alleen proefondervindelijk achter. Tenminste zonder de juiste tools. Vraag ook eens wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn. 60.000km is de onderhoudsinterval. Al zijn er bougies die er eerder om vragen.

    Wat betreft dat 50 in 5 en volgas...... uhm... dat gaat de auto niet lekker vinden. Ondertoeren, teveel druk op de lagers, daardoor geringe smering.... Het is dan niet zo gek dat de auto dan gaat schudden, stotteren.
    Probeer zelf maar in de zwaarste versnelling van je fiets op te trekken.... Voelt vast lekker aan je benen en knieen.....
     

  8. @Koos: de Escort RS2000 heeft zelfs een EGR systeem. Dit werd veelal verwijderd. Dus ja, het kan wel. ;)
     
  9. Marco thnks voor je bijdrage...

    Neem mijn gereedschapsleurkoffer mee om even te kijken wat er aan de hand is. Maar denk dat ik na zijn vakantie even de auto goed na ga kijken en een klein beurtje geef....
     
  10. Ohw accupool los gehad idd maar hij kwam terug...
    En mijn scantool kan die waardes uitlezen ;)
     
  11. Als je toch kan uitlezen, kijk dan eerst naar de storingsmelding, lijkt mij in
    eerste instantie belangrijker dan gelijk de waardes uit te lezen;)
     
  12. Als het de bobines zijn, is volgens mij het advies niet al te veel meer te rijden of de motor te laten draaien. Er kan onverbrande benzine in de katalysator terecht komen waardoor deze ook kapot kan gaan.
     
  13. De accu loskoppelen is leuk maar als er een storing inzit komt die altijd weer terug als je de accu weer aansluit.
    Storingen kunnen alleen verdwijnen door de BC te resseten of de storing moet na de melding, 3 keer niet meer voorkomen, dan verwijderd de BC deze storing zelf.
    Het loskoppelen heeft in dit geval dan ook niet zoveel nut.

    ( Deze wijsheid heb ik van Hendrik, Ford monteur in Franeker en tevens lid hier ;) )
     
  14. I know Freddie als ie een hikje had dan zou ie na drie keer starten weg moeten zijn.
     
  15. @Donkere engel, het ging mij er dan ook om om te kijken of de storing weer optrad, dat het niet alleen een glitch in de software is geweest. Ik zeg dus niet dat je hiermee een storing oplost.

    Zoals Sietze al schreef heeft hij dit al geprobeerd en kwam de storing terug, dus verder zoeken.
     
  16. Ja gaat goed komen... Oorzaak zal ik hier wel posten na mijn vakantie ;)
     
  17. Ah op die manier ;)
     
  18. Ok, wist niet dat je dat al geprobeerd cq gedaan had of mischien overheen gelezen :D
     

Deel Deze Pagina