1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor valt uit na 5 seconden. Brandstof probleem? Focus 1.6 TDCI 2008

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door GJK, 7 dec 2020.

  1. #1 GJK, 7 dec 2020
    Laatst bewerkt: 7 dec 2020
    Goedendag,

    Mijn Ford Focus 1.6 TDCI uit 2008 valt na het starten na 5 seconden uit.
    Daarna moet ik erg lang "doorstarten" voordat hij weer aanslaat.
    Het valt op dat dit bij een volle tank niet gebeurt, vanaf een half lege tank begint dit probleem. Hoe leger de tank hoe moeilijker ik de auto weer aankrijg.

    De verstuivers zijn al op hogedruk getest bij een dealer. (á € 250,-)
    Het brandstoffilter is in het voorjaar nog vervangen.

    Er wordt mij gezegd dat het aan de brandstof opvoer pomp moet liggen die in de tank zou zitten bij de vlotter.
    Echter als ik deze pomp zoek op mijn kenteken is dit nergens te verkrijgen, later lees ik dan weer dat dit type auto deze pomp niet eens heeft.

    Dit type auto heb ik:
    FORD Focus Mk2 Hatchback (DA_, HCP, DP) 1.6 TDCi Diesel (109 PK, bj 2008)

    Heeft iemand de gouden tip voor mij?
    Anders moet ik altijd vanaf een halg volle tank weer gaan tanken, op zich ook geen probleem, maar liever niet natuurlijk...
     
  2. Ik hoorde laatst een verhaal van een Ford monteur dat de flexibele slangen in tussen de pomp in de tank en het aanzuig zeefje scheuren bij de transit waardoor die bij deels lege tank steeds moeilijk ging lopen en starten door lucht in het systeem.

    Wellicht heb je iets soortgelijks.
     
  3. laat de brandstofrail eens nakijken, dat was bij mij het probleem toen.
    zijn wel duur die dingen.
     
  4. Goedendag,

    Bedankt voor de reacties alvast.
    We hebben de brandstofslangen bij het motorblok allemaal al gecontroleerd, zelfs met een endoscoop zodat we ook overal achter en onder konden kijken, hier lijkt niets mis mee te zijn. De slangen van de tank naar het motorblok hebben we nog niet gecheckt. Dit lijkt me ook wel een aardig zoekwerk.

    De brandstofrail zou ik nog eens na kunnen laten kijken.
    Probleem is dat bij elke check die ik laat doen ik weer een paar honderd euro kwijt ben, en het steeds niet gegarandeerd is dat dat ook de oplossing is.
     
  5. Je kan natuurlijk ook de auto bij een garage neerzetten met de melding: los het op!
    Dan betaal je maar 1x ;-)
     
  6. ik heb ook geen idee hoe dit te controleren is.
    misschien een oproepje doen hier op het forum, er zijn wel Ford monteurs actief hier.
     
  7. De slangen die ik bedoel zitten in de tank. Door de scheurtjes in die slangen kan de pomp lucht aanzuigen. Is de tank vol dan zuigt die via het scheurtje gewoon diesel aan.

    Je hebt waarschijnlijk onder de motorkap ook een doorzichtige diesel slang als die niet start zou je eens kunnen kijken of daar luchtbellen in zitten.

    Ik zou verwachten als je een lekkage hebt in de rail dat er diesel uitlekt. Dus moet je vettigheid hebben rond dat deel van de motor.
     
  8. als aanvulling

    dit is een voorbeeld foto van de pomp die in de tank zit.

    [​IMG]


    je kan bij de pomp komen door waarschijnlijk de achterbank op te klappen en dan zal je onder de bekleding een plastic afdek kap vinden. Als je die los haalt kijk je tegen de bovenzijde van de tank en de pomp aan. Er zit een grote ring om de pomp die je los kan draaien om de pomp eruit te krijgen. De slangen en de stekker zullen wel goed vast zitten. Als je de pomp eruit haalt draai dan de ring wel weer terug op de tank. Het wil nog wel eens gebeuren dat de tank vervormd als je hem lang eraf laat waardoor die er daarna slecht op gaat of blijft lekken.
     
  9. Daar zit helemaal geen pomp in, maar is slechts een passieve unit vaak met een klein filtertje.
    De draden (ja alle 3) zijn slechts voor de vlotter.

    Tevens kom je er niet vanonder de achterbank bij.
    Je zal de tank moeten laten zakken.

    Het is heel goed mogelijk dat de korte leiding tussen tank(module) en de horizontale leiding aan de bodem niet fris meer is.
    Die zou je kunnen inspecteren en/of vervangen. Vergeet dan niet om een beetje zuurvrije vaseline aan de uiteinden te smeren (let op! zorg dat het niet in de leiding komt)
    De o-ringen in de snelkoppelingen willen nog wel eens gaan lekken.

    Als je pech hebt is het filter in de tankmodule verstopt of zit er een scheurtje in een slang van de module.
    In dat geval gewoon een nieuwe monteren.
     
    Patman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina