1.8 TDCi 115pk motor trekt vaag en brandstof verbruik

Discussie in 'Performance' gestart door fofowava, 12 feb 2010.

  1. Raar dat de 1.8 tdci 100 pk er niet bij staat als je een topic opent dus heb er even 115 pk van gemaakt, maakt niet veel uit.

    Ik heb de focus net twee weken en twee dingen vallen mij motorisch op.

    Hij trekt niet lekker vloeiend, soms lijkt het net een ongeblazen diesel, vooral in de 1e versnelling voel ik hem niet opkomen, soms in zijn 2e wel maar niet altijd (en dat met plankgas). Niet dat ik zo'n projectiel ben, ik ben al 30+ he :mrgreen:
    Kan dit kloppen ? Misschien moet ik nog wennen, kan ook.
    In ieder geval kan ik bij snel optrekken, plankgas bij warme motor, niet aanvoelen waar het beste schakelpunt zit. Dat kan ik met al mijn vorige auto's wel (incl turbo diesels). Boven de 3000 rpm lijkt de :focus: ook bijna geen lucht meer te hebben. Alsof er een te kleine turbo opzit ofzo.

    Andere is het brandtsofverbruik.
    Als ik http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=26495&jaar=2004&cache=no mag geloven is het gemiddelde 1 op 19,2.

    Ik kom met mijn eigen berekening uit op 1 op 16 en de boordcomputer op 1 op 18,5 ???? Nu snap ik dat het kan zijn dat ik iets minder zuinig heb gereden (ondanks 600 van de 800 km van de tank op de snelweg met 100-120 km/u constant ik heb geen zin in bonnen). Maar ik gebruikte ook de dagteller en deelde die stand met het aantal liters dat ik tankte.
    Dat was 50 liter op 800 kilometer.
    Hoe kan de boordcomputer dan uitkomen op 1 op 18,5 ? (5,4L/100km)
     
  2. fabrieksopgave van verbruikscijfers zijn meestal gunstiger dan werkelijkheid.
    De boordcomputer kun je corrigeren, er staat ergens op het forum beschreven hoe je dat moet doen.
     
  3. je moet je niet blind staren op de boordcomputer. Die geeft eigenlijk altijd een zuinigere waarde aan. Is nog wel wat aan te doen, staat wel op het forum.
    Ik haalde met mijn 1.8tdci (ook 100 pk) uit 2003 een gemiddelde van ongeveer 1 op 17. Dus ik denk dat het brandstof verbruik wel goed is. Ik vond de 100 pk ook wat tam. Uiteindelijk heb ik m laten tunen naar 130 pk en dan is dat wel over kan ik je vertellen;)

    Groeten,

    Robert
     
  4. ik zou het brandstoffilter eens vervangen mischien dat dat helpt
     
  5. het luchtfilter zou ik doen ;)
     
  6. luchtfilter = check (scherp :mrgreen:)

    In mijn zoektocht naar instellen BC kom ik op deze post, maar die link erin is dood. http://focusclub.nl/forum/showpost.php?p=67222&postcount=31

    Iemand een andere link voor het instellen van de boordcomputer ?

    En de EGR klep, ga ik mij ook even in verdiepen. Mijn kachel duurt ook lang voordat ie een beetje warm wordt, denk wel 20-25 minuten rijden !
    Niet prettig als ie een nachtje in -4 graden heeft stil gestaan.
     
  7. wat je ook zou kunnen doen is het schoonmaken van je intercooler, vaak is dit de hoofdoorzaak van dit vage gedrag, Pep had het ook.,
    deze zit bovenop het blok onder de zwarte kap, als je de kap demonteert kan je bij de intercooler, luchtslangen los en ook de aansluiting links van de intercooler.
    Daarna draai je de bouten los waarmee deze op het blok zit, (let op deze hebben verschillende lengtes.)
    Kijk of je intercooler ergens beschadigd is, zo niet schoonmaken, zo ja weggooien en een andere halen.
    Schoonmaken doe je met remmenreiniger, deze gooi je in 1 van de aansluitingen van de luchtslagen, sluit deze nu af dmv een grote stop of een stuk plastic met elastiek.
    Ga nu flink klotsen met je intercooler zodat het vuil in de intercooler loslaat.
    Laat de remmenreiniger nu uit de intercooler lopen, maar vang deze wel op om naar de millieu straat te brengen.
    spoel je intercooler goed na met lauwwarm water.
    Droog nu je intercooler door een fohn of 1 van de luchtgaten te houden. totdat deze droog is.
    Bouw nu alles weer op in omgekeerde volgorde, let er wel op dat er geen scheuren in je luchtslangen zitten, zo ja, vervangen die handel.
    Ga nu eens rustig testen en bouw het rustig aan op, immers je blok zal aan de binnenkant flink vuil zijn en dit wordt als het goed is in 1 keer uitgestoten. (toen ik het deed was er meteen weeralarm vanwege dichte mist in de polder).
    Veel succes hiermee.
     
  8. De kachel is altijd al een probleem geweest met de focus diesels, duurt altijd een beetje lang voordat het behagelijk is.
    Deze motoren zijn zo efficient dat veel energie omgezet wordt in kracht ipv warmte.
     
  9. Dank! ga ik checken :cool:

    Dat was idd ook direct mijn gedachte. Hoop dat het snel weer lente wordt dan maar :mrgreen:

    Ik heb vandaag 600 km weggereden, bijna aan één stuk. Bij thuiskomst reedt de focus soepeler dan gisteren, ook het optrekken is niet meer zo "vaag". Straks plak ik er 100 km bij als ik naar m'n vriendin rij, kijken hoe de focus het dan doet als hij zo iets is afgekoeld.
     
  10. Mischien tijd voor een reinigingsmiddel in de diesel (Forté), officieel moet dat
    op een volle tank, maar meer effect heb je op een halve tank, daarna ga je
    wat langere afstanden rijden in een hogere toerental, beter 100km/h in zijn
    4e versnelling dan 130 km/h in z'n 5e;)
    Hiermee reinig je de injectoren, je inlaat en uitlaatkleppen, en is niet schadelijk
    voor roetfilters of katalysators, het is geen wondermiddel maar maakt wel goed
    schoon:mrgreen:
     
  11. Als het via de brandstof erbij komt zal het geen effect hebben op de luchtinlaat, pas vanaf de inspuiting toch ?

    Idd een idee, gaak ook ff erbij zetten. Zoiets heb ik ook ooit in m'n bmw gegooid idd op aanraden van de dealer (toen later bleek dat het stelmechanisme van de dieselpomp op z'n einde was ... lang verhaal, zal ik jullie besparen)

    Sowieso ga ik even het hele inlaattraject cleanen zodra het iets meer boven nul is.
    Intercooler reinigen, EGR klep checken en dichten met 5mm gat plaatje, K&N inlegfilter erin. Daarna kijken of er al iets verschil is.
     
  12. Nee, idd geen effect op je aanzuigluchttraject, maar je gaf aan dat de motor
    beter ging lopen na een lange rit, bij een lange rit word de motor goed warm
    en verbrand de vervuiling wat waardoor hij beter loopt. Dus het lijkt op een
    vervuilingsprobleem, het simpelst is dan eerst een toevoeging aan je brandstof
    de eerder genoemde onderdelen reinigen kan ook geen kwaad en zal samen
    er voor zorgen dat hij weer een stuk frisser loopt;)
     
  13. idd, het lijkt erop. Nog steeds trekt ie een stuk beter dan bij aanschaf, na het ritje groningen. Zelfs vanmorgen na een nachtje -3 op de binnenplaats. Ik weet ook dat deze fofo het laatste jaar maar 5000km heeft gereden (apk papieren) en dus het meeste stil heeft gestaan en geen langere stukken (goed warm) heeft gemaakt = meer kans op vervuiling wat blijft plakken. Gaan we regelen, maar ziet ernaar uit dat het dus al zo goed als is opgelost uit zichzelf :thumbs:
     
  14. Ik zou bijna zeggen, je geeft het antwoord op je eigen vraag..
     
  15. :mrgreen: hehe idd, het schoot mij ineens te binnen naderhand nadat ik de boekjes in het dashboard nog eens ging bekijken.

    Ik had alleen niet verwacht dat het dit zou kunnen zijn, zo'n groot verschil. Door m'n ervaring van dat ritje groningen is het wel bevestigd. Hij rijdt lekker nu! (alleen het brandstofverbruik gaat wat minder goed ivm zware rechtervoet)
     
  16. #17 Moriaantje, 1 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2010
  17. nice, dank. Daar ga ik later mee aan de slag, duidelijk howto!
     

Deel Deze Pagina