1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor temperatuur

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kingco, 3 jan 2021.

  1. Hallo allemaal,

    Vandaag viel mij op dat de motor moeilijk op temperatuur kwam. We hadden een rit van 15 km over een 80 km weg en de temperatuur meter bleef hangen tussen de 60 graden en het midden (iets meer naar de 60 dan naar het midden). Verder viel ons dat de temperatuur in de auto moeilijk warm werd. Op de terugweg ging het iets beter. Iemand een idee wat dit kan zijn.

    Het betreft een Focus Wagon 1.0 automaat uit 2019.

    Gr. Patrick
     
  2. Thermostaat die open blijft staan.
    Zou die vervangen en daarna kijken of het geholpen heeft
     
    Kingco vindt dit leuk.
  3. Kan natuurlijk ook gewoon door de koude wind komen. 2019 mk4 heeft normaal een zelf sluitende grill, misschien dat die blijft plakken en open blijft staan. 15kmer is nou niet echt een super groot stuk waar de motor snel op temp komt. Hoe is het als de auto stil staat na de ritten? Loopt de temp dan na 10 min op?

    Greetz Emiel
     
    Kingco vindt dit leuk.
  4. Mijn 1.8 is nu met dit weer wat trager qua temperatuur maar haalt het midden van de meter toch al na een km of twee, maar een auto uit 2019, daar zal je nog wel garantie op hebben?
     
    Kingco vindt dit leuk.
  5. Hoi Emiel,

    Kun je die grill zelf dicht of openzetten? Vandaag duurde het weer lang. Nadat de vrouw ermee was weggegaan nog even een stukje gereden. Temperatuur liep toen wel weer op naar het midden, maar wel traag. Ik ga van de week als die koud is na een ritje even de auto 10 minuten stationair laten draaien en kijken of de temperatuur dan oploopt. Het verbruik is 7.1. We hebben hem pas, dus kunnen ook niet vergelijken.
    Gr. Patrick
     
  6. de shutter panel (gril) word aangestuurd door de motor computer.
    bij lage temperaturen blijft deze dicht, zodat de motor wat sneller opwarmt.
    als meter omhoog gaat zal deze rustig aan door lopen naar 90graden.

    echter bij me vorige focus was ook in de winter motor binnen 15km warm. die heeft geen shutter panel.
    ook die werd netjes tijdens de rit netjes warm.
    wijzer loopt dan direct door naar 90graden niet zo dat halverwege bij andere temperatuur blijft stagneren/hangen
    bij deze focus die ik nu heb, stijgt hij nog iets sneller naar de 90graden.

    makkelijk is als je savonds stuk gaat rijden van half uur of zo.
    op de snelweg constant rijden. afslag pakken en daarna goed keer doortrekken.
    in alle gevallen zal hij constant 90graden moeten geven.
    met defecte thermostaat (met me oude focus) had ik dat de meter, bij afslag terug zakte naar 70 graden en bij optrekken steeg naar iets boven de 70graden.
    dit was na goeie 20-30min rit, na het vv van thermostaat gaf de meter 90 aan na 10km rijden en bleef daarop.

    alle situaties is met koude buitentemperatuur zoals nu.
     
    Kingco vindt dit leuk.
  7. De temperatuur meter geeft bij de Focus 2 en Focus 3 een door de PCM gecalculeerde waarde weer en niet de werkelijke motor temperatuur. Ik verwacht dat dit bij de Focus 4 ook het geval is. De software is zodanig geprogrammeerd dat de temperatuur meter al relatief snel in een aantal stappen naar het midden (of net daarvoor) gaat terwijl de motor op dat moment helemaal nog niet op temperatuur is. Pas wanneer er sterk afwijkende temperaturen worden gedetecteerd zal de temperatuur meter van de midden positie (of net daarvoor) afwijken.

    De motor is dus lang niet zo snel op bedrijfstemperatuur als de temperatuur meter je wil doen geloven.
     
    Kingco vindt dit leuk.
  8. Ik denk niet dat je dit zelf kan bedienen, misschien met Forscan, maar zoals @2 Fast 4 U al aangeeft, is een ritje naar de dealer misschien verstandig. Thermostaat is zeker een verdachte hier, maar gezien de leeftijd lijkt het mij te snel als deze kapot zou zijn. Maar ook dan kunnen dingen wel eens stuk gaan natuurlijk...

    Ben benieuwd of je naar je ritjes nog wat meer info kan vinden, lees het hier wel terug :thumbup:

    Greetz Emiel
     
  9. En dat is best slecht eigenlijk. Ik heb dan toevallig (omdat ik een ST heb) ook een olietemperatuurmeter erin zitten en hou die aan voor ik echt ga trappen. Maar menigeen zal nav de koelvloeistoftemperatuurmeter denken dat ie warm is en dus met een eigenlijk nog koude motor al flink gaan gassen.
     
  10. Nha, als je een beetje verstand van auto's hebt, weet je dat je nooit van een koelvloeistof temperatuur meter uit moet gaan. De gouden regel is 15 min rijden voordat je pas kan "trappen". Voordeel is dat in de 1.0/1.5 motoren vrij dunne olie moet, dus die zal iets sneller op temp komen, maar ik blijf bij de 15 min regel.

    Greetz Emiel
     
  11. En hoe betrouwbaar denk je dat die olietemperatuur meter is?

    Net als de koelvloeistof temperatuur die op de meter wordt weergegeven is ook de olie temperatuur die wordt weergegeven een gecalculeerde waarde en geen werkelijke waarde.


    De 1.0 ECOboost is zeer snel op bedrijfstemperatuur. Deze motor heeft meerdere thermostaten waardoor er feitelijk 3 afzonderlijke koel circuits ontstaan. Hierdoor warmt de motor gefaseerd op wat resulteert in een sterk verminderde opwarmtijd. Daarnaast zorgen de Active Grille Shutters er in de opwarmfase voor dat er geen rijwind door de radiateur stroomt welke de koelvloeistof afkoelt. In de praktijk is de 1.0 ECOboost al binnen enkele kilometers op bedrijfstemperatuur.



    Een punt om rekening mee te houden is het feit dat moderne motoren dermate efficient zijn dat ze simpelweg minder energie omzetten in warmte als oudere, minder efficiente motoren. Een symptoom hiervan is dat wanneer er warmte aan de motor wordt onttrokken door de kachel de motor minder snel op temperatuur komt en tevens moeite kan hebben om op temperatuur te blijven. Om dit te voorkomen zijn veel moderne motoren (zeker in kouder klimaten) standaard voorzien van elektrische bijverwarming (PTC heater). Dit heeft 2 voordelen. Het interieur is doordat dit deels elektrisch wordt verwarmd veel sneller op temperatuur en wanneer de PTC heater actief is wordt er in het kachelhuis veel minder warmte onttrokken aan de koelvloeistof waardoor de motor sneller op temperatuur komt.
     
    TWA vindt dit leuk.
  12. Is het niet zo dat de shutters open gaan/blijven als je de airco aan doet? Of is dit pas vanaf een bepaalde buitentemperatuur?
    Je zou ook altijd even de stekker van de shutters er uit kunnen trekken als ze "dicht" staan (dan moet je er niet te lang mee rijden ivm het ontbreken van koelingscapaciteit).
     
  13. Dat weet ik niet, maar na zo’n 15-20 minuten staat ie op een 80-90 graden en dan durf ik het gas wel een beetje in te trappen. In de zomer gaat het sneller dan nu....
     
  14. Wat is eigenlijk het nut om een gecalculeerde waarde weer te geven in plaats van de werkelijke waarde?
     
  15. Waarschijnlijk omdat motortemperatuur nog wel eens wil fluctueren aan de hand van wisselende belasting, als mensen dat metertje zien bewegen worden ze zenuwachtig en staan ze voor niks bij de garage.
     
  16. #16 trucker0werner, 5 jan 2021
    Laatst bewerkt: 5 jan 2021
    Klopt meter zegt 90graden. Wil niet zeggen dat alles op bedrijfstemperatuur is.
    Want zelfs dan voel he dat er nog niet echt warme licht uit de kachel komt. Maar de motor is 90graden volgens de meter.

    Idd klopt het dat het is ivm anders klanten te abel naar de garage gaan ivm meter op en neer gaat.
    Zelfde als snelheidsmeter ongeveer 5% hoger aangeeft dan je werkelijk rijdt.
    Als meter 90graden aangeeft mag je denken dat je koelvloeistof tussen de 80 en 100graden is.

    Iemand die zegt wacht tot hij echt warm is voor ik begin te rijden. Dan vraag ik me af hoe je rijdt.
    Ik rijd altijd hetzelfde warm of koud.
    Als ik 15km gereden heb en snelweg opdraai. Dan wel keer doortrekken tegen het rode deel aan.
    Anders rijd ik met het verkeer mee en schakel ik rond 2000rpm a 2500rpm op. Of verkeer moet langzaam rijden dan schakel je bij 1500rpm soms al.
     
  17. Ik zag deze post vandaag en ik dacht ik kan wel makkelijk een testje doen als ik naar huis rij van werk. Ik hou tijdens het rijden via mijn Accessport o.a. de olie temperatuur in de gaten en dit zijn de metingen van vandaag:

    Ford Focus ST 2.0 EcoBoost Stage 3
    Airtec intercooler
    5w30 Castrol Magnatec A5 olie (bijna een jaar oud)
    Grille shutters verwijderd (altijd open)

    Start: 3 graden omgevingstemperatuur, 11,5 graden olie. 17:58 vertrek.

    Normaal optrekken en schakelen bij 2,5k rpm. Kort stuk bebouwde kom richting snelweg, daarna snelweg met 130 - 160 km/u. Binnen 10 minuten olie ongeveer 50 graden daarna oplopend naar 79,5 graden.

    Snelweg af, stuk binnen de bebouwde kom en olie temperatuur zakt daarna nog iets naar 78,2 met een uiteindelijke aankomsttijd van 18:22. Rit plusminus 25km.

    20210105_175830.jpg 20210105_182259.jpg
     
    gerardTDCI en TWA vinden dit leuk.
  18. Die olietemperatuur weergave is leuk maar is ook een volledig gecalculeerde waarde. Sterker nog de 2.0 ECOboost heeft (net als de 1.0 ECOboost, 1.5 ECOboost en 1.6 ECOboost) helemaal geen olietemperatuur sensor.

    Zowel de op de extra ST meters weergegeven olietemperatuur als de door een diagnosesysteem weergegeven olietemperatuur zijn dus door de PCM gecalculeerde waardes en geen werkelijke waardes.


    Ford zegt hierover het volgende:

    Additional gauges which are mounted in the centre of the instrument panel provide additional vehicle information to the driver. It contains engine oil temperature, engine oil pressure and boost pressure.

    The engine oil temperature is calculated by the PCM using information from the ECT (Engine Coolant Temperature) sensor. The MAPT (Manifold Absolute Pressure and Temperature) is responsible for measuring the boost pressure. The engine oil pressure is calculated by the additional gauges cluster. Engine temperature, oil pressure switch and engine speed data are required for this. The information is transferred from the PCM to the additional gauges via the HS-CAN bus.
     
    TWA, VinRS en Kludrex vinden dit leuk.
  19. Aha. Dat de waardes in de metertjes bovenop het dashboard gecalculeerd waren, wist ik. Maar dat de olietemperatuur gelezen via de OBD dat ook was, niet.
     
  20. Dus we worden gen**id waar we bij staan....:weird:
     
    TWA vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina