1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Motor storing, noodloop, turbo kapot?

Discussie in 'Performance' gestart door Bosniak, 30 jul 2013.

  1. Geachte leden, misschien kan iemand mij helpen of herkent dit geval. Ik reed gisteren over de snelweg, had haast dus een poosje 140-150 gereden en toen weer 130.. En toen ging rode lampje branden en melding Motor storing (of motor management storing, herinner me niet meer).. en toen voelde ik meteen dat ik niet meer kon snel optrekken, kon amper een personenbus inhalen en kon niet harder dan 120 rijden.. Ik vermoedde meteen dat turbo kapot is maar besloot om gewoon door te rijden, dus zo heb ik nog 150 km mee gereden (ook in stad en stationair) zonder auto uit/aan te zetten.. toerenteller bleef normaal doen, verbruik was ook normaal (misschien ietsje meer).. Toen ik stopte, auto weer starten, melding was weg en ik kon weer normaal optrekken en snelheid maken.. Ik heb op internet beetje gelezen en dat wat mij gebeurde zou "noodloop" zijn maar de oorzaken van een noodloop kunnen heel verschillend zijn.. van iets kleins zoals ERG klep, turboslang, sensor of dergelijk...

    Achtergrond informatie: auto is van 2005 (focus 2) en inmiddels boven 340 d.km gelopen.. auto moet nu nieuwe olie/filter krijgen, half jaar geleden heeft nieuwe distr.riem, waterpomp enz.. interieurfilter is nog nooit vervangen, luchtfilter en brandstoffilter denk ik dat ze wel om de zoveel tijd vervangen worden door garage.. Voor de rest gebruikt auto geen olie en is zeer zuinig. Maar hij is niet meer de stille van vroeger, maar nog steeds snel en zuinig..

    Wel belangrijk te vermelden (hierover wilde aparte topic openen).. dat al bijna 9-10 maanden hoor ik een rare geluid bij dieper gas geven (bij optrekken of sneller dan 130).. geluid lijkt dan op geluid uit ventilatieroosters.. lijkt er of ergens meer lucht wordt geblazen, zou dit lekke turboslang zijn?? of misschien vervuilde filters?

    Ik heb begrepen dat auto brengen bij dealer om computer uit te lezen niet echt helpt want dan zou computer allerlei storing-meldingen oppikken die allemaal gevolg kunnen zijn van een of andere..
     
  2. Zoals ik het lees denk ik dat het een EGR klep is die niet fijn werkt(e). Heb jij toevallig ook een roetfilter op de auto zitten?

    Wat betreft het interieurfilter: je weet dat deze voor je eigen gezondheid is?

    Maaruh 340.000km met een 1.6 tdci en dezelfde turbo?
     
  3. Ik heb geen idee over dat roetfilter, zou dat niet standaard zitten op alle 1.6tdci? Ik wil wel interieurfilter vervangen maar las op deze forum dat die moeilijk te bereiken is.. ergens onder gaspedaal?

    en ik heb auto vrij jong gekocht (2 eigenaar) met 180 d.km op de teller, daarvoor is die lease gereden, weet niet of turbo intussen vervangen is.. bij mij niet in ieder geval..

    en dat EGR klep zou toch veel zwarte rook uit uitlaat laten? want dat merk ik bij mijn auto ook niet..
     
  4. Pollenfilter/interieurfilter is bij de Focus II idd een niet zo fijne operatie.
    Maar voor je eigen gezondheid wel fijn. Onze Focus II 1.6 tdci uit 2005 heeft af fabriek geen roetfilter, dit is meer uitzondering dan stndrd.

    Verder was mijn vraag omtrent de turbo meer uit interesse.

    Bij een slecht functionerende EGR klep (electronisch) kan het voorkomen dat de auto af en toe in storing schiet. Mocht dit weer een keer gebeuren, kun je de stekker van de EGR klep halen.
     
  5. Marco vind dit een heel fijn klusje om te doen.
    Hij noemt dan een klein gedeelte van zijn woordenboek op tijdens de werkzaamheden :D:D
     
  6. Oke, dus soort reset van EGR klep? waar zit dat stekker ongeveer? Moet ik dan auto even starten zonder stekker? Ik vond net op andere topic juiste benaming van dat storing: Motor Systeem Storing. Heb ook even oliepijl gekeken, die is op het minimum maar dat moest sowieso nu gebeuren. Maar zou dat niet storing hebben veroorzaakt?
     
  7. Je moet hem toch echt eerst even uit laten lezen, kan nog wel 10 dingen opnoemen die storing kunnen geven. Ik zou zeker niet de stekker ergens af gaan trekken. Anders laat je hem straks uitlezen en dan staat er zeker een egr storing in, omdat je de stekker eraf getrokken hebt. Eerst uit laten lezen dus! Codes hier plaatsen, dan kunnen we er wellicht wat mee.

    Roetfilter zit niet op een 90 pk.
     
  8. #8 Bosniak, 3 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2013
    Ik heb auto bij garage waar ik altijd laat onderhouden/repareren gebracht voor periodieke onderhoud (olie, filters, remmen enz) en controle op turbo. Man kon niks vinden op turbo of EGR-klep, hij zegt wel dat bij diep intrappen van gas je wel zwarte rook ziet en hij denkt dat het ergens bij intercooler zit.. kleine lekkage of zo.. ik dacht dat intercooler gewoon radiateur van airco is?? of heeft focus 2 radiateurs??

    Man heeft ook van dat spul in motor/of brandstof gedaan voor schoonmaak..
     
  9. Er zit een radiator voor de koeling van de motor op, een radiator voor de airco en dan heb je nog de intercooler. Dat zijn 3 aparte onderdelen;)
     
  10. dat is een radiateur
    http://www.mister-auto.nl/fl/intercooler/ford-focus-ii-da-1-6-tdci-109pk_v18378_g468.html
    hier heb je een lijst met intercoolers weet niet of dit een goeie is.

    [MENTION=13177]Silver[/MENTION] baron aka marco
    340dkm met 1 turob is helemaal geen enkel probleem
    je moet hem wel met respect rijden en onderhouden

    dus na stevig rit turbo eerst tot rust laten komen en dan motor afzetten
    verder bij deze motor is het beter elk jaar en 15dkm olie te verversen en niet bij 2jaar en 20dkm (zo schrijft peugeot voor bij de oude type 1.6hdi)
    verder ook eerst rustig rijden en pas als hij warm begint te worden dan kun je iets feller rijden.


    wat betreft het interieurfilter is goed te doen. zolang je wel de gaspedaal eruit haalt
    bij peugeot 3008, 5008, partner moet deel van dashbaordkastje los geschroeven worden en dan via een klein klepje kun je twee langwerpige filters eruit halen
     
  11. oke, ik heb vandaag 2 keer weer rode lampje gekregen.. auto is eergisteren al voor grote beurt geweest (olie, filters, remmen, controle op lekkage bij egr-klep enz).. niks bijzonders gevonden... auto laat wel zwarte rook achter en man van garage zegt bijna zeker te zijn dat het intercooler (lekkage) heeft..

    mijn vraag is, kan ik blijven zo rijden of brengt dat veel schade aan turbo/motor?

    en is er in buurt van groningen/assen iemand foutcodes/computer kan uitlezen?
     
  12. Auto is inmiddels bij garage voor vervanging van intercooler maar ze gingen bij voorzorg computer uitlezen en kregen volgende foutcodes, ook ontdekten ze scheur in slangetje van luchtmassameter, die hebben ze nu dichtgemaakt en ze gaan auto testen, mocht probleem zich niet weer voordoen, dan lag het hieraan.. ik hou jullie op de hoogte..

    P1632
    P1603
    P0299
    P0089
    P1180
     
  13. #14 antig01, 7 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2013
    1632 = smartcharge dynamo circuitfout
    1603 = KAM data (accupool los geweest?)
    0299 = te lage vuldruk turbo
    0089 = druksensor commonrail
    1180 = brandstof systeem druk laag.
     
  14. Probleem met noodloop en blazende geluid lijkt opgelost te zijn. Een slang tussen luchtmassameter en turbo was gescheurd, deze is nu gerepareerd en auto loopt heel soepel.. geen geblaas bij diep intrappen van gaspedaal.. Alleen, na de reset van foutcodes, komen nog steeds 2 codes terug: P0299 en P1180 en man van garage maakt zich zorgen om trillen van versnellingspook als auto stationair draait en dan gas geeft, dan trilt die pookknop, hij zegt dat het kan verschillende dingen betekenen, misschien iets met injectoren.. dat motor dan niet regelmatig loopt.. zodra ik hem in versnelling doe en gas geef, dan trilt die niet..

    maar ik ga nu een paar dagen auto rijden en mocht ik gevoel hebben dat auto nog steeds goed rijdt, dan kan ik wel veilig op vakantie mee?
     
  15. Hebben ze de slang dichtgeplakt of vervangen? Vervangen is een betere optie denk ik zo. Hij klaagt nog steeds over te lage vuldruk van de turbo, kan nog door een lek veroorzaakt worden denk ik zo.
     
  16. ze hebben slang dichtgeplakt en waar zou dan lek nog verder zitten? op boordcomputer krijg ik overigens geen storingmelding..
     
  17. #18 Grease monkey, 30 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2013
    mijn auto is een 1.6tdci econetic II en heeft WEL een dpf (= dieselpartikel filter) met 90pk
     
  18. Jij hebt de facelift, in dat model zijn alleen maar diesels geleverd met dpf. Ik weet niet exact hoe het zit, maar jouw motor is niet hetzelfde als de 1.6tdci uit de fase 1 (ook ander euronorm dacht ik). De 1.6 tdci 90pk in de fase 1 is nooit uit de fabriek geleverd met dpf. De 1.6 tdci 110pk na half 2005 altijd met dpf en daarvoor de ene wel de ander weer niet.
     

Deel Deze Pagina