1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor ST loopt ontzettend rot

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kludrex, 26 sep 2014.

  1. RS bougies zijn idd "kouder" alleen voor een stock ST is het overkill en kan het zelfs averechts werken.
     
  2. Idd, iets met klok en klepel
     
  3. Boeiuh!:baeh:
     
  4. Ik lees meer verhalen van anderen die het al hebben. Ze worden ook overal aangeboden voor de ST225 ik heb nog geen slechte verhalen gevonden....
     
  5. Als de bougie niet op temperatuur komt, zal dat de levensduur sterk beïnvloeden dus is wel van belang.
     
  6. Even een quote..

     
  7. Al nieuws???
    Geen rook uit de uitlaat meen ik te verstaan?
     
  8. #28 Kludrex, 28 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2014
    Gelukkig niet! De symptomen van een cracked liner bedoel je? Geen witte rook, nee.

    Morgen ga ik kijken of ik de bougie tijdelijk kan vervangen. Als de motor dan goed loopt, rij ik maandag voorzichtig naar de dealer met de andere vier bougies en dan mogen zij het afmaken. Als het probleem in de coil zit, dan wordt het ook maandag voorzichtig naar de dealer, coil bestellen en laten monteren. Zal waarschijnlijk niet dezelfde dag kunnen, dus dat wordt dan een paar dagen met de trein vrees ik :nocheer:

    Ik blijf alsnog hopen dat het een kapotte bougie is.

    Btw: de Denso's IKH22 zijn ook koudere bougies net als de de RS bougies.
     
  9. Yep, met de blauwe rook bedoelde ik inderdaad kenmerken van de kapotte koppakking en eventueel in het slechtste geval... Barst in de cilinderwand.

    Off topic:

    Zijn hier members met een "cracked liner" ( barst cilinderwand)?

    1maar ik ken zijn naam niet

    PS: ik heb ook de rs-bougies
     
  10. Een bougie moet vonken meer niet. Op temperatuur komen doet ie toch wel van iedere explosie die hij veroorzaakt.:cool:
     
  11. Dat is dus absoluut niet waar. De warmtegraad is een van de belangrijkste zaken bij een bougie. Een foute warmtegraad kan bijvoorbeeld tot vroegtijdige uitval van de bougie leiden en in het ergste geval zelfs tot motorschade.

    De warmtegraad van een bougie heeft zoals veel mensen denken niets te maken met de verbrandingstemperatuur in de cilinder. Hierop heeft de bougie geen enkele invloed. De warmtegraad van een bougie wordt bepaald door de warmteafvoer van de bougie elektrode. De warmtegraad van een bougie moet zodanig gekozen worden dat de elektrode heet genoeg wordt om zichzelf schoon te kunnen branden maar koud genoeg blijft om voortijdige ontsteking van het brandstof mengsel te voorkomen.

    Een te koude bougie zou kunnen vervuilen waardoor de levensduur van de bougie negatief wordt beinvloed. Een te hete bougie kan leiden tot voorontsteking met mogelijke motorschade tot gevolg.

    Bij een standaard motor kan je normaal gesproken gewoon voor de standaard door de fabrikant voorgeschreven bougie kiezen. Echter bij getunede en aangepaste motoren zal de meest optimale bougie warmtegraad zelf moeten worden bepaald. Aan de kleur van de bougie kan je veel afleiden. Onder andere ook de juiste warmtegraad.
     
  12. #32 kolere, 28 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2014
    Een bougie moet een bepaalde warmte bereiken om schoon te branden (minimaal 400 graden?). Dus een bougie heeft toch meer eigenschappen dan alleen vonken nodig om op de lange termijn zijn werk goed te doen.

    Daarom hebben bougies een aanduiding om de warmtegraad mee aan te duiden, dit wordt doorgaans bereikt door de lengte van de isolator langer of korter te houden. Te warm kan zeer schadelijk zijn voor de motor, maar te koud is ook slecht voor de motor. Bij een koude bougie zal steeds meer koolaanslag optreden en de vonk steeds slechter worden waardoor de motor gaat inhouden in het ergste geval komt er onverbrande benzine in de katalysator terecht.

    Als motorrijder moet dit toch enigzins bekend voorkomen?

    Edit:
    Lees dat JW dit ook onderschrijft;).
     
  13. NGK maakt bougies voor Ford en heeft voor de Mk2 ST bougie PLFR6A (platina) en ILFR6B (iridium), en voor de Mk2 RS ILFR6J (iridium). Bij de genoemde types staat getal 6 voor warmtewaarde 6. Uitleg NGK codes >klik<
     
  14. ook weer duidelijk maar een niet werkende bougie doet kwa warmte werking ook kans op schade geven.

    Tevens als motorrijder weet ik alleen dat ik een bougie moet hebben die staat voor geschreven. Tevens hetzelfde met andere onderdelen anders past het niet.
     
  15. Bij motoren is dit nog belangrijk zeker als je het 1 en ander aanpast, ik ging er vanuit dat je ook op motor forums zat of meelas. Een niet werkende bougie zal qua warmte geen probleem geven de onverbrande benzine wel (ten minste ik zou niet weten waarom er veel warmte vrij komt bij geen verbranding).
     
  16. Het motor forum lees ik al een hele tijd niet meer.
     
  17. Conclusie; de juiste bougie is dus wel zeker boeiend!
    Sietze; waarom ga je niet voor de voorgeschreven producten?
    Niet alles wat in een RS gaat, is bestemd en geschikt voor een ST.

    Zelfde dat mensen in eens andere olie dan voorgeschreven gaan gebruiken (0W60). Kan ik ook niet snappen.

    [MENTION=26]Kludrex[/MENTION]; een gescheurde cilinderwand gebeurt niet zomaar.
    Vaak is de boel dusdanig heet geworden (gebrek aan koelvloeistof) dat het scheurt. Anders eigenlijk niet.

    In the UK zijn er in het begin idd gevallen bekend van "cracked inliners".
    In NL ken ik er 1tje (Huigie), dit had zeker weten te maken met een tekort aan koelvloeistof.
     
  18. Bedankt voor de uitleg over de warmtegraad van bougies :cool:.

    Wat mijn probleem betreft: ik heb vandaag toch Ford Assistance gebeld, alles uitgelegd aan de monteur en die heeft geconstateerd dat de bobine van cilinder 3 kapot is. Bougies zijn goed. Morgen dus een nieuwe bestellen en hopen dat ik snel weer kan rijden.
     
  19. #39 Kludrex, 28 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2014
    In Engeland rijden veel ST's rond en er is op het moment een beetje een paniekgolf gaande wat cracked liners betreft. Met bosjes worden daar preventief block mods uitgevoerd om zich hiertegen te wapenen, als ik het forum daar zo lees. Paniekreactie of niet, daar wordt wel heftiger getuned dan hier en er zijn ook daadwerkelijk veel verhalen te lezen van mensen met cracked liners.

    Ik mijn geval 'mis' ik de witte rook uit de uitlaat bij een koude start, en het koelvloeistofverlies. Klote lopen doet de motor dan weer wel ;). Ik heb er dus geen last van.
     
  20. in ieder geval hoop ik dat het probleem snel verholpen is voor je!
     

Deel Deze Pagina