1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

motor kapot

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door steel, 6 nov 2009.

Tags:
  1. :wtf:

    heb ik weer... ry ik smorgens naar mn werk schakel rustig door naar zn 4 en met dat k de koppeling laat opkomen slaat de motor uit..
    ik dacht dat ik niet goed had geschakeld dus opnieuw koppeling in en motor opnieuw starten maar nee hoor geen reactie...
    dus daar stond ik smorgens vroeg met pech langs de weg:angry:
    ik kyken naar de motor maar zag niks vreemds... dus ik was bang dat het de distributieriem was....na wat hulp weggesleept naar de dichtsbyzynde garage en daar myn verhaal gedaan...
    de garagehouder zei al wel dat het de distributieriem moest zyn maar hy zou een diagnose doen en me op de hoogte houden...
    uiteindelyk kreeg ik te horen wat er was..(ben er nog wel langsgeweest om alles te bekyken) de distributieriem was schuin komen te zitten en gaan slyten/schuren... en uiteindelyk kapot geknapt...
    zeker 2 zuigers moeten worden vervangen en nog een paar onderdelen...
    dus als alles meezit heb ik straks een zo goed als nieuwe motor..

    (deze distributieriem heeft nog maar 15.000 km gedraait)
     
  2. Hoi,

    Das balen, maar als deze er maar zo kort opzit.
    Even terug gaan naar de garage waar ze het hebben gedaan.
    En ze zullen me hier wel bijspringen, er is een modificatie uit gekomen voor die riem.
    En de garage wist me te vertellen dat ie niet overal goed is uitgevoerd.
    Het schijnt dat er poelies op moeten zitten met een rand zodat de riem er niet van af kan lopen bij correcte montage.

    Mocht je voor een nieuwe motor gaan kijken, neem hier even de tijd voor, want de prijzen verschillen nog al sterk van 750 euro tot 2250 euro voor een blok.
    En dan nog de inbouwkosten, ook hier scheelt het om een aantal garages of handige mensen te bezoeken...

    veel suc6 ermee, ik heb ook pas een nieuw blok moeten plaatsen totale kosten 1250 euro

    gr jeroen
     
  3. das ff minder, heb je de distri bij een garage laten vervangen?? zoja dan kan je de garage misschien wel aansprakelijk stellen ;)
     
  4. Ik weet niet wie je distribtutieriem vervangen heeft maar als dit de oorzaak is van het stuk lopen van de motor zou ik daar zeker naar teruggaan. Is toch niet normaal dat zo'n riem knapt 15.000 km na vervanging.
     
  5. De oorzaak van een gebroken of schuin afgesleten distributie moet vaak gezocht worden en het niet vervangen van de spanrollen tijdens het vervangen van de Riem.
     
  6. het lijkt wel een zwak punt van de Focus te gaan worden!
     
  7. nee joh! dit is duidelijk montagefout. bij correcte montage mag een ruim niet schuin afslijten. dan moet je het idd in bijvoorbeeld de spanrol zoeken; deze wordt standaard vervangen bij Ford garage's samen met de riem. De spanner is dan ook duurder dan de riem zelf.
     
  8. #8 Chris van S., 7 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 nov 2009
    Jij elke keer met je zwakke punten, Harold.
    Elke auto heeft zwakke punten dus ook de Focus. Maar in dit geval heb je geen gelijk.
    @steel Na 15k km moet een distributieriem zeker niet kapot kunnen gaan.
    Zou toch het e.e.a uit gaan zoeken hoe je de kosten voor de reparatie op de reperateur kan schuiven.
     
  9. [offtopic]een auto is sowieso een zwak punt, vooral voor je portemonee ;) het ding kost altijd geld
     
  10. Helemaal mee eens, maar als je dan zoiets gebeurd ben je helemaal de pisang.

    Zoals eerder gezegd zoek uit wie die riem heeft geplaatst, en laat kijken of de juiste rol er ook opzit.

    Mss heeft iemand een foto van hoe het er moet uitzien...
    En laat je zeker niet afschuiven, want dat doen ze allemaal.
    Tis tenslotte ook hun brood !

    Veel succes ermee.
     
  11. euhm wilde gok :badgrin: rond de 1850 euro schade, dat kosste het mij iig :cussing::cussing:
     
  12. Chris, ik was al bang dat ik de enige ben die zich er aan ergerde.....


    @Harold: wees blij met je Focus en geniet er van. Of koop anders weer zo`n japans hobbelhok. Waar ook genoeg aan mankeert, maar dan erger je ons tenminste niet meer met je panische gedrag.

    @de TS: 15k km is echt niet normaal. Volgens mij heb je bij de gemiddelde garage zeker een jaar garantie, daarbuiten hebben hun de handel verkeerd gemonteerd. Succes.
     
  13. Ben benieuwd wat de garage, waar de riem is gewisseld, gaat zeggen. Was het een dealer/Ford garage of een onafhankelijke garage? In ieder geval te hopen dat dit goed wordt opgelost zonder al te veel kosten. Is duidelijk ergens een fout gemaakt.
     
  14. het waren originele onderdelen en de riem is scheef afgesleten doordat 1 van de rollers krom was komen te staan...
    oorzaak is onbekend hoe dat is gebeurt....de riem heeft max. een week erover gedaan om te knappen... kosten rond de 1200...
     
  15. ja en de garage gaat dit vergoeden neem ik aan?
     
  16. Er is hier op het forum iemand waarbij de motor afslaat als ie naar rechts gaat. Zijn lagers van de krukas zijn versleten.......Zou het bij jou ook het geval zijn?
     
  17. Die roller gaat normaal gesproken toch niet zomaar krom staan, dus garage heeft wel wat uit te leggen lijkt me.
     
  18. @ Steel; hoe lang is het geleden dat de d-riem is vervangen? Behalve de 15k km. Want wat de garage ook zegt, het is echt niet normaal dat de boel zo snel knapt. Helemaal niet als het met origineel spul en bij de dealer(?) is gedaan. En ze de voorschriften hebben gevolgd. Ik zou dit zelf niet voor lief nemen.
     
  19. Het lijkt me dat hier duidelijk iets mis is gegaan bij de montage.Voorzover mij bekent is zijn er altijd geleideranden/schijven gemonteerd of aanwezig om de riem op z'n plaats te houden.Hoe 't bij de Focus zit weet ik niet.Zou ik eerst na moeten kijken in 't werkplaatsprogramma TIS.Bij de Escort moet je eerst de riem aanbrengen,een aantal malen ronddraaien en vervolgens op voorspanning brengen.Daarna +/- 500km de spanning controleren.Net vorige week bij m'n zoon's Honda de riem gemonteerd vanwege een vervanging lekke waterpomp.Daar zitten geleideschijven op de krukaspoelie.Na een paarhonderdkilometer de spanning controleren.Als de spanning niet goed is(te laag)kan je ondanks juiste montage(zit wel goed op z'n plek) van de riem dit merken.De kleptiming luisterd dan niet meer zo nauw.De motor loopt niet meer lekker(stationair)of slaat af bij gas minderen.Voor 't afstellen van de voorspanning heeft de offciialdealer 't juiste gereedschap.Als een spanrol al scheef komt te zitten dan is er wel iets gebeurd.Lager stuk door te hoge spanning?
     
  20. Ik heb 't even nagekeken.Bij het monteren van een nieuwe riem kan door verkeerd spannen de riem scheuren resp.klapperen.De Focus is voorzien van een automatische riemspanner die bij vervanging van de riem alleen bij een nieuwe riem afgsteld wordt en daarna automatisch werkt.Het gaat hierbij om auto's tot 2004.
    Conclusie :zonder de juiste kennis kan dit dus desasstreuse gevolgen hebben.
     

Deel Deze Pagina