1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor cleaner voor ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Pipopopo, 1 nov 2021.

?

Mag motor-cleaner in een ecoboost motor.

  1. ja

    0 stem(men)
    0,0%
  2. ja, maar...

    0 stem(men)
    0,0%
  3. NEE!

    3 stem(men)
    100,0%
  1. Hallo,

    Mijn Ford focus MK3 uit 2012 met een 1.0 125 PK ecoboost motor heeft last (bij koude start) van tikkende klepstoters. Dit is sinds een week of 3 ontstaan. Bij de garage vertelde ze mij dus dat het de klepstoters zijn.
    Nu heb ik gekeken of dit op te lossen valt met "motor cleaner", maar ze konden mij niet vertellen of dit negatief effect kan hebben op de distributieriem.
    Nu heeft mijn focus +- 240000 km gelopen en wil dan ook binnenkort mijn distributieriem laten vervangen en gelijk de motor cleaner er in doen gezien de olie er toch uit moet. Het lijkt mij dan ook geen probleem? Heeft iemand hier al ervaring mee en/of dit mag bij de ecoboost motoren?

    Met vriendelijke groet,

    Martin
     
  2. Ik betwijfel of het gezond is voor de distributieriem, zou hem in ieder geval dan meteen laten vervangen na de behandeling,

    persoonlijk ga ik dergelijke vloeistoffen niet gebruiken als je de motor normaal gebruikt en goede olie gebruikt heeft het spoelen van de motor mijns inziens geen toegevoegde waarde
     
  3. #3 JW, 1 nov 2021
    Laatst bewerkt: 1 nov 2021
    De 1.0 ECOboost heeft (net als de meeste andere Ford motoren) vaste klepstoters. Indien het tikkende geluid inderdaad door de klepstoters wordt veroorzaakt betekent dit veelal dat de klepspeling te groot is geworden en afgesteld moet worden. In dit geval zal het uitvoeren van een engine flush geen enkel effect hebben op het tikken van de klepstoters.

    Dit type motor heeft vaste klepstoters zonder vulplaatjes. Om de klepspeling af te stellen dienen de klepstoters compleet te worden vervangen (er zijn tientallen verschillende maten verkrijgbaar). Aan de hand van de gemeten speling en de dikte van de huidige klepstoters moet worden berekend welke maat klepstoter er moet worden toegepast.

    Het afstellen van de klepspeling is een behoorlijk arbeidsintensieve klus. De nokkenassen moeten worden verwijderd en ook de wetbelt moet dus los (wat dus inhoud dat deze ook vervangen moet worden). Het is dus zeer verstandig om wanneer de wetbelts toch vervangen gaan worden de klepspeling ook meteen te controleren en indien nodig af te stellen.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  4. #4 Marco Morello, 2 nov 2021
    Laatst bewerkt: 2 nov 2021
    Voor motoren waarbij het geen kwaad kan voor de distributie is het weleens aan te raden om te doen. Ook bij motoren met wat extra olieverbruik kan het helpen.
     
  5. Wegblijven bij olieadditieven (zeker in een Ecoboost motor): hedendaagse premium benzine en olie zijn zo goed dat het niet nodig is om spullen door je benzine/olie te gaan mengen
     
    paul vingerhoets vindt dit leuk.
  6. Want waarom? Bij de motoren met wetbelts is het logisch, maar voor elke andere motor heeft dat geen nadelige gevolgen. Integendeel.
    Wat denk je van auto’s die kleine stukjes rijden, dus niet goed warm worden. Dan heeft premium brandstof of olie ook geen zin. Daarbij tankt lang niet iedereen “premium” brandstof. Motoren met hogere kilometers (150.000km of meer) en die veel kleine afstanden rijden hebben behoorlijk wat koolafzetting, dat soort motoren hebben daar ook baat bij. Motoren die olieverbruiken kunnen er ook baat bij hebben. En dan heb ik het nog niet eens over dieselmotoren.
     
  7. Hallo,

    Bedankt voor de reacties.
    Dus zoals ik lees wordt het afgeraden om er een motor cleaner aan de motor olie toe te voegen gezien dit niet helpt? of slecht is voor de distributieriem, ondanks het vernieuwen van de riem?
    Je leest namelijk op internet dat het wel degelijk helpt, wat zou dan de reden zijn dat het bij de ecoboost motor niet zou helpen? of is het gezien het riem in olie systeem is een reden dat het wordt afgeraden?
     
  8. Bij tikkende klepstoters kan het alleen werken als de motor hydraulische klepstoters heeft en die zitten er niet in.
    Bij een wetbelt moet je gewoon heel voorzichtig zijn dat er geen stoffen in de cleaner zitten die de riem kunnen beschadigen.
     
  9. En je mag het zo bekijken als het zo goed zou zijn voor je motor zou de oliefabrikant dergelijke producten zelf wel toevoegen aan de olie.

    koolafzetting krijg je voornamelijk in de verbrandingsruimte en de bovenkant van de zuiger daar komen olieteovoegingen normaal gesproken niet. Wat deze producten oplossen in de olieschraapveren is aardig maar of er ook daadwerkelijk iets afgevoerd wordt van die aanslag heb ik nog nooit gezien.
     
  10. Omdat goede olie en goed onderhoud voldoende moeten zijn voor de hedendaagse motoren :)
    Kleine stukjes rijden zonder een goede heatcycle te krijgen is eigenlijk een beetje misbruik, maar met een lange rit eens in de zoveel tijd zou dat niet echt een probleem moeten zijn. Tenzij de zuigerveren zoveel benzine doorlaten icm koude motor dat je oil dilution krijgt (dan zou je de olieverversinterval moeten verkorten omdat olie maar ontworpen is op een bepaalde mate van vervuiling door benzine en vocht).
    Bedenk dat hier in NL en de Benelux en Duitsland eigenlijk Euro95 voldoende zou moeten zijn en schoon genoeg is voor de motoren, jammer genoeg zorgt de ethanol weer voor andere ongewilde effecten (minder energie, hoger verbruik, meer vocht doordat het hygroscopisch is) en het feit dat de overheid graag wil dat iedereen "het nieuwe rijden" volgt.
    Het nieuwe rijden zorgt voor vieze motoren, als je een motor goed wil behandelen maak je toeren en dat kan met gemak af en toe tot het rood (mits de motor en olie warm zijn) dat zorgt dat een motor echt schoon blijft.
    Blijft alleen een vuile inlaat over omdat de meeste/alle motoren tegenwoordig direct ingespoten zijn en de injectors niet het laatste stuk inlaattraject kunnen reinigen, maar daar gaat (wat fuel additieven makers ook willen laten geloven) echt alleen demonteren+schoonmaken of wallnutblasting iets tegen kunnen doen.

    Ik ben van mening dat (anders dan fuel stabilisers) al dat spul in flesjes gewoon zonde van je geld is als je goed onderhoud pleegt en de motor met respect behandeld (goede heatcycles, toeren maken)
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  11. Als je de goeie merken pakt, helpt het wel. Tuurlijk moet je geen wonderen verwachten. Wat betreft het nwe rijden, eens dat dit niet goed is. Als ik de shiftindicatie van mijn MK4 moet geloven, dan moet ik
    70 in 6 doen. Geloof mij, klinkt niet fijn, rijdt niet fijn en lijkt me verre van goed voor de motor.
     
  12. Ah kijk, met deze antwoorden ga ik zeker naar mijn garage. Verder tank ik zelf wel altijd 98 uit voorzorg. Ik rij wel veel kleine stukjes. Denk aan 10 a 15 km heen en 10 a 15 km terug 1 a 2x per week. Wel ben ik dit jaar naar Slovenie en de Franse alpen gereden. Mijn gevoel zegt dat het ligt aan de km stand van het blok 240000 +- Ik vervang wel ieder jaar de olie + filter (de voorgeschreven olie) Ik weet niet of het dan verstandig is om bij het vernieuwen van de belt om meteen de kleppen te controleren en te vervangen/reinigen? Ik weet namelijk niet of dit een klus is die dan goed gecombineerd kan worden? of staat dit volledig los van elkaar?
     
  13. met 98 benzine en ieder jaar olie+ filter (ik zelf doe dat om de 7k km vw korte stukjes ) zit je goed.
    Kleppen controleren / laten meten is een goede idee. Zoals ook JW aangeeft, zijn niet zomaar af te stellen maar moeten eerst gemeten worden en daar de ( per klep ) bijbehorende “buckets” besteld en vervangen worden. Als je dit toch wil laten doen, dan is nu de tijd voor omdat D riem vv wordt. Dan is jouw 1L ecoboost zeker stil (behalve getik van hogedruk pomp).
    Kleppen schoon maken (walnut blasting) is een zeer goed idee, maar daar hangt ook een kosten plaatje.
     

Deel Deze Pagina