1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor blijft hangen

Discussie in 'Electronica' gestart door R3dw0lf, 25 mei 2009.

  1. Ik heb in Januari dit jaar een 'nieuwe' tweedehands ford focus gekocht (1.6 TDCI 109pk van april 2005) en ben er héél tevreden mee. Rijdt vlot en comfortabel, zeker in vergelijking met men vorig auto (VW Golf III '95).

    Er is echter één ding die me stoort, hoewel het geen groot probleem is maar toch. Als ik volle gas ga op de autosnelweg piekt hij op 180km/h met 3500rpm. Hij gaat er niet over, wat me serieus verwondert daar ik in andere versnellingen zonder al te veel problemen boven de 4000rpm raak.

    De garage waar ik hem op onderhoud heb gedaan zei dat hij normaal rond de 200km/h moest halen en dat dit probleem na een paar keer proberen zich zou moeten oplossen. Tot op heden is dit nog niet gebeurd. Ik rij natuurlijk ook niet alle dagen 180km/h maar toch.

    Is dit een gekend probleem? Wat te doen om het op te lossen? Of is het normaal en was het de garagist die verkeerd zit? Ik vind het in ieder geval niet normaal...
     
  2. Topsnelheid volgens Ford is 188 km/h voor de 5-bak en 183 km/h voor de automaat. Inclusief tellerafwijking zou dit inderdaad zo'n 195-200 km/h op de klok moeten zijn.
    Het is overigens normaal dat in de hoogste versnelling het maximum toerental lager ligt dan in de lagere versnellingen, omdat zich dan de luchtweerstand meer laat gelden. De motor moet dan steeds meer moeite doen om te versnellen, en ja op een bepaald moment is het op.
    Maar inderdaad, 3500 toeren in z'n 5 is iets te laag, misschien is de motor intern iets vastgelopen door o.a. verbrandingsresten. Je moet eens een paar keer flink doortrekken (kan ook in de lagere versnellingen), zodat ie 'schoongeblazen' wordt (wel eerst warmrijden ;)). Verder moet je ook eens voorlopig V-Power of Ultimate Diesel tanken (zitten reinigende additieven in), wil ook wel helpen.
    Als dit niet helpt, moet je de garage er nog maar eens op aanspreken.
     
  3. Mja ik weet wel dat het normaal dat em niet meer even hoog in toeren kan als in andere versnellingen, jammer genoeg :P maar toch vind ik 3500 toeren wat laag.
    Ik heb hem al enkele keren serieus uitgeblazen en tot op heden nog géén resultaat. Kzal nog een paar keer proberen en dan zien wat het geeft ...
    Alleen jammer dat ik niet eender waar en wanneer volle gas kan proberen. De lokale politie zou me maar al te graag zien komen :P
    Zelf dacht ik misschien aan een defecte luchtfilter/inlaat? Als hij niet genoeg lucht binnen krijgt zal hij wss ook niet meer accelereren. Maar dan is het misschien wat raar dat hij in alle andere versnellingen wél hoger kan in toeren?
    Andere mogelijkheden of tips zijn altijd welkom!
     
  4. Zoals FastForward ook al zei, waarschijnlijk een combinatie luchtweerstand+vervuiling. Een paar keer flink doortrekken geeft geen garantie dat het in 1x is opgelost ;) dus V-Power of ultimate diesel tanken, of eventueel zelf een reiniger aan je brandstof toevoegen zal misschien wel iets veranderen, maar zeker is het nooit!
     
  5. HEt zou ook nog wel eens kunnen zijn dat je intercooler dicht zit, zit is te reinigen met remmenreiniger, maar beter is om er een nieuwe in te monteren.
     
  6. Ik zou eerst even kijken of het luchtfilter nog goed is (kun je makkelijk zelf). Dan een kwestie van het inlaattraject verder na (laten) lopen. Misschien is de EGR vervuild en opent en sluit die niet goed. Ikzelf heb het inlaatspruitstuk een keer zoveel mogelijk schoon gemaakt. Daar zat een laag zwarte drap in.
     
  7. Toen ik m'n focus 1 1.8TDCI 2de hands kocht (@125.000kms) kreeg ik hem met moeite over 3200 toeren, in ELKE versnelling. Topsnelheid was slechts 160. Onderin trok hij wel als een beest..

    Heb hem dan ook niet geforceerd, in het begin kalmpjes aan beginnen sneller te rijden als hij warm was, regelmatig eens goed doortrekken en wat vaker op hogere toeren gereden (een versnelling te laag eig).

    Ook een flesje met reinigende werking in de tank gedaan, nu kan ik met enige fierheid zeggen dat hij na 7.000kms bij mij rijdt zoals hij moet. Het heeft wel geduld gekost maar ik ben al blij dat hij nu normaal rijdt :D

    Vorige eigenaar zal er gewoon erg rustig mee gereden hebben, kan gewoon niet anders.
    Garage vond het ook niet echt onrustwekkend, er werd me ook vertelt om regelmatig wat te gassen en het probleem zou zichzelf wel oplossen.
     
  8. Luiheid en wat vervuiling komt indd wel vaker voor. Alhoewel een diesel niet zo veel last zou mogen hebben van dat euvel, gezien de vele kilometers die er gereden worden met een diesel.
    Mijn eigen focus tddi had er ook last van. Dik 200.000 km bij aanschaf en op de snelweg niet of nauwelijks boven de 170 op de teller te krijgen. Nu ongeveer 4.000 km verder loopt ie op de teller 195. Vreemd genoeg niet vol gas, als ik namelijk het pedaal een kwart terug neem blijft ie 190 a 195 rijden. Voor de tddi mijns inziens dus hard genoeg.

    Moet erbij vermelden dat ik op de standaard bandenmaat rij en er een k&n filtertje in heb liggen. Het "dode" punt wat ie had in zn 5 bij hoge snelheid, daar trekt ie hem nou moeiteloos doorheen. Ik heb kort geleden wel de intercooler van binnen en van buiten gereinigd en doorgespoeld en de EGR is afgedopt. Echter zou het laatste bij een goed werkende klep niet uit moeten maken aangezien de klep enkel zn ding doet in deellast.
     
  9. Iemand al aan de luchtmassameter gedacht? Als die niet helemaal lekker is, kun je het qua vermogen ook gewoon schudden...
     

Deel Deze Pagina