moter heeft plotseling geen vermogen meer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door red nose, 14 nov 2009.

  1. hallo allemaal,
    gisteren reed ik met mijn focus, die de dag ervoor nog een apk met roetmeting had gehad de snelweg op.
    Op een gegeven moment leek het alsof hij niet meer reageerde op gas geven, dit werd steeds erger en ik stopte om te kijken of er misschien een band van de aanhanger vastgelopen was en daardoor de boel afremde.
    zodra ik stopte sloeg ook de motor af. ik kontroleerde de aanhanger en zag niets vreemds, ook de moter starte weer meteen en leek weer goed op gas te reageren.
    Ik ben dus weer verder gereden, maar binnen minuten trad hetzefde probleem weer op, motor had geen vermogen meer en reageerde nauwlijks op gas geven,na intrappen van de koppeling sloeg hij af. tijdens het uitrollen kon ik de moter na enkele pogingen weer starten waarna er weer een 500 meter gereden kon worden .Geen enkel waarschuwingslampje ging branden, motertemperatuur was wel iets hoger als normaal maar niet in rode gebied.
    dit scenario herhaalde zich keer op keer totdat ik eindelijk van de snelweg af kon en een parkeerplaats vond.
    Ik opende de moterkap en rook een lucht van verbrande olie, ook het expansievat zat vol met koelvloeistof en er borrelde lucht naar boven.
    Uiteraard de anwb gebeld toen die gekomen waren waren was het niveau in het expansievat weer normaal, ook de verbrande olielucht was verdwenen, en de auto starte zonde mankeren en liep gewoon heel mooi.
    De monteur heeft nog de kodes uitgelezen maar er was niets opgeslagen.Hij vond verder geen aanknopingspunten voor een diagnose en heeft me naar huis gesleept met de aanbeveling de garage te laten testen of de koppakking nog heel is.
    Nu is mijn vraag eigenlijk, voordat ik maandag naar de garage ga kan iemand mij nog tips geven waarop ik ze bij de garage kan wijzen, want als de koppaking inderdaad kapot is hoe verklaar je dan de lucht van verbrande olie?

    vast bedankt voor het meedenken Ruud

    update: ik heb de auto net 20 minuten stationair laten draaien totdat de tempmeter op half stond.
    Er komt geen warme lucht uit de ventilatie binnen in de auto hoewel de stand op max stond, ook begint het koelwater in het expansievat na een kwartiertje ongeveer 3 cm te stijgen, verder is er geen beweging van koelwater in het expansievat te zien.
     
  2. Ik kan je geen verklaring geven voor het eerste probleem. Misschien idd de koppakking.

    Maar dat onderste stukje, dat moet je of in de thermostaat of in de waterpomp zoeken. Misschien is de waterpomp vastgelopen en nu dus stuk.
     
  3. zou het kunnen zijn dat de multi/distributieriem of 1 van de katrollen niet meer goed is ??
    waardoor de inderdaad de waterpomp niet goed functioneerd en misschien ook het rondpompen van de olie ????
     
  4. #4 red nose, 16 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2009
    de diagnose is gesteld, inderdaad was de waterpomp kapot(en dat na nog geen 5000 km!)Ik had deze gelijk met de distributieriem laten vervangen bij ford garage in Polen.
    geluk bij ongeluk is nu dat ford, omdat het hier een europese garantie op onderdelen betreft waarschijnlijk??een groot deel van de kosten op zich neemt.
     
  5. Het kost zeker ook wat minder in Polen?:-P
     
  6. als jij een factuur hebt van een officiele ford garage, dan heb je mazzel! Maar al met al gewoon pech natuurlijk... Niets aan, maar blij dat ie weer klaar is! Nu maar hopen dat je geen koelingsprobleem met gevolgschade hebt gehad.
     

Deel Deze Pagina