1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Mondeo] 1.6 Ecoboost - airco slang gebroken?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door roadronner, 5 aug 2021.

  1. Beste Focusvrienden,

    Gisteren ben ik teruggekomen van een vrij dramatische vakantie in Frankrijk.
    Zowel de accu als de airco gaven de geest van mijn Mondeo 1.6 Ecoboost Platinum uit 3-2014.

    Nu is het verhaal van de airco de meest bijzondere.
    1) Begin juni kwam ik erachter dat de airco het niet meer deed. Omdat de Ford dealer in Enschede enkele weken wachttijd had, is de auto naar een bekende BOVAG garage geweest. Daar is een slang vervangen, het systeem weer afgevuld en daarna werkte de airco weer.
    2) Een dag voor vertrek naar vakantie bleek de vloer aan passagierszijde helemaal nat. Na wat speurwerk zou het wel eens de afvoerslang van de airco kunnen zijn. Daarop weer naar de BOVAG garage geweest (Ford dealer had weer geen tijd) die de slang heeft doorgeblazen, waarna hopelijk alles weer op zou drogen.
    3) Tijdens het eerste deel van de rit (nog in NL) bleek de airco steeds minder te koelen. Na 3 dagen zijn we aangekomen op locatie in Frankrijk, waarbij ik via de camping naar een lokale garage gestuurd werd. Daar is opnieuw de slang vervangen (zou lek zijn, heb niet gezien hoe of wat), systeem weer afgevuld en hij werkte weer.
    4) Op de terugreis precies een week later, constateerde ik dat op reisdag 2 dat de airco weer niet deed: geen koele auto meer. Bij thuiskomst bleek de bewuste slang zelfs helemaal afgeknapt bij de aansluiting onderaan het motorblok (voorkant), zie fotos:

    deze buis hoort dus aangesloten te zijn net achter die 2 torx schroeven:
    [​IMG]

    Helemaal geknapt:
    [​IMG]

    Typenr van de slang (blauwe sticker):
    [​IMG]

    De BOVAG garage heeft dit nog nooit eerder gezien dat zo'n onderdeel kan scheuren.
    Bij de garage in Frankrijk heeft verhaal halen ook weinig zin meer.

    De vraag is daarom: hoe is het mogelijk dat dit onderdeel op die plek kan scheuren? Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt en zo ja: wat is de oorzaak en wat kan er aan gedaan worden? Ik kan me niet voorstellen dat in zo'n korte tijd dit onderdeel zo vaak kapot kan gaan. Wie weet raad?
     
  2. Zoiets kan zeker wel kapot. Helaas door trillingen en bewegen van de motor.

    Controleer meteen ook de motorsteunen als de motor teveel kan bewegen komt er nog meer spanning op de verbindingen te staan. Verder uit zoeken of er wel de juiste slang gemonteerd is

    smart roadster is er berucht om.
     
  3. De enige mogelijkheid is dat de leiding klem zit ergens en de koppeling op de motor op en neer gaat.
    Gevolg is dat er door op en neer buigen metaal vermoeidheid komt en dus scheurt.

    Kan zo niet op de foto zien hoe de leiding moet zitten en waar hij eventueel klem kan zitten.

    van koppeling tot zwarte slang moet het samen zijn met motor of auto. flexibele deel moet de trillingen en kanteling van de motor opvangen.
    Kennelijk heeft de leiding dit nu voor zijn rekening gekregen
     
  4. Bedankt voor de reacties. Het motorsteun verhaal lijkt mij wel waarschijnlijk. De motor moest op vakantie harder werken dan normaal omdat er een caravan achter hing. Mogelijk beweegt het blok dan zodanig (bij een slechte motorsteun) dat er zoveel spanning op dat metaal is komen te staan dat ie knapte. Verklaart ook waarom diezelfde slang kort na elkaar is geknapt.

    Is het controleren en vervangen van de motorsteunen een complexe klus? Ook zal voor de 3e keer dezelfde airco slang weer gemaakt moeten worden. Leuk geintje zo.
     
  5. Denk zelf niet echt dat motorsteun het is.
    Bovenste motorsteun en baksteun houden de aandrijflijn omhoog. En achter op de bak zit reactiesteun. Deze steun houdt het kantelen van het blok tegen. Als deze teveel spelling heeft. Dan merk je dit met het rijden. Dan klapt de motor op en neer. Als je motor veel meer moet werken zal deze niet meer kantelen dan als je rustig rijdt. Reactiesteun vangt namelijk dit op en begrenst jet kantelen van de motor

    Met een brun-out wil de wiel grip hebben soms tussendoor, of door de esp die ingrijpt. Hier kan je pas echt merken of het vloeiend gaat of niet.
    Dan klapt de motor het meeste op en neer.
    Dit is ook de rede dat deze onderste reactiesteun wordt vervangen door vol rubbere steun. Of zelf eentje van plastic.

    Zoals eerder gezegt er zit een rubbere slang tussen. Deze moet het bewegen van de motor opvangen.

    Zou teruf gaan naar die bovag bedrijf probleem voorleggen. De kans is namelijk groot dat je gewoon garantie hebt op de reparatie.
    Dat ze op vakantie dezelfde fout hebben gemaakt dat zullen eigen kosten zijn.
    Betreffende bedrijf zou na zo kort defect gaan van de slang zelf ook verder kijken naar waarom dit gebeurt
     
  6. Duidelijk is wel dat er iets niet klopt als een dergelijke pijp volledig afbreekt
     
  7. *Update*

    De auto is in de tussentijd naar de Ford dealer geweest voor nader onderzoek naar de breuk van de airco slang.
    Zojuist te horen gekregen dat het de airco pomp zou zijn, die een bepaalde trilling veroorzaakt waardoor de buis steeds is gescheurd. Het advies is om de aircopomp te vervangen, wat een totale kostenpost zou zijn van € 1085,- incl. montage, klopt dat?

    Iemand ooit gehoord van een aircopomp die een buis kapot kan laten trillen bij dit blok?
     
  8. beetje eigenwaardig. zeg niet dat het niet kan. maar zelf nooit gezien.
    Maar aircopomp zit vastgeschroefd aan de motorblok zelf en dus alle trillingen in de motor gaan via de aircopomp over naar de slang.
    1000euro voor aircopomp is denk pomp, airco vullen, arbeid, diagnose kosten, slang. Voor alleen de pomp is het wel prijzig.
    Aircopomp is tuurlijk bij dealer duurder dan elders, maar ja elders kunnen ze ook zonder probleem pomp vervangen.

    Zoals eerder gezegd in de slang zit stukje rubbere slang, dit is juist ervoor om trilling tegen te gaan. Ja de harde slang ervoor kan trillen en als dit overmatig is en juist mate kan er extra krachten op de las komen.
    maar dan zou je met nieuwe slang en een extra beugeltje die de slang vast houdt ook al kunnen werken. Je krijgt hierdoor bij andere resonantiefrequentie dat de las weer zwaar belast wordt.

    zoals eerder gezegd kan ik niet zien op foto waarom er zoveel kracht op de slang komt te staan dat het op den duur scheurt.
    als je reactiesteun los gooit (achter bij de bak) dan kun je de motor zonder probleem op en neer kantelen. Hier moet de rubbere deel van de slang dit opvangen met de slag maken.
    zelfs zou je met andere reactiesteun een stuggere je issue ook al op kunnen lossen als ze denken dat het door trilling komt.

    even voor beeldvorming is de slang nu weer gemaakt of rij je nu al maand rond met nieuwe slang?
    Blijft de slang nu wel goed
     
  9. Waar komt de trilling vandaan uit de pomp? Deze wordt toch aangedreven door de multiriem? Wat voor een gevolgen heeft dit voor de dynamo en krukas pulley?

    Als de pomp dermate kon bewegen in zijn bevestiging dat de slang ervan kon afbreken ben ik wel nieuwsgierig hoe die bevestigingen eruit zien. Die moeten toch ook flink schade opgelopen hebben.

    Zou het kunnen dat bij de eerste reparatie de monteur de pomp niet goed heeft vast gezet wat dit veroorzaakt heeft.
     
  10. Vandaag is de auto naar de dealer om nader onderzoek te doen. Ze hadden de slang ook besteld en is als het goed is nu gemonteerd. Wel zou de connector van de aircopomp losgemaakt zijn zodat die niet meer draait en ook geen trilling meer kan veroorzaken, zolang deze niet is vervangen.
     

Deel Deze Pagina